فونیکسریمکسبهتام

مقام مسئول:

فاز نخست برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی با پنج هزار دستگاه تاکسی کلید می خورد

عصر خودرو- مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی وزارتخانه برای استفاده از پنج هزار دستگاه تاکسی، ۵۰۰ تا هزار دستگاه اتوبوس و ۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در صورت تصویب دولت خبر داد.

فاز نخست برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی با پنج هزار دستگاه تاکسی کلید می خورد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، معضل گرمایش کره زمین از یک سو و افزایش آلاینده‌ها در فضای کلان‌شهرها از سوی دیگر، موجب شده است بسیاری از دولت‌ها تولید خودروهای پاک را در دستور کار خود قرار داده و با ارائه مشوق به خودروسازان سعی کنند سهم کشور خود را در رقابت جهانی تولید این خودروها افزایش دهند.
    در نتیجه چنین فضایی در صنعت خودرو جهان، روند تولید خودروهای برقی بیش از پیش سرعت گرفته و رقابت جدیدی بین شرکت‌های خودروسازی و کشورها در تولید این نوع خودروها در گرفته است. این روند مثبت نه تنها می‌تواند نقش قابل‌توجهی در بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها ایفا کند، بلکه می‌تواند باب جدیدی در اقتصاد کشورها بگشاید.
    در همین پیوند «امیرحسین قناتی» مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تولید خودروهای برقی در همه جای جهان مستلزم وجود یک سری زیرساخت هاست، در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه های خود را به دولت ارائه کرده است.
    وی گفت: در این خصوص لازم است تا اقدام هایی از سوی ارگان های مختلف و دستگاه های ذیربط از جمله شهرداری ها و وزارت نیرو درخصوص تامین انرژی، محل ایستگاه های شارژ، ارائه تسهیلات به خریداران این خودروها و ... انجام شود.
    قنانی با بیان اینکه در فاز نخست خودروهای عمومی نظیر تاکسی ها، اتوبوس ها و موتورسیکلت های برقی در نظر گرفته شده اند و با توجه به قیمت نسبتا بالاتر آنها در مقایسه با خودروهای معمولی، در همه جای جهان مشوق ها و تسهیلاتی به تولیدکنندگان و خریداران این خودروها اختصاص می یابد.
    وی تصریح کرد: در صورت تصویب شدن برنامه اشاره شده، در فاز نخست پنج هزار دستگاه تاکسی، 500 تا هزار دستگاه اتوبوس و 10 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی خواهیم داشت.
    پیشتر «محسن صالحی نیا» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایرنا گفته بود، در زمینه خودروهای برقی که با سیستم شارژ مستقیم (Plog in) کار می کنند، نیازمند تامین زیرساخت هستیم.
    وی خاطرنشان کرد: آیین نامه ای در همین زمینه برای شیوه های شارژ و سرویس دهی این خودروها تنظیم شده که در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.
    در همین پیوند، «هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفت وگو با ایرنا افزود: وزارت نیرو با توسعه کاربرد خودروهای برقی کاملا موافق است و در این زمینه انجام هر گونه کمک و مساعدت را مورد توجه قرار خواهد داد.
    به گفته این مقام مسئول، وزارت نیرو درخصوص ایجاد زمینه لازم برای تامین انرژی برق مورد نیاز این خودروها در منازل مسکونی یا محیط های عمومی آمادگی دارد.
    وی بیان داشت: اگر شهرداری یا سایر مراجع ذی ربط مبادرت به ساخت جایگاه های سوخت رسانی برق و مکان های شارژ خودروها کند، وزارت نیرو آمادگی دارد تا نسبت به تامین انرژی مورد نیاز اقدام لازم را به انجام برساند.
    به گزارش ایرنا، بیستم فروردین ماه امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی خودروهای برقی- بنزینی (هیبریدی)، موتورسیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل کشور را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کردند.
    براساس ماده 9 لایحه هوای پاک، وزارت کشور با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف شد زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از طریق منابع درآمدی ماده 6 همین قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی- بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو