فونیکسریمکسبهتام

مروری بر تب داغ تیزروی در میان شاسی‌بلندها

تزریق سرعت در قامت جیپ

عصر خودرو - دنیای شاسی‌بلندهای توانمند از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت. مسیر برند لندروور با مدل محبوب رنج‌روور به دلیل عدم توانایی در رقابت قیمتی با جیپ، سلطان شاسی‌بلندهای توانمند ارزان‌قیمت جهان به آرامی جدا شد تا رنج‌روور با ورود به سگمنت شاسی‌بلندهای لوکس بازار متفاوت خود را بیابد. لندکروزر با تولید FJ۶۰ تازه به جرگه شاسی‌بلندسازان توانمند پیوست.

تزریق سرعت در قامت جیپ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲:۰۰

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، دهه 90 میلادی لندروور و تویوتا مسیر همیشگی خود را در پیش داشتند که ارمغان آن روش برای تویوتا تولید FJ100 محبوب به عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین شاسی‌بلندهای سری لندکروزر تا به امروز و برای لندروور تولید نسل دوم رنج‌روور (P38A) آغازگر شاسی‌بلندهای لوکس لندروور بود. اما این دهه برای جیپ که در آن دوران در تملک و زیر ذره‌بین موشکافانه برند کرایسلر بود با نوآوری‌های بسیار همراه شد که یکی از مهم‌ترین آنها ترکیب شتاب و سرعت در کنار ویژگی‌های آفرودی و تزریق آن در روح یک خودرو واحد بود.

ZJ Magnum: اژدها وارد می‌شود
بعد از سامان گرفتن بحران سوختی دهه 70 میلادی و بهبود تکنولوژی صنعت خودرو شاسی‌بلند‌های سری فول‌سایز جیپ پس از مدل XJ مجدد رو به بزرگ‌تر‌شدن و قدرتمند‌شدن گذارد. از این رو گرند چروکی ZJ در سال 1992 به طراحی دستان توانمند لری شینودا، طراح خودروهای مشهوری چون شورولت کوروت Mako Shark I مفهومی مدل 1963، کوروت استینگری C2 و فورد ماستنگ باس 302 به عنوان یکی از زیباترین شاسی‌بلند‌های جیپ به جهان معرفی شد که لقب زیبایی را تا به امروز همچنان یدک می‌کشد. ZJ در آفرود دست‌کمی از برادران بزرگ‌تر خود به‌خصوص SJ چیزی کم نداشت اما کرایسلر برای اولین‌بار در جهان پا از مرز استاندارد طراحی فراتر گذارد و تصمیم گرفت کمی حساب‌شده‌تر ویژگی‌های مورد نیاز در یک خودرو سنگین آفرودر را از هر جهت بهبود بخشد. نتیجه کار در گرند چروکی جدید خلاصه شد که به کد ZJ معروف بود. صندلی‌های چرمی مجهز به گرمکن و مکانیسم‌های برقی تنظیم‌شونده، سیستم ورود بدون کلید، بالابر اتوماتیک شیشه‌ها، قفل مرکزی اتوماتیک، آینه‌های مجهز به گرمکن، سیستم کروز کنترل، سانروف و بسیاری از ویژگی‌های رفاهی دیگر بود که در آن دوران برای خودرویی در این سگمنت و قیمت بی‌رقیب بود. اما تمام ماجرا به تجهیزات رفاهی و ایمنی ختم نمی‌شد. برترین نمونه ZJ به پیشرانه 360 V8 Magnum (پیشرانه‌های 10 و 8 سیلندر سری مگنوم که با همکاری کرایسلر و لامبورگینی طراحی شده‌‌اند) به حجم 5.9لیتر به قدرت 285 اسب بخار و کشتاور 470 نیوتن‌متر در ترکیب با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک چنان ترکیب هماهنگ و قدرتمندی را به همراه داشت که می‌توانست وزن 1770 کیلوگرمی ZJ را تنها در 7.1 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برساند. شتاب 7.1 ثانیه عددی است که امروزه هنوز هم در کلاس شاسی‌بلندهای سریع به حساب می‌آید. با تکیه بر تایرهای پهن، محورهای عریض، ارتفاع کم، نقطه ثقل پایین و سیستم دودیفرانسیل پیشرفته با قابلیت انتقال نیرو به هر چهار چرخ به‌صورت دائم ضمن داشتن سیستم تعلیق چهار‌لینک با فنر لول و کمک هیدرولیکی در هر دو محور و ویژگی‌های آفرود برازنده نام جیپ می‌توانست تا 0.75 جی شتاب جانبی را تحمل کرده و با پایداری بسیار زیاد از پیچ‌های تند با سرعت بالا گذر کند.
جیپ گرند چروکی ZJ اولین تجربه جیپ در ساخت شاسی‌بلندی بود که دو ویژگی متضاد سریع و همه‌ جارو بودن را به‌صورت همزمان در کنار یکدیگر در خود جای داده بود. این تجربه همچون ژن برتر به نسل‌های بعدی جیپ نیز راه یافت.

WK SRT8؛ موشک زمین به زمین
گرند چروکی مدل WJ در سال 1999 به عنوان ZJ به جهان معرفی شد. اما تا ورود WK افسانه سرعت در شاسی‌بلند‌های جیپ تکرار نشد. WK در سال 2005 روانه بازار شد. این نسل در ظاهر تغییرات بسیار زیادی به خود دیده بود اما همچنان المان‌های طراحی ظاهری ZJ و WJ را در خود حل کرده بود. سیستم تعلیق در محور جلو به نمونه جناقی دوبل بازو بلند با کمک‌فنر تغییر یافت که پایداری جاده‌ای بیشتری به همراه داشت. درمیان پیشرانه‌های این نسل دو پیشرانه V8 تدارک دیده شده بود که قدرتمندترین آن نمونه 6.1 لیتری V8 HEMI از سومین نسل از خانواده پیشرانه‌های همی کرایسلر به قدرت 425 اسب بخار و گشتاور خیره‌کننده 570 نیوتن‌متر بود که به گیربکس اتوماتیک 5سرعته و سیستم انتقال نیروی چهارچرخ دائم قادر بود تنها در 4.6 ثانیه به تندی 100کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای وزن 2.2 تنی آن بسیار قابل توجه بود. گرند چروکی WK SRT8 بار دیگر سطح توقع عوام از شاسی‌بلندهای تند و تیز را ارتقا داد. چندی بعد مرسدس بنز با معرفی مدل ML 63AMG و ب‌ام‌و X5M گوی سبقت را از جیپ ربودند اما این آفرودر تندرو از تلاش باز نایستاد. نسل بعدی گرند چروکی بار دیگر رکورد جدیدی از خود بر جای گذاشت.

WK2 SRT8: چلنجر شاسی‌بلند
با تکیه بر پیشرانه مشترک HEMI392 توسعه‌یافته برند SRT به حجم 6.4لیتر با قدرت 462 اسب بخار و گشتاور خیره‌کننده 625 نیوتن‌متر که از دور 2800 تا 6000 در اختیار سیستم انتقال نیرو AWD و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قرار می‌گیرد، WK2 SRT8 لقب چلنجر شاسی‌بلند را با خود یدک می‌کشید چرا که تنها 4.5 ثانیه به طول می‌انجامید تا وزن قابل توجه 2.3 تنی این خودرو پهن پیکر به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این نسل از گرند چروکی‌های تندرو حتی پیش از نسل پیشین دستخوش تغییرات عملکرد‌محور شد و از این رو با کاهش بیشتر ارتفاع، استفاده از تایرهای مسابقه‌ای پیرلی و ترمزهای برمبو، این هیولای سنگین‌وزن با سیستم انتقال نیرو AWD در پیست‌های مسابقه‌ای حتی از پس سدان تیزرو دودیفرانسیل و باسابقه سوبارو امپرزا نیز برمی‌آمد چه برسد به شاسی‌بلند‌های پر ادعای رقبا. رقبای اروپایی WK2 SRT8 نظیر مرسدس بنز AMG، ب‌ام‌و M و یا رنج‌روور HSE با وجود آنکه به چالاکی جیپ نزدیک می‌شدند و یا پا به پای آن حرکت می‌کردند در بخش قیمت فروش به هیچ وجه یارای رقابت با جیپ را نداشتند. گرند چروکی WK2 SRT8 با برچسب قیمت 76 هزار دلاری به بازار می‌آمد در حالی که یک رنج‌روور HSE به قدرت 550 اسب بخار و شتاب 4.7 ثانیه‌ای برای مالک حداقل 105 هزار دلار آب می‌خورد.

WK2 SRT Track Hawk: فرستاده‌ای از جهنم
با معرفی پیشرانه 707 اسب بخاری 880 نیوتن‌متری هلکت (به معنای گربه جهنمی) بر داج چلنجر و چارجر و با پیروی از سنت آمریکایی استفاده از بهترین و قدرتمندترین ستاپ موجود بر همه خودروهای تولیدی، ایده استفاده از پیشرانه هلکت بر یکی از محصولات جیپ به سرعت بر سر زبان‌ها افتاد. هرچند که دو نمونه جیپ رنگلر JK مفهومی با پیشرانه هلکت به جهان معرفی شد اما احتمال ورود گرند چروکی با این پیشرانه در راستای ادامه به یکه‌تازی سرعت در سری محصولات گرند چروکی و درز کردن ویدئوهایی از یک جیپ گرند چروکی WK2 با تریم و ظاهر متفاوت با پیشرانه‌ای تقویت شده، بسیار محتمل‌تر بود. دیری نپایید که مدیران ارشد کرایسلر از ورود یک محصول جدید با پیشرانه هلکت خبردادند و بلافاصله گرند چروکی WK2 Track Hawk روانه بازار شد. 707 اسب بخار و 880 نیوتن‌متر از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF و از طریق پدال‌های پشت فرمان در فرمت AWD به هر چهار چرخ خودرو انتقال پیدا می‌کند تا وزن 2.4 تنی این هیولا توانمند را در 3.5 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برساند.  نزدیکی شتاب ترک‌هاوک (به معنای شاهین پیست) به شتاب 3.4 داج چارجر هلکت با مدنظر قرار دادن وزن بیشتر (نزدیک به 500 کیلو) از سیستم دو‌دیفرانسیل آن نشأت می‌گیرد که بسیار درخور توجه است. با زمان طی مسافت 402 متر 11.6 ثانیه‌ای، حداکثر سرعت محدود نشده 290 کیلومتر بر ساعتی و همانطور که از نامش بر‌‌می‌آید، ترک‌هاوک برای آفرود ساخته نشده است اما قابلیت حمل وزن 600 کیلوگرم و توان کشش باری به وزن 3.3 تن را دارد که همچنان در برابر برخی رقبای اروپایی خیره‌کننده است. پیشرانه جدید کرایسلر به قدرت 840 اسب بخار و گشتاور 1044 نیوتن‌متر به نام SRT Demon که به تازگی و تنها بر چلنجر رونمایی شده است، می‌تواند گزینه بعدی کرایسلر برای ثبت رکورد دیگر در نسل بعدی جیپ گرند چروکی باشد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
      آرشیو