فونیکسریمکسبهتام

بررسی نسل جدید سدان محبوب ب‌ام‌و در آستانه ورود به بازار ایران

ب‌ام‌و سری۵ در ایستگاه هفتم

عصر خودرو - مدتی قبل شاهد حضور یک مهمان جدید در لیست خودروهای مجاز وارداتی کشور بودیم؛ ب‌ام‌و ۵۳۰، خودرویی که چند ماهی است در بازارهای جهانی جایگزین نسل پیشین سری۵ شده است و به نظر می‌رسد پرشیا خودرو، نماینده فروش و خدمات پس از فروش ب‌ام‌و در ایران ‌هم قصد دارد در ادامه توسعه مدل‌های خود و پس از عرضه موفق سری۷، این بار هم با عرضه نسل جدید سری۵ علاقه‌مندانش را غافلگیر کند.

ب‌ام‌و سری۵ در ایستگاه هفتم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲:۰۰
  • ب‌ام‌و سری5 در ایستگاه هفتم
  • ب‌ام‌و سری5 در ایستگاه هفتم
  • ب‌ام‌و سری5 در ایستگاه هفتم
  • ب‌ام‌و سری5 در ایستگاه هفتم
  • ب‌ام‌و سری5 در ایستگاه هفتم
  • ب‌ام‌و سری5 در ایستگاه هفتم
  • ب‌ام‌و سری5 در ایستگاه هفتم
  • ب‌ام‌و سری5 در ایستگاه هفتم
  • ب‌ام‌و سری5 در ایستگاه هفتم
  • ب‌ام‌و سری5 در ایستگاه هفتم
  • ب‌ام‌و سری5 در ایستگاه هفتم

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هرچند هنوز اخبار رسمی در زمینه زمان ورود این خودرو به خیابان‌ها منتشر نشده، اما برخی شنیده‌ها نشان می‌دهد این خودرو در آینده بسیار نزدیک رسما در کشور رونمایی می‌شود. به همین دلیل و پیش از رونمایی رسمی، در این بخش مروری کوتاه بر ب‌ام‌و 530 خواهیم داشت؛ سدانی که می‌تواند ادامه‌دهنده روند موفقیت‌های نسل پیشین خود در ایران باشد.

سری5 ب‌ام‌و، خانواده بسیار پرافتخاری است؛ خانواده‌ای که اولین فرزند آن در 1972 و به‌عنوان جانشین سدان‌های New Class ب‌ام‌و متولد شد و اینک پس از گذشت بیش از 4 دهه، به فرزند هفتم رسیده است. نسل هفتم این خودرو با کد G30 از شاسی ماژولار OKL ب‌ام‌و بهره می‌برد که مشابه آن را در نسل جدید سری7 هم دیده‌ایم؛ هرچند در سری5 به‌جای بهره‌گیری از فیبر‌کربن، شاهد استفاده از فولاد با مقاومت بسیار بالا، آلومینیوم و منیزیوم در شاسی هستیم. نسل جدید سری5 باید جایگزین مدل‌های دوست‌داشتنی و پرافتخار F10 شوند که کاری دشوار است چراکه نسل پیشین سری5 (که در ایران هم خودروی بسیار موفقی بود) با فروش بیش از 2 میلیون دستگاه رکورددار فروش سری5 در تاریخ است اما مهندسان ب‌ام‌و با بهره‌گیری از تمام توان خود تلاش کرده‌اند بار دیگر بهترین سری5 تاریخ را تولید کنند و به نظر می‌رسد در این زمینه موفق هم بوده‌اند.

یک کپی دوست‌داشتنی
ب‌ام‌و در طیف محصولات خود سری3 را با خصوصیات اسپرت و سری7 را با خصوصیات لوکس دارد و سری5 دوست‌داشتنی هم همواره جایی در میان این دو طیف داشته، خودرویی که باید بتواند ترکیبی از توانایی‌های دینامیکی یک خودروی اسپرت را در کنار راحتی یک خودرو لوکس عرضه کند تا پاسخگوی نیاز خریداران خود باشد. ب‌ام‌و قطعا این مسیر را به‌خوبی می‌شناسد و فروش بالای سری5 در تمام سال‌هایی که در بازار حضور داشته هم نشانی از این موضوع است. در طراحی نسل جدید سری5، طراحان خودروی جذاب سری7 را در مقابل خود داشته‌اند به‌گونه‌ای که می‌توان گفت در زمان طراحی خارجی این خودرو، طراحان نقشه‌های سری7 را در دستگاه کپی قرار داده‌اند و تنها مقیاس نقشه را کمی کوچک کرده‌اند تا به این ترتیب سری5 برادر خلف سری7 باشد. المان‌های دوست‌داشتنی و جذاب و البته جدید سری7 را به‌راحتی می‌توان در سری5 جدید تشخیص داد که شاید مهم‌ترین آنها طراحی چراغ‌های جلو، عرض زیاد جلوپنجره و اتصال چراغ‌ها به آن، استایل کلی خودرو در نمای جانبی و قطعه کرومی پایین گلگیر باشد. این مسئله قطعا خوشایند خریداران خواهد بود چراکه طراحی سری7 یکی از برتری‌های آن است و به این ترتیب سری5 هم می‌تواند ‌همان مسیر موفق را در پیش بگیرد. البته آدرین ون هایدونگ، طراح ارشد ب‌ام‌و تیم طراحی‌اش همه‌چیز را نعل به نعل از سری7 کپی نکرده‌اند و در طراحی این خودرو تلاش شده به ایجاد خصوصیاتی، تفاوت‌هایی با سری7 به وجود آید. به‌عنوان مثال در سری7 شاهد نصب یک نوار کرومی در پایین در‌ها هستیم که از گلگیر جلو تا انتهای درب پشتی امتداد دارد درحالی‌که این بخش در سری5 حذف‌شده است. طراحی چراغ‌های عقب هم مسیری متفاوت از سری7 را در پیش‌گرفته و هرچند همچنان مانند سری7 شاهد چراغ‌های LED و کشیده هستیم اما طراحی آنها بیش از آنکه مشابه سری7 جدید باشد، شبیه به آن چیزی است که در نسل پیشین سری5 دیده‌ایم و از این نظر می‌توان آن را جزو خصوصیات ویژه این خودرو دانست.
سری5 جدید در طراحی داخلی هم از روند کلی طراحی محصولات ب‌ام‌و در کلاس سدان‌ها پیروی می‌کند و از این نظر هم می‌توان تا حد زیادی آن را نزدیک به سری7 دانست. ب‌ام‌و همواره تلاش کرده تا حد امکان فضای داشبورد را خلوت نگه دارد و به این ترتیب سری5 با وجود انبوه امکانات، دکمه‌های کمی در داشبورد و روی فرمان دارد چراکه تقریبا تمامی بخش‌های خودرو را می‌توان از طریق سیستم iDrive و مانیتور مرکزی خودرو کنترل کرد.

موتور و گیربکس
سری5 جدید در بازارهای جهانی با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزین و دیزل و البته نمونه هایبرید عرضه می‌شود در بالاترین مدل‌ها (نمونه‌های MPower) قدرت آنها به بیش از 460 اسب بخار می‌رسد اما با توجه به محدودیت‌ها در حجم موتور، مدل‌های در نظر گرفته شده برای بازار ایران موتور 2 لیتری است که با نمونه‌های 530 روانه بازار ایران خواهد شد. این موتور با کد B48 جانشین موتور خانواده N20 در نسل پیشین شده است و هم‌اکنون ‌روی طیف گسترده‌ای از خودروهای ب‌ام‌و نصب می‌شود. موتور این خودرو با بهر‌ه‌گیری از توربوشارژر توئین اسکرول، تزریق مستقیم سوخت و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های اختصاصی ب‌ام‌و می‌تواند 252 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند تا به این ترتیب این خودرو 1.6 تنی در مدت 6.2 ثانیه به سرعت 100کیلومتر در ساعت برسد و در نهایت به حداکثر سرعت 250‌کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کند؛ ارقامی که برای یک سدان خانوادگی با خصوصیات اسپرت به ویژه با محدودیت‌های ناشی از حجم موتور در بازار ایران اعداد قابل احترامی است. توان موتور این خودرو از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب می‌رسد. این گیربکس تعویض‌های نرمی دارد و عملا راننده متوجه آن نخواهد شد ضمن آنکه به‌خوبی می‌تواند از گشتاور بالای موتور خودرو استفاده کند و به این ترتیب سری5 شتاب‌گیری میانی بسیار سریعی خواهد داشت و راننده هیچ‌گاه کمبودی از این نظر حس نمی‌کند. با چنین توانی، میانگین مصرف سوخت این خودرو رقمی کمتر از 6 لیتر است تا سری5 جزو کم‌مصرف‌ترین خودروها در کلاس خود قرار بگیرد.

امکانات؛ ترکیبی از هر آنچه از یک سدان لوکس می‌خواهید
همان‌گونه که عنوان شد، سری5 ترکیبی از یک سدان لوکس با خصوصیات اسپرت است اما در نسل جدید، تمایل ب‌ام‌و به شکل محسوسی به سمت نزدیک‌کردن سری5 به سری7 است و به این ترتیب در این خودرو امکاناتی‌ را می‌بینیم که پیش از این در سری7 معرفی شده‌اند ‌تا یکی از لوکس‌ترین و مجهز‌ترین سدان‌های این کلاس در بازارهای جهانی در اختیار خریداران ایرانی قرار بگیرد. لیست کامل امکانات این خودرو به‌تنهایی فضایی بیش از یک مطلب نیاز دارد اما مروری کوتاه بر بعضی از مهم‌ترین آنها نشان می‌دهد ب‌ام‌و برای این خودرو سنگ‌تمام گذاشته است و پرشیا خودرو هم قصد دارد باعرضه بالاترین نمونه‌های سری5 به بازار ایران، هدیه ویژه‌ای به ب‌ام‌و‌دوستان بدهد.
کار را با ریموت خودرو آغاز می‌کنیم؛ جایی که ریموتی شبیه به آنچه پیش‌تر در سری7 دیده‌ایم، در اختیارتان قرار می‌گیرد. این ریموت که خود به‌تنهایی نمادی از فناوری است، از یک طرف بخشی از اطلاعات خودرو را در اختیار مالک قرار می‌دهد و از طرف دیگر می‌توان بخش‌هایی از خودرو را پیش از سوار شدن، از طریق آن کنترل کرد. مهم‌تر از همه اینها اما امکان پارک خودرو از طریق این ریموت است. به این ترتیب در فضاهای تنگ و زمانی که پیاده‌شدن از خودرو پارک شده دشوار است، راننده می‌تواند از خودرو خارج شود و سری5 را از طریق این ریموت پارک کند؛ امکانی که غیر از کاربردی‌بودن قطعا موجب تعجب اطرافیان خواهد شد.
در فضای داخلی، راحتی مهم‌ترین چیزی است که ب‌ام‌و عرضه می‌کند. صندلی‌ها همگی پوشیده از چرم هستند و گرمکن دارند ضمن آنکه در صندلی‌های جلو سیستم تهویه (سردکن) هم می‌بینید. این همه ماجرا نیست چراکه صندلی‌های جلو تنظیمات برقی و حافظه هم دارند و مهم‌تر آنکه ماساژور هم ‌روی آنها نصب شده که می‌توانید روش‌های مختلف ماساژ را انتخاب کنید. تهویه خودرو اتوماتیک و چهار‌نقطه‌ای است و به این ترتیب 4 سرنشین خودرو می‌توانند دمای متفاوتی را بسته به دلخواهشان برای خود انتخاب کنند. سری5 همچون سری7 از سیستم کابین معطر هم بهره می‌برد که با کمک آن راننده می‌تواند رایحه‌های متفاوتی را برای پخش‌شدن در کابین انتخاب کند. ‌روی این خودرو به صورت سفارشی سیستم صوتی مشهور Bowers & Wilkins نصب می‌شود که به طور مشخص برای سری5 مهندسی شده و عملا احساس نشستن در یک کنسرت را تداعی می‌کند ضمن آنکه برای رفاه سرنشینان عقب، 2 مانیتور هم ‌روی صندلی‌ها نصب شده است. دوست‌داشتنی‌ترین بخش کابین برای راننده قطعا مانیتور بزرگ میانی است؛ جایی که ب‌ام‌و سیستم
gesture control را از سری7 ‌‌روی سری5 نصب کرده است. در این سیستم هرچند صفحه‌نمایش همچنان به لمس حساس است اما راننده می‌تواند فرامین خود را از طریق حرکت دست در جلوی مانیتور هم اعلام کند و به این ترتیب متناسب با نوع حرکت، مانیتور واکنش نشان می‌دهد. از روی همین مانیتور می‌توانید بسیاری از کنترل‌های خودرو، از سیستم ناوبری و سیستم صوتی تا تنظیمات خودرو را انجام دهید ضمنم آنکه کار با آن در قیاس با نسل پیشین سری5 بسیار راحت‌تر شده است. نورپردازی داخل کابین قابل تغییر است و در بالای سرتان سقف پانورامایی دارید که به سانروف هم مجهز است. پرده شیشه‌های ردیف عقب، آیینه هوشمند تیره‌شونده، نمایشگر کیلومتر چندحالته، شارژر بیسیم تلفن همراه و نمایش اطلاعات روی شیشه خودرو که تمام‌رنگی است و نسبت به قبل حدود 70درصد بزرگ‌تر شده، از دیگر امکانات داخلی این خودرو است. در بیرون خودرو هم چراغ‌های جلو که با مسیر خودرو تطبیق می‌شوند و البته سیستم شست‌وشوی چراغ و سیستم روشنایی در روز را دارید ضمن آنکه سیستم‌های کمکی پارک و کمکی حرکت (از جمله نقاط کور) و مکش در‌ها، از دیگر امکانات این خودرو است تا در مجموع نسل جدید سری5 یکی از کامل‌ترین سدان‌های این کلاس در بازارهای جهانی باشد.

و سرانجام قیمت
فعلا پرشیا خودرو قیمت قطعی این خودرو را اعلام نکرده است اما با توجه به قیمت آن در بازارهای جهانی و البته قیمت رقیبش مرسدس بنز Eکلاس در بازار ایران می‌توان حدس‌هایی در زمینه قیمت این خودرو زد. هم‌اکنون نسل پیشین Eکلاس در نمونه‌های معدود صفر‌کیلومتر مدل‌های 2015 و 2016 با قیمت‌هایی بیش از 400 میلیون تومان به بازار عرضه می‌شوند ضمن آنکه نباید فراموش کنیم این خودروها از سری E200 هستند که توان موتور کمتری نسبت به ب‌ام‌و دارند و در زمینه آپشن هم از سری5 عقب‌تر هستند. نمونه‌های نسل جدید E‌کلاس در مدل‌های 2017 به تعداد انگشت‌شماری وارد کشور شده که این روز‌ها قیمت‌های عجیب بالای 800 میلیون تومان دارند که به وضوح غیر‌واقعی است و البته همچنان توان کمتری نسبت به سری5 دارند. با این حساب به نظر می‌رسد حتی با واقعی شدن قیمت Eکلاس، سری5 باید قیمتی بالاتر از آن داشته باشد چراکه هم امکانات بیشتری دارد و هم از موتور قوی‌تری بهره می‌برد و به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد این خودرو با برچسب قیمتی 500 میلیون تومان روانه بازار شود؛ قیمتی که البته شاید در مقابل توان، امکانات، فناوری و مهم‌تر از همه نشان ب‌ام‌و، آن‌هم در بازار ایران که نظام تعرفه‌ای واردات برای خودروهایی از این دست عملا قیمت خودروها را به بیش از دو برابر می‌رساند، قیمتی قابل قبول است ضمن آنکه خریداران ب‌ام‌و نشان داده‌اند برای خرید محبوب خود، حاضرند هزینه‌هایی بیش از این نیز بپردازند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط