فونیکسریمکسبهتام

تست فنی لندکروزر سری ۸۰

تحول در بیراهه

عصر خودرو - اگر در تاریخچه تویوتا لندکروزر سیر کنیم، می‌بینیم که هر‌کدام از محصولات این خانواده به نوعی یک پله برای صعود تویوتا به سمت محصولی دیگر و خانواده‌ای دیگر بوده‌اند.

تحول در بیراهه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱:۰۰
  • تحول در بیراهه
  • تحول در بیراهه
  • تحول در بیراهه
  • تحول در بیراهه
  • تحول در بیراهه
  • تحول در بیراهه
  • تحول در بیراهه

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، برای مثال، سری 50 آغازگر تولید استیشن واگن‌های لندکروزر شد، سری 60 و 62 نام لندکروزر را به سمت شاسی‌بلندی لوکس با امکانات رفاهی بردند، طراحی و تولید سری پرادو به عنوان یک لندکروزر ارزان‌قیمت‌تر با سری 70 صورت گرفت و در نهایت در دهه 90 میلادی که تولد لکسوس در آن دوران اتفاق افتاد، لکسوس LX به عنوان اولین شاسی‌بلند لکسوس از سری 80 نشأت گرفت. سری 80 همچنین اولین اتاق لندکروزر با زیربندی تمام فنر لول بود که در کنار ویژگی‌های فنی و حرکتی دیگرش، باعث شد تا لندکروزر از یک شاسی‌بلند آفرودی به یک شاسی‌بلند لوکس آفرودی ارتقا پیدا کند و راهی که با سری 60 و 62 آغاز شده بود، با سری 80 به تکامل و تثبیت برسد.

درون و برون
طراحی اتاق 80 ساده و تا‌حدود زیادی جعبه‌ای‌شکل است. اما از آنجا که SUV‌های فول‌سایز امروزی نیز هنوز طراحی جعبه‌ای‌شکل خود را با داشتن ویژگی‌های یک طراحی نوین دارند، این اتاق چندان قدیمی به نظر نمی‌رسد و این در حالی است که نزدیک به 3 دهه از معرفی این اتاق می‌گذرد. اتاق این خودرو همان‌طور که گفته شد به صورت مکعبی طراحی شده‌ که آیرودینامیک بالایی در برابر جریان هوا ندارد. اما عایق‌بندی خوب اتاق و دماغه گرد خودرو باعث می‌شود تا در سرعت‌های مختلف، صدای برخورد ذرات هوا با بدنه اصلا به داخل نفوذ نکرده و در صورت سلامت درزگیر‌ها، فضایی کاملا ساکت و آرام پدید آید. نکته خاصی که در بحث خارجی این اتاق باید در نظر داشت این است که بسته به تیپ و سطح تجهیزات رفاهی آن، ممکن است دارای بچه گلگیر‌هایی روی بدنه باشد و یا درب عقب آن به شکل دو‌تکه عمودی موسوم به آمبولانسی و یا دو‌تکه افقی معروف به مهندسی و یا حتی یک‌تکه بازشو به بغل دیده شود.
درون اتاق را می‌توان یک پله ارتقا‌یافته‌تر از سری‌62 دانست که داشبورد به همان سبک اما مدرن‌تر طراحی شده است. ضمن اینکه وجود کلید‌های گوناگون برای استفاده از باک دوم، سیستم تهویه دوم، ادوات مختلف و‌... چاشنی به‌روز‌بودن آن را بیشتر کرده است. قابل ذکر است که لکسوس بنا شده ‌روی این سری، دارای داشبورد متفاوتی است که گهگاهی می‌توان سری 0‌8هایی با این داشبورد را نیز مشاهده کرد. اما چون لکسوس LX450 از سال 1995روی کار آمد و آخرین مدل‌های موجود از سری 80 لندکروزر در کشورمان مربوط به سال 1994می‌شود، به همین خاطر تعداد بسیار کمی از سری 80 با این طرح داشبورد در ایران وجود دارد. صندلی‌های عقب دو‌تکه بوده که در وسط وجود زیر‌آرنجی باعث آسایش بیشتر سرنشینان عقب خواهد شد. ضمن اینکه در انتهای خودرو نیز دو ردیف صندلی به طرفین برای استفاده در مواقع نیاز نیز تعبیه شده است.

مشخصات فنی و تجهیزات رفاهی
سری 80 را در کشورمان می‌توان از جهات مختلفی دسته‌بندی کرد که یکی از آنها، از روی پیشرانه و دیگری لوازم و تجهیزات رفاهی است. سری اول این خودرو با پیشرانه و گیربکس مشترک با تویوتا سری 62 معروف به 3F عرضه شد که این موتور 4 لیتری دارای بیشترین توان و گشتاوری برابر با 155 اسب بخار و 303 نیوتن‌متر است. اما مدل‌های بالا‌تر این خودرو به پیشرانه 4.5 لیتری با کد 1FZ-F با 24 سوپاپ مجهز شدند که توان 190 اسب بخاری در کنار 363 نیوتن متر گشتاور، قدرت مانور فوق‌العاده‌ای به این خودرو در قیاس با نمونه موتور 4 لیتری می‌دهد. این پیشرانه در کورس پیستون به میزان 95 میلی‌متر با پیشرانه 3F برابر است اما به لطف 24 سوپاپه‌شدن و از طرفی افزایش قطر دهانه سیلندر از 94 میلی‌متر به 100 میلی‌متر در کنار بالا رفتن ضریب تراکم، شاهد افزایش گشتاور به مقدار 60 نیوتن‌متر هستیم که کشش بالای این خودرو در دنده‌های گوناگون نیز به خاطر همین افزایش گشتاوری است که در دور پایین 2800 دور در دقیقه به بالاترین حد خود می‌رسد. این پیشرانه بعد‌ها با انژکتوری‌شدن به قدرت‌های 212 و سپس 240 اسب بخار نیز رسید که‌ روی اتاق سری 100
6‌سیلندر و لکسوس‌های LX450 نصب شدند.
از تفاوت‌های دیگر بین مدل‌های مختلف این اتاق در زیربندی آن خلاصه می‌شود که برخی از آنها دارای زیربندی فنر لول در هر چهار چرخ هستند اما برخی فقط در محور جلو دارای فنربندی لول شده‌اند. تفاوت‌های دیگر این سری در تجهیزات رفاهی داخل کابین آنهاست. به گونه‌ای که برخی حتی فاقد شیشه برقی بوده اما در نمونه‌های فول آپشن آنها می‌توان امکاناتی مثل کولر ردیف عقب، آینه‌ها و شیشه‌های برقی، برف‌پاک‌کن شیشه عقب به همراه گرمکن، یخ‌ساز و یخچال کنسول جلو و... را مشاهده کرد. ضمن اینکه در مدل‌های محدودی از همین اتاق با پیشرانه 4.5 لیتری، به صورت فابریک قفل‌کن دیفرانسیل عقب و جلو نیز وجود دارد که قدرت مانور این خودرو را بالاتر خواهد برد.

ویژگی‌های حرکتی
می‌توان سری 80 با موتور 4.5 لیتری را یکی از پر‌شتاب‌ترین استیشن واگن‌های 6سیلندر با سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری موجود در کشورمان بدانیم. اصلی‌ترین رقبای این خودرو نیسان سافاری Y60 و جیپ چروکی XJ هستند که در کشورمان کاملا کفه ترازو به طرف این خودرو سنگینی می‌کند و آن هم به دلیل بهره‌مندی از امکانات رفاهی، لوازم تعمیرکاران فراوان و ویژگی‌های خوب حرکتی و چهره مقبول‌تر آن است. در این میان ‌می‌توان گفت که فقط جیپ‌های چروکی XJ به خاطر پیشرانه‌ای با همین توان اما وزن بسیار کمتر را می‌توان چالاک‌تر از این خودرو دانست. قدرت 190 اسب بخاری و گشتاور 363 نیوتن‌متری، برای وزنی در حدود 2 تن در مقایسه با دیگر خودرو‌های آفرودی حتی به‌مراتب گران‌تر، برگ برنده را در دستان سری 80 نگه خواهد داشت (‌قابل ذکر است که برای این موتور با سوخت‌رسانی کاربراتوری، توان‌های غیر‌رسمی 205 اسبی نیز ذکر شده است که اعداد اعلام شده از سوی کمپانی مادر برای نمونه کاربراتوری برابر با 190 اسب و سری اول انژکتوری با کد موتور 1FZ-FE برابر با 215 اسب است). همین ویژگی‌ها در کنار ظاهر مناسب، داشتن دو باک برای ذخیره بنزین در مسافت‌های بلند، وجود کولر برای سرنشینان عقب، نرمی در حرکت و آسایش سرنشینان، صندلی‌هایی که به خوبی سرنشینان را در خود نگاه می‌دارد، فنر‌لول‌بودن زیربندی که پایداری حرکتی در آفرود را بالا می‌برد، وجود دیفرانسیل‌های قفل‌دار در خودرو مورد آزمایش و... باعث شده است تا سری 80 از بهترین خودرو‌ها برای برنامه‌های آفرودی باشد که بتوان با قیمت زیر 90 میلیون تومان خرید. اما در این میان باید به هزینه‌های بالای نگهداری و قطعات گران‌تر که البته از مشخصه‌های تویوتا در کشورمان هست نیز ‌اشاره کنیم. هر چند که قطعات این خودرو به فراوانی در منطقه غرب کشورمان یافت می‌شود و از این بابت اگر مالک نگرانی بابت قیمت آنها نداشته باشد، هیچ جای ناراحتی باقی نخواهد ماند.

جمع‌بندی
سری 80 را می‌توان در شرایط فعلی بازار کشورمان، بسته به اینکه دارای موتور 4 لیتری باشد و یا 4.5 لیتری و اینکه سطح تجهیزات رفاهی آن در چه حدی است و سند آن فابریک خودش بوده یا سند غیر‌اصلی روی آن گذاشته شده است، دارای گیربکس اتوماتیک باشد و یا دستی و...، از حوالی 45 میلیون تومان تا بالای 80 میلیون تومان خرید و قیمت‌های بالاتر از این میزان نیز به خاطر وجود ادوات نصب شده مختلف‌ روی آنها خواهد بود.
با این حال می‌توان این اتاق را با موتور 4.5 لیتری از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای آفرودی و بیراهه‌نوردی دانست که البته قیمت بالای لوازم و هزینه‌های تعمیراتی آن را نیز باید در نظر گرفت. در پایان لازم است تا از همراهی دوست همیشگی هفته‌نامه خودرو امروز، آقای مهندس امیرحسین علیداقی از اعضای تیم هیرکان آفرود شاهرود، به جهت در اختیار قرار دادن خودرو خود نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشیم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو