فونیکسریمکسبهتام

بررسی و مقایسه اپیروس با سوناتا +عکس

عصر خودرو: اپیروس و سوناتا محصولاتی از کیا و هیوندای دو کمپانی بزرگ خودروسازی بوده و هر دو نیز دارای سابقه خوبی در ایران هستند. نکته جالب‌توجه در مورد اپیروس و شاید هم تا حدودی منفی شباهت طراحی جلوی اپیروس به مرسدس‌بنز E-class است که باعث شده لقب بنز فقرا را برای این خودرو به ارمغان آورد!

بررسی و مقایسه اپیروس با سوناتا +عکس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵:۰۰
  • بررسی و مقایسه اپیروس با سوناتا +عکس
  • بررسی و مقایسه اپیروس با سوناتا +عکس
  • بررسی و مقایسه اپیروس با سوناتا +عکس
  • بررسی و مقایسه اپیروس با سوناتا +عکس
  • بررسی و مقایسه اپیروس با سوناتا +عکس
  • بررسی و مقایسه اپیروس با سوناتا +عکس

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از جام جم آنلاین، سوناتا نیز در سال 2006 دچار یک بازطراحی گردید که زمینه‌های جذابیت بیشتر آن را ایجاد نمود. سوناتا 2010 فول شرکتی و اپیروس 2009 رویال وارداتی هردو قیمتی حدود 92 میلیون تومان در بازار دارند که در ادامه به بررسی این دو خودرو پرداخته‌شده است.

نقد و بررسی بیرون خودرو

در نگاه منتقدانه به اپیروس، طراحی آن کمی جای حرف داشته باشد. کیا همواره در طراحی محصولاتش، از سبک خاصی پیروی می‌کند، اما در اپیروس می‌توان نوعی سنت‌شکنی را مشاهده کرد، که در طراحی جلو و عقب اپیروس این امر کاملاً مشهود است. شباهت طراحی جلوی اپیروس به مرسدس E-class که توسط طراحان نیز به‌عنوان نوعی الهام گیری تأییدشده همواره امتیاز منفی برای اپیروس در نظر گرفته می‌شود. جلوپنجره بزرگ، زیبایی و وقار خاصی را در تناسب با ابعاد این خودرو به وجود آورده است، رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی در کنار طراحی ساده کنار خودرو و درها و نوار روی بدنه که تا جلو و عقب خودرو ادامه پیدا می‌کنند، مانند کمربندی زیبا در میان طراحی ساده و درعین‌حال زیرکانه خودرو خودنمایی می‌کنند. چراغ‌های کشیده شده به سمت بالای عقب اپیروس در کنار صندوق هم‌سطح پشت خودرو در بالا بردن ابهت اپیروس نقش بسزایی داشته‌اند.

مدل جدید سوناتا دارای تغییرات زیادی است که البته در نگاه اول خیلی به چشم نمی‌آیند. قسمت جلوی این خودرو دارای مشخصات جدیدی از قبیل جلوپنجره جدید، چراغ جلوی جدید و سپر جلوی جدید است. قسمت عقب سوناتا حالت کلی قبل را حفظ کرده است ولی تغییرات ماهرانه‌ای مثل سپر و چراغ عقب جدید داشته است. گذشته از این تغییرات، مهم‌ترین تفاوت میان این مدل و مدل قبل سال 2006 آن، این است که ارتفاع این مدل بااینکه همان 147 سانتیمتر است، اما بلندتر به نظر می‌رسد. قطر رینگ چرخ استاندارد این مدل سوناتا برابر با 16 اینچ است، اما مدل 17 اینچ آن‌هم به‌صورت سفارشی موجود است.

نقد و بررسی فضای داخلی

خودروی اپیروس دارای اتاق بسیار جادار و راحت، برای پنج سرنشین است. البته فضای سرنشینان عقب به جاداری جلو نیست. ولی دو سرنشین می‌توانند بسیار راحت بر روی صندلی‌های عقب بنشینند.

صندلی‌های عقب این خودرو، قابلیت تاشدن ندارد، ولی بااین‌حال دارای صندوق‌عقب بزرگی با حجمی معادل 439 لیتراست. از نقاط ضعف این خودرو می‌توان به دکمه‌های کنترل جلوی دست راننده در وسط داشبورد اشاره کرد که خیلی کوچک هستند و رنگ آن‌ها، به همان رنگ نقره‌ای اطراف آن‌هاست. به همین دلیل، پیدا کردن دکمه‌های خاص در یک نگاه، کار آسانی نخواهد بود.

امکانات این خودرو شامل سیستم تهویه اتوماتیک مجزا، سیستم کنترل سرعت (کروز)، تنظیمات صندلی راننده در 8 جهت و برای سرنشین جلو در 4 جهت، آینه‌های تیره شونده‌ خودکار، سیستم صوتی پخش‌کننده CD با 8 بلندگو، ورودی USB و همچنین صندلی‌های جلوی دارای گرم‌کن و پدال‌های قابل تنظیم است. همچنین سانروف هم از امکانات سفارشی این خودرو است که به‌صورت استاندارد وجود ندارد.

ازنظر داخلی، سوناتا دچار تغییرات گسترده‌ای شده که باعث شده است این خودرو بتواند ازنظر کیفیت مواد با خودروهایی مثل آکورد رقابت کند. داشبورد مدل قبلی سوناتا دارای قطعات مختلفی بود که خیلی هم ناشیانه جایگذاری شده بودند، اما مدل جدید آن طراحی امروزی دارد و این طراحی، درخور چنین خودروی گرانی است.

اتاق سوناتا برای پنج نفر طراحی‌شده و صندلی‌های جلو و عقب آن جادار هستند. روکش استاندارد صندلی‌ها پارچه است و روکش چرمی هم به‌صورت سفارشی در دسترس است.

سوناتا دارای تجهیزاتی شامل: سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، ورودی USB ، سیستم کروز کنترل، سیستم دسترسی بدون کلید (Keyless Entry ) است. سیستم تهویه اتوماتیک، چنجر 6 CD و سیستم جهت‌یاب (navigation) هم به‌صورت سفارشی برای این خودرو موجود است. صندلی‌های عقب سوناتا به نسبت 60 به 40 تا می‌شوند که باعث می‌شود فضای بیشتری برای صندوق‌عقب را در اختیار شما قرار گیرد.

نقد و بررسی رانندگی خودرو

خودروی کیا اپیروس همانند سایر خودروهای این کلاس طوری طراحی‌شده است که، سواری آن نرم و بی‌صدا و دارای بیشترین عایق صوتی و حرارتی باشد. بااین‌وجود، این خودرو نسبت به رقبایش از نرمی و روانی کمتری برخوردار است. البته رانندگی با این خودرو بسیار لذت‌بخش است. اما این خودرو نقاط قوت زیادی دارد. قدرت 264 اسب بخار این خودرو محدوده قدرت خودرو را بسیار زیاد کرده است. همچنین سرعت معکوس کردن دنده در این خودرو باعث می‌شود که راننده اطمینان داشته باشد که این خودرو در سرعت بالای اتوبان، و یا سرعت‌پایین در خیابان‌های دوطرفه می‌تواند به‌خوبی عمل کند.

سوناتا دارای سیستم تعلیقی است که در گروه سدان‌ها از نوع راحت‌ترین است. هنگام رانندگی با سوناتا در جاده‌های سفت همانند اتوبان‌های بتنی، سختی جاده را حس می‌کنید، ولی در کل سواری راحتی در اتوبان‌ها دارد. اگر سرنشینان به‌طور کامل یعنی سه نفر عقب و دو نفر جلو سوار شوند، سواری این خودرو نرم‌تر می‌شود. سیستم تعلیق خودروی سوناتا به هنگام حرکت بر روی زمین‌های ناهموار سروصدا می‌کند. در این شرایط وقتی روی صندلی راننده باشید، آن‌قدر تق‌تق و سروصدا زیاد است که حس می‌کنید که 200.000 کیلومتر کارکرده است. بااینکه در بسیاری از خودروها، صدای جاده عادی است، اما صدا داشتن سیستم تعلیق اصلاً عادی نیست. البته باوجود سیستم تعلیق پرسروصدای این خودرو، درون اتاق آن خیلی ساکت و آرام است. فرمان این خودرو خیلی نرم است، ولی بازگشت فرمان به حالت اولیه خوب نیست و این باعث می‌شود تجربه رانندگی خوبی نداشته باشید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو