فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به ب‌ام‌و‌های حاضر در مجموعه فیلم‌های جیمز باند

همکاران باواریایی مأمور ۰۰۷!

عصر خودرو - ۵۵ سال از نمایش اولین قسمت از سری فیلم‌های جیمز باند با نام «دکتر نو» می‌گذرد. در این مدت شخصیت جیمز باند و مجموعه فیلم‌های آن طرفداران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب کرده‌اند و همین علاقه و محبوبیت سبب شده تا به امروز ۲۴ فیلم از این مجموعه انتشار یافته و ۶ بازیگر بریتانیایی در این سال‌ها به ایفای نقش مأمور مخفی سازمان جاسوسی بریتانیا یا همان MI۶ بپردازند.

همکاران باواریایی مأمور ۰۰۷!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴:۰۰
  • همکاران باواریایی مأمور 007!
  • همکاران باواریایی مأمور 007!
  • همکاران باواریایی مأمور 007!
  • همکاران باواریایی مأمور 007!
  • همکاران باواریایی مأمور 007!
  • همکاران باواریایی مأمور 007!
  • همکاران باواریایی مأمور 007!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، یکی از مواردی که علاوه بر طرفداران سرسخت این مجموعه برای علاقه‌مندان خودرو نیز جذابیت فراوانی دارد، خودروهایی است که در این سری فیلم‌های ژانر اکشن و جنایی توسط شخصیت اصلی فیلم و البته دشمنان باند و تبهکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد.  خودروهایی که در فیلم و علی‌الخصوص توسط جیمز باند مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مدل‌های مختلف و گوناگونی را شامل می‌شوند و در بین آنها نام‌های جالب و عجیبی چون سیتروئن 2CV (ژیان خودمان) نیز به چشم می‌خورد! گرچه غالب خودروهایی که در مجموعه فیلم‌های جیمز باند مورد استفاده قرار گرفته را خودروهای انگلیسی نظیر آستون مارتین و لوتوس تشکیل داده‌اند (بر این مبنا که یک  جاسوس کارکشته بریتانیایی باید خودروی اصیل بریتانیایی سوار شود!)، اما در بین سال‌های 1995 تا 1999 و در 3 فیلم پیاپی از این مجموعه، این محصولات ب‌ام‌و بودند که مأمور 007 را در مأموریت‌های دشوارش همراهی می‌کردند! در این شماره نگاهی دقیق‌تر به این سه مدل ب‌ام‌و ‌صحنه‌های جذاب مرتبط با این خودروها خواهیم داشت.

ب‌ام‌و Z3 و فیلم چشم طلایی (1995)
Z3 در سال 1995 رسما توسط ب‌ام‌و معرفی شد و قبل از معرفی رسمی نیز در فیلم چشم طلایی (هفدهمین  فیلم از سری فیلم‌های جیمز باند) به نقش‌آفرینی پرداخت که این مانور تبلیغاتی در نهایت بسیار موفقیت‌آمیز از کار درآمد و باعث شد تا ب‌ام‌و تعداد قابل توجهی سفارش برای این محصول جدید خود دریافت کند. Z3 در واقع تلاشی از سوی ب‌ام‌و برای سهم‌خواهی و تصاحب بخش عمده‌ای از بازار پرسود و رو به توسعه خودروهای رودستر بود؛ بازاری که به واسطه حضور خودرویی چون مزدا میاتا MX-5 جانی تازه گرفته بود و پررونق‌تر از قبل شده بود. ب‌ام‌و تصمیم گرفت این خودرو را در ایالت متحده و کارخانه‌اش در کارولینای جنوبی که در همان دهه شروع به کار کرده بود، به تولید برساند. Z3‌ رودستر تا سال 2002 روی خط تولید ماند و مجموعا 263591 دستگاه از آن به تولید رسید. در ابتدا Z3 از یک پیشرانه 4 سیلندر با حجم دقیق 1985 سی‌سی بهره می‌برد که 140 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و می‌توانست صفر تا 100کیلومتر بر ساعت را در 9.5  ثانیه بپیماید و حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند. در ادامه اما ‌امکان سفارش پیشرانه‌های مختلف دیگری نیز برای Z3 از جمله  نسخه‌های 6 سیلندر2.5، 2.8 و 3 لیتری  فراهم شد.
اولین حضور Z3 در فیلم، سکانسی است که Q در آزمایشگاه مخصوصش، خودروی جدید باند و مشخصات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را برای مامور 007 تشریح می‌کند. تجهیزات ویژه‌ای نظیر‌ اجکتور صندلی، سامانه خود‌انهدامی خودرو، رادار تمام نقطه‌ای و موردی که خود Q‌ علاقه فراوانی به آن داشت، یعنی موشک‌هایی که در پشت چراغ‌های جلو جانمایی و مخفی شده بودند. البته در نهایت هیچ کدام از این تجهیزات مورد استفاده جیمز باند در فیلم قرار نگرفتند و خودرو تنها در یک سکانس نسبتا کوتاه دیگر ظاهر شد که در آن، باند Z3 را تا رسیدن به محل قرار با مامور CIA، جک وید، می‌راند و پس از تحویل یک هواپیما کوچک  از جک، کلید Z3 را به او می‌سپرد و به او هشدار می‌دهد که هیچ‌کدام از دکمه‌ها را لمس نکند! با این حال جذاب‌ترین و مهیج‌ترین سکانس خودرویی این فیلم را باید سکانس مسابقه دیدنی بین آستون مارتین DB5 (با رانندگی باند) و فراری 355 ( با رانندگی زنیا اوتوپ، یکی از نقش منفی‌های فیلم) در یک جاده کوهستانی و پرپیچ و خم به شمار آورد.
Z3 اولین محصول ب‌ام‌و بود که در مجموعه فیلم‌های جیمزباند نقش‌آفرینی می‌کرد. علاوه بر این و بر‌خلاف دو ب‌ام‌و دیگر در فیلم‌های دنیا کافی نیست و فردا هرگز نمی‌میرد، Z3 سرنوشت تلخی نداشت و سرانجام آن تصادفی وحشتناک یا نابودی توسط تبهکاران نبود! در بین 3 فیلمی که خودرو‌های ب‌ام‌و به‌عنوان خودروی اصلی جیمز باند در آن حضور دارند و همچنین در بین 4فیلمی که پیرس برازنان در آن به ایفای نقش مامور 007 پرداخته، فیلم چشم طلایی بهترین نمرات را داشته (نمره 7.2 در وب‌سایت IMDB) و نقدهای مثبت‌تری دریافت کرده است.

ب‌ام‌و 750IL و فیلم فردا هرگز نمی‌میرد (1997)
سومین نسل از سری 7 با کد E38 در سال 1994 به بازار عرضه شد و تا سال 2001 که از خط تولید کنار رفت مجموعا 327599 دستگاه از آن تولید شده بود. این نسل از سری 7 نسبت به اسلافش چه در بخش طراحی و چه در بخش فنی و تکنولوژی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده بود و حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. برای مثال پلت‌فرم آن پیچیدگی بالایی داشته و سیستم سیم‌کشی مالتی‌پلکس آن از نظر تکنولوژیکی بسیار پیشرفته بود. سری 7 در مدل‌های گوناگون با مشخصات متفاوت ارائه می‌شد؛ برای نمونه مدل پایه آن یعنی 728i ‌به یک پیشرانه 6 سیلندر خطی 2.8 لیتری با قدرت 193 اسب بخار و گشتاور 279 نیوتن‌متر مجهز بود اما مدل مورد بحث ما که در فیلم «فردا هرگز نمی‌میرد» نقش‌آفرینی کرد، مدل 750iL است که از یک پیشرانه 12 سیلندر V‌شکل با حجم دقیق 5379 سی‌سی بهره‌ می‌برد که این نیروگاه ویرانگر قادر به تولید  326 اسب بخار قدرت و 490نیوتن‌متر گشتاور بود.
اولین ملاقات باند و خودروی جدیدش در آلمان رخ می‌دهد که در فرودگاه با M روبه‌رو می‌شود و او ‌ب‌ام‌و 750iL و مشخصات و ویژگی‌های آن را به باند معرفی می‌کند که  بدون‌شک گل سرسبد آنها را باید ‌قابلیت کنترل خودرو از راه دور و رانندگی با آن به وسیله تاچ‌پد تلفن همراه هوشمند و چندکاره اریکسون (که اختصاصا برای باند ساخته شده بود ‌و یکی از کاربردهای اصلی آن کنترل عملگرها و قسمت‌های مختلف خودرو نظیر روشن‌کردن، فعالسازی سیستم‌های حفاظتی و امنیتی و... بود) دانست. همچنین نباید از تجهیزات معمول، سامانه رهیاب و اسلحه و راکت‌ها نیز غافل بود. اما در سکانس خودرویی فیلم و تعقیب و گریز و درگیری جیمزباند با تبهکاران است که ب‌ام‌و ‌750iL‌ او قابلیت‌های شگفت‌انگیزش را به نمایش می‌گذارد! ابتدا تبهکاران سعی می‌کنند برای تصاحب دستگاه رمزیاب درب خودرو را باز کنند و شیشه‌های آن را بشکنند اما از بخت بد آنها، خودرو از شیشه و بدنه‌ای ضد‌گلوله و مقاوم در برابر ضربات سنگین چکش و پتک و اعمال شوک الکتریکی توسط دستگیره درها به افراد ناشناس بهره می‌برد!  سپس باند در حالی‌که تبهکاران دور خودرو حلقه زده‌اند، با استفاده از گوشی هوشمندش ابتدا ماده‌ای دودزا از زیر خودرو آزاد می‌کند و سپس خودرو را نزد خود فرا می‌خواند و در ادامه تعقیب و گریز و کشمکشی دیدنی با تبهکاران شکل می‌گیرد و بیننده با ویژگی‌های جالب دیگری نظیر تایرهای ضد‌پنچری با قابلیت باد‌شدن خودکار، راکت‌های قرار گرفته روی سقف خودرو و سیم‌بُر آهنی نصب شده در جلو آشنا می‌شود. در تمامی این مدت باند در ردیف عقب خودرو نشسته و خودرو را با همان گوشی هوشمند کنترل می‌کند. در انتهای این تعقیب و گریز اما ب‌ام‌و ‌750iL‌ با سرعتی بالا از بالای یک ساختمان بلند به پایین پرت می‌شود؛ در حالی که باند لحظاتی قبل برای فریب تعقیب‌کنندگان از خودرو خارج شده بود و آن را  توسط گوشی هوشمند کنترل می‌کرد. بیراه نیست اگر بگوییم در بین 3 فیلمی که خودروهای ب‌ام‌و در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند، «فردا هرگز نمی‌میرد» از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین سکانس خودرویی برخوردار است. علاوه بر این فیلم، در اولین قسمت از سری فیلم‌های ترانسپورتر نیز شاهد هنرنمایی نسل سوم سری‌7 بودیم.

ب‌ام‌و Z8 و فیلم دنیا کافی نیست (1999)
در نمایشگاه اتومبیل 1997 توکیو، ب‌ام‌و از کانسپتی با نام Z07 رونمایی کرد؛ خودرویی که در طراحی آن به وضوح از ب‌ام‌و 507، یکی از زیباترین و جاودان‌ترین محصولات تاریخ ب‌ام‌و که در دهه 50 میلادی به بازار عرضه می‌شد، الهام گرفته شده بود و به نوعی بزرگداشت جایگاه و نام و یاد 507 افسانه‌ای نیز به شمار می‌رفت. طراحی این خودرو توسط هنریک فیسکر و در استودیو طراحی ب‌ام‌و در ایالات متحده صورت پذیرفته بود. پس از گذشت حدود 3 سال و سرانجام در سال 2000، نسخه تولیدی این خودرو با نام  Z8 وارد خیابان‌ها شد و تا سال 2003 که تولید آن پایان یافت، مجموعا 5703 دستگاه از آن ساخته شد. Z8 که با کد E52 ‌شناخته می‌شد، دارای بدنه‌ای تمام آلومینیومی بود و روی یک شاسی فضایی بنا شده بود. Z8 از یک پیشرانه 8 سیلندر V‌شکل 5 لیتری با قدرت 400 اسب بخار بهره می‌برد که از این رودستر زیبا و خوش‌استیل خودرویی سریع، فرز و چالاک می‌ساخت و Z8 قادر بود شتاب صفر تا صد 4.7 ثانیه‌ای را به ثبت برساند و به سقف سرعت 250کیلومتر بر ساعت دست یابد.
اولین سکانسی که Z8 در آن ظاهر می‌شود، سکانسی است که در آن R، دستیار جدید Q، به معرفی تجهیزات و قابلیت‌های Z8 نظیر پوشش زرهی تیتانیومی بدنه، جافنجانی 6 تایی و نمایشگر سربالای چند‌منظوره می‌پردازد. سکانس بعدی سفر باند به آذربایجان و رانندگی در جاده‌ای زیبا و جالب در این کشور است. اما آخرین سکانس حضور Z8 در فیلم سکانسی است که در نهایت منجر به نابودی Z8 می‌شود! در این سکانس جیمز باند با جنایتکارانی که الکترا کینگ برای کشتن باند به اسکله فرستاده درگیر می‌شود و طی این درگیری ابتدا به وسیله ریموت هوشمند، خودرو را به سوی خود و مکانی که قرار دارد فرا می‌خواند و سپس هلی‌کوپتر خلافکاران را با موشک‌های مخفی کار گذاشته شده در بدنه خودرو( زیر آبشش) منهدم می‌کند اما در ادامه به وسیله یکی دیگر از هلی‌کوپتر‌ها که اره‌برقی بزرگی را به همراه دارد به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود! باند قبل از نصف‌شدن خودرو از آن خارج می‌شود.
Z8 با نقش‌آفرینی در فیلم «دنیا کافی نیست» تبدیل به آخرین محصول ب‌ام‌و شد که در سری فیلم‌های جیمز باند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فیلم بعدی این مجموعه یعنی روز دیگری بمیر (2002) خودروسازان انگلیسی ‌به سلطه چندین‌ساله آلمانی‌ها بر تامین مرکب اصلی‌ مامور مخفی سازمان جاسوسی بریتانیا(MI6) پایان دادند و آستون مارتین ونکوئیش بازیگر صحنه‌های به‌یاد‌ماندنی تعقیب و گریز این فیلم در برف و یخبندان شد.

بهترین و به‌یاد‌ماندنی‌ترین خودرو جیمز باند
تویوتا 2000GT، فورد ماستنگ مک وان، لوتوس اسپریت، آستون مارتین V8 ونتیج و آستون مارتین DBS V12  خودروهایی هستند که می‌توانند مدعیان اصلی تصاحب این عنوان باشند اما با وجود جواهر درخشان و فوق‌العاده‌ای همچون آستون مارتین DB5 (مدل 1963) که در فیلم‌های مختلف این مجموعه نظیر‌ انگشت طلایی و گلوله آتشین (با بازی شان کانری)، چشم طلایی و فردا هرگز نمی‌میرد (با بازی پیرس برازنان) و کازینو رویال و اسکای فال (با بازی دنیل کریگ) به هنرنمایی پرداخته است و صحنه‌هایی ماندگار و به‌یاد‌ماندنی در ذهن مخاطبان به یادگار گذاشته است، اعطای این عنوان به خودرویی غیر از DB5، تا حدود زیادی ناخوشایند و غیرمنصفانه به‌نظر می‌رسد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو