فونیکسریمکسبهتام

مهدی جمالی؛ مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در گفت وگو با «عصر خودرو»

هیچ جایگزین قیمتی برای پراید نداریم

عصر خودرو- نخستین قراردادهای پسابرجامی شرکت‌های خودروسازی ایرانی به مرحله اجرا رسیده و شمارش معکوس برای عرضه خودروهای حاصل این قراردادها آغاز شده است؛ به نحوی که مدیران ایران خودرو پس از اجرایی‌شدن قرار‌داد پژو با این شرکت از عرضه پژو ۲۰۰۸ به عنوان نخستین محصول این قرارداد در آینده نزدیک خبر دادند. در ادامه اخیرا مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از عرضه نخستین محصول مشترک قرارداد سایپا- سیتروئن تا پیش از پایان امسال خبر داد.

هیچ جایگزین قیمتی برای پراید نداریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، علاوه بر این قراردادها‌، شرکت‌های خودروسازی از تداوم مذاکرات با سایر شرکا خبر می‌دهند و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در حال مذاکره با رنو برای تولید مشترک برخی محصولات این برند فرانسوی در ایران است. امضا و اجرایی‌شدن این قراردادها علاوه بر افزایش عرضه خودرو‌، بسترهای رقابتی‌شدن بازار را فراهم ساخته و شرکت‌های خودروسازی ناچار به تنوع بخشی بیشتر سبد محصولات خود از طریق عرضه خودروهای جدید و از رده خارج‌کردن محصولات قبلی خود هستند. از سوی دیگر افزایش تعداد استانداردهای اجباری خودرو به 82 استاندارد در سال آینده ‌و سختگیرانه‌تر‌شدن این استانداردها ادامه تولید برخی خودروها ‌روی پلت‌فرم‌های قدیمی را غیر اقتصادی کرده است. با این شرایط اخیرا مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از رشد تولید، بهبود کیفیت و تداوم مذاکره این گروه خودروسازی با شرکای خارجی و عرضه برخی محصولات این شرکت ‌روی پلت‌فرم‌های جدید خبر داد. مهدی جمالی با بیان اینکه در سال گذشته گروه خودروسازی سایپا توانست تولید خود را حدود 57 درصد افزایش دهد که با توجه به میانگین افزایش 38 درصدی تولید خودرو در سطح کشور، میزان افزایش تولید در گروه سایپا بسیار چشمگیر بوده است‌، افزود: گروه سایپا علاوه بر اهتمام جدی نسبت به افزایش تولید، برنامه‌های بسیار خوبی در زمینه طراحی و مهندسی محصول را به اجرا درآورده که نتیجه آن در سال گذشته رونمایی از خودرو کوییک و در سال جاری معرفی 2 محصول جدید مبتنی بر پلت‌فرم SP100 خواهد بود. وی آغاز همکاری گروه خودروسازی سایپا با شرکت سیتروئن فرانسه را پدیدآورنده فضای رقابتی در صنعت کشور دانست و افزود: شرکت مشترک سایپا و سیتروئن تشکیل شده و مقدمات اجرایی لازم برای آغاز همکاری در زمینه تولید محصول با برند مشترک در حال اجراست که به‌زودی شاهد عرضه محصولات آن خواهیم بود. از سوی دیگر ابلاغ استانداردهای جدید خودرویی و درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان موجب شده تا مجلس و وزارت صنعت نیز بر اجرای سختگیرانه این استانداردها و خروج خودروهای دارای پلت‌فرم قدیمی تاکید کنند به نحوی که چندی پیش رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست خودروسازان از شورای رقابت برای افزایش 5درصدی قیمت خودروها اعلام کرد، درخواست افزایش قیمت حق طبیعی خودروسازان است، اما شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان است که باید این درخواست را بررسی کند. اگر براساس بررسی‌های صورت‌گرفته افزایش قیمت ضروری بوده و یا اتفاق خاصی در کیفیت خودرو رخ داده است، اجازه افزایش قیمت را صادر کند، در غیر این صورت خودروسازان مجوز افزایش قیمت ندارند. عزیز اکبریان تاکید کرده است که کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت را بررسی و پس از بررسی دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت و تطبیق آن با واقعیت‌های موجود جمع‌بندی نظرات خود  را به اعضای این کمیسیون ارائه می‌دهد. به گفته وی، سازمان استاندارد که متولی اعلام کیفیت خودرو‌هاست اعلام کرده که خودروی پراید تا پایان سال 96 باید از خطوط تولید خارج و تولید آن متوقف شود و کمیسیون صنایع و معادن به خودروسازان نیز اعلام کرده و آنها تا پایان سال جاری پراید را بازنشسته می‌کنند. در گفت‌و‌گو با دکتر مهدی جمالی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا آخرین وضعیت قراردادهای خودرویی این شرکت‌، سرنوشت تولید پراید و وضعیت واگذاری  شرکت بن رو به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را مطرح کردیم که می‌خوانید.
      چه محصول جدیدی در چارچوب قرارداد سایپا- سیتروئن به زودی به بازار عرضه خواهد شد‌؟
      تولید این محصول با برند مشترک سایپا- سیتروئن پس از اجرایی‌شدن قرارداد آغاز شده و به زودی شاهد عرضه آن به بازار خواهیم بود. اما جزئیات این محصول را باید از مدیرعامل شرکت مشترک سایپا- سیتروئن سوال کنید.
    علاوه بر قرارداد با سیتروئن با چه خودروساز خارجی دیگری در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد هستید؟
    قرارداد سایپا با سیتروئن وارد مرحله اجرایی شده و این قرارداد می‌تواند فضای رقابتی را در صنعت خودرو کشور فراهم کند. در چارچوب این قرارداد شرکت مشترک سایپا – سیتروئن تشکیل شده و مقدمات اجرایی لازم برای آغاز همکاری و تولید محصول با برند مشترک در حال اجراست. علاوه بر قرارداد با سیتروئن شرکت سایپا در حال مذاکره با 2‌شریک خارجی دیگر برای تولید مشترک خودرو در کشورمان است که یکی از این شرکت‌ها‌، شرکت کیای کره جنوبی است.
    مذاکره با کیا در مورد تولید خودرو‌ روی چه پلت‌فرمی است؟
    هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم و اکنون بیشتر در حال مذاکره در مورد نحوه مشارکت دوجانبه هستیم.
    الگوی مشارکت با کیای کره جنوبی نیز همانند مشارکت با سیتروئن فرانسه خواهد بود؟
    این موضوع در سفر اخیری که به کره جنوبی خواهم داشت بررسی می‌شود و باید ببینیم دیدگاه شریک کره‌ای در این زمینه چگونه خواهد بود. در چارچوب این مذاکرات نیز داخلی‌سازی محصولات این برند کره‌ای در چارچوب قرارداد مشارکت و تولید خودرو مد‌نظر خواهد بود و این مشارکت می‌تواند در قالب تولید محصول مشترک باشد.
    در چارچوب مذاکرات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت رنوی فرانسه، استفاده از شرکت بن‌رو به عنوان آورده طرف ایرانی مد‌نظر قرار گرفته است، واگذاری این شرکت از طرف سایپا به سازمان گسترش بر چه مبنایی خواهد بود، آیا این شرکت به عنوان رد دیون و بدهی‌های گذشته شرکت سایپا واگذار خواهد شد یا اینکه سایپا بابت آن وجهی را دریافت خواهد کرد؟
    در این زمینه مذاکراتی را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران داشته‌ایم اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. در این زمینه صحبت‌هایی داشته‌ایم اما در مورد قیمت بن‌رو به تفاهم نرسیده‌ایم و این مذاکرات هنوز نهایی نشده است.
    در چارچوب این مذاکرات با سازمان گسترش آیا سهام بن‌رو ارزش‌گذاری شده است؟
    خیر، در این زمینه روش‌های مختلفی را برای ارزش‌گذاری سهام بن‌رو در پیش گرفته‌ایم اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.
    همانطور که می‌دانید مذاکرات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنوی فرانسه زمانبر شده است‌، آیا مشخص نشدن ارزش سهام بن‌رو و عدم توافق سایپا و سازمان گسترش در این زمینه، علت طولانی‌شدن روند این مذاکرات و نهایی‌نشدن آن بوده است؟
    در جریان مذاکرات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنوی فرانسه نیستم و از روند این مذاکرات یا دلایل طولانی‌شدن آن اطلاعی ندارم اما همانطور که اعلام کردم، مذاکرات سایپا با سازمان گسترش در مورد شرکت بن‌رو هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.
    شما از عرضه 2 محصول ‌روی پلت‌فرم اس‌پی 100 خبر دادید، مشخصات این خودروها و حدود قیمتی آن چیست؟
    این دو خودرو محصولات جدید شرکت سایپا‌‌ روی پلت‌فرم جدید اس‌پی 100 خواهد بود که هنوز نامگذاری نشده است. همچنین قیمت این دو خودرو هنوز نهایی نشده ‌‌اما این خودروها تا آخر سال جاری تولید و به بازار عرضه خواهد شد.
    با توجه به استانداردهای اجباری جدید و سختگیرانه‌ای که سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید و عرضه خودرو برای سال آینده در نظر گرفته‌اند، احتمال جایگزینی این دو خودرو با پراید و از رده خارج‌شدن تولید آن تا چه حد است؟
    اگر پراید نتواند استانداردهای جدید تولید و عرضه خودرو که 82 استاندارد بسیار سختگیرانه بین‌المللی ‌در رده استانداردهای تراز اروپاست را پاس کند، قاعدتا تولید ‌پراید متوقف خواهد شد. اما مشکل اصلی برای از رده خارج‌شدن پراید، قیمت رقابتی و تقاضای بالا برای این خودرو است چرا‌که هیچ جایگزین قیمتی برای این خودرو نداریم.
    از سوی دیگر به‌روز‌رسانی پلت‌فرم کنونی پراید برای پاس‌کردن استانداردهای اجباری جدید خودرو صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
    یعنی 2 محصول جدید ‌روی پلت‌فرم اس‌پی 100 نیز از نظر قیمتی بالاتر از پراید خواهد بود؟
    بله، اصلا در رده قیمتی 20 میلیون تومان در هیچ کجای دنیا خودرویی وجود ندارد.
    با این روند می‌توان گفت که تا پایان امسال تولید پراید متوقف و این خودرو از رده خارج خواهد شد؟
    بله، ان‌شاءالله تا پایان امسال 2 محصول جدید را به بازار عرضه خواهیم کرد.
      در راستای اصلاح ساختار مالی سایپا احتمال واگذاری سهام چه شرکت‌های دیگرسایپا وجود دارد؟
    در این چارچوب واگذاری برخی شرکت‌های دیگر مد نظر قرار دارد که اسامی آنها در سامانه کدال درج شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو