فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به نسل‌های مختلف اوپل کورسا

کوچولوی نوستالژیک

عصر خودرو - خودروسازی اوپل یکی سازندگان مشهور است که از سال ۱۹۲۹ تا اوایل سال ۲۰۱۷ متعلق به شرکت خودروسازی جنرال‌ موتورز آمریکا بود و چندی پیش این شرکت به تملک پژو‌ سیتروئن درآمد. هرگاه از این خودروساز نامی به میان می‌آید اکثر ایرانیان خواه ناخواه به یاد ‌هاچ‌بک جمع‌‌‌و‌جور آن یعنی مدل کورسا می‌افتند. کورسا در بازار جهانی تحت برندهای گوناگونی از جمله شورولت‌، واکس هال و هولدن عرضه می‌شود.

کوچولوی نوستالژیک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵:۰۰
  • کوچولوی نوستالژیک
  • کوچولوی نوستالژیک
  • کوچولوی نوستالژیک
  • کوچولوی نوستالژیک
  • کوچولوی نوستالژیک

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این خودرو در 5  نسل و در سال‌‌های مختلف به تولید رسید که در این مقاله قصد داریم نیم‌نگاهی به روند تکامل این‌ هاچ‌بک خاطره‌‌‌انگیز بیندازیم.

نسل اول(corsa A)
اولین نسل این خودرو در سال 1982 رونمایی شد و تولید آن در کشور اسپانیا انجام شد. انواع تیپ‌‌ها و مدل‌‌های مختلفی از این خودرو به صورت ‌هاچ‌بک سه‌درب و پنج‌درب همچنین سدان‌  نیز تا سال 1984 به تولید رسید. علاوه بر این‌، تیپ‌‌های مختلفی برای این خودرو در نظر گرفته شد که با نام‌‌های ‌LUXUS ،‌BERLINA  و SPORTY SR  شناخته می‌شوند و نسخه اسپرت مجهز به یک بال در قسمت عقب و صندلی‌‌های اسپرت به همراه پیشرانه‌ای قدرتمندتر بود. پیشرانه‌‌های مختلف بنزینی 1 ، 1.2 ، 1.3 و 1.4 لیتری برای این خودرو در نظر گرفته شد که در حجیم‌‌ترین نسخه، حداکثر توان 75 اسب بخار را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. در سال 1985 نیز یک نسخه قدرتمندتر از زیرمجموعه پیشرانه‌‌های 1.3 لیتری برای این خودرو در نظر گرفته شد که می‌توانست در مدت زمان 8.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر توان 93 اسب بخار را ایجاد کند که در زمان تولید خودرو، قابل ستایش بود.

نسل دوم(corsa B)
دومین نسل کورسا در سال 1993 رونمایی شد و توانست به واسطه مشخصات و ویژگی‌های فنی مناسب به فروش مناسبی دست یابد. تمامی اوپل کورساهای وارد‌شده به ایران نیز از مدل 1994 و 1995 هستند و اکثر آنها از نوع ‌هاچ‌بک 5‌درب هستند و تعداد محدودی به صورت 3 درب نیز به کشور وارد شد. اوپل کورسا در تیپ‌‌ها و آپشن‌‌های مختلف در کشور وجود دارد که اکثرا از پیشرانه 1.2 لیتری با حداکثر توان 45 اسب بخار و گیربکس دستی 5 سرعته بهره می‌برند و در تعداد اندکی مجهز به پیشرانه 1.4 و 1.6 لیتری هستند. از آپشن‌‌های این خودرو نیز می‌توان به شیشه بالابر برقی‌، آینه برقی‌، سانروف و در برخی مدل‌‌ها ترمز ABS  و کیسه هوا برای سرنشینان جلو اشاره کرد که بسیاری از این آپشن‌‌ها برای چنین خودرویی منحصر‌به‌فرد و جالب محسوب می‌شود. از نکات مثبت این نسل می‌توان به مصرف سوخت پایین در کنار استهلاک کم و کیفیت و دوام بالای قطعات آن اشاره کرد.

نسل سوم(corsa c)
با افزایش موفقیت‌‌های اوپل با تولید کورسا نسل سوم این خودرو در سال 1999 رونمایی شد و در سال 2000 به بازار اروپا عرضه شد و به فاصله 3 سال از تولید آن، اوپل یک نسخه فیس‌‌لیفت از این خودرو را عرضه کرد که از شاسی جدید بهره می‌برد. همچنین یک نسخه پیکاپ از این خودرو نیز تحت برند شورولت با نام مدل MONTANA  در برزیل عرضه شد. برای این نسل نیز پیشرانه‌های مختلف 1، 1.2 ، 1.4 و 1.8 لیتری بنزینی و پیشرانه 1.7 لیتری دیزل به همراه جعبه‌ دنده‌‌های 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شد. قدرتمندترین نسخه مجهز به پیشرانه 1.8 لیتری بنزینی با پسوند GSI به فروش می‌رسید که حداکثر توان 123 اسب بخار را برای کورسا به ارمغان می‌آورد.  این خودرو یک موفقیت بزرگ برای واکس هال در بریتانیا محسوب شد زیرا یکی از پرطرفدارترین ‌هاچ‌بک‌‌ها در سال‌های 2003‌، 2004 و 2005 در بریتانیا همین خودرو است.

نسل چهارم(corsa D)
چهارمین نسل کورسا در سال 2006 رونمایی شد و پیشرانه‌‌های استفاده شده در نسل سوم برای این خودرو نیز در نظر گرفته شد. همچنین یک پیشرانه 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر نیز به لیست انتخابی انواع پیشرانه‌‌ها ‌افزوده شد. مدل فیس‌لیفت این نسل توسط شرکت توان خودرو جی با پیشرانه 1.4 لیتری مجهز به توربوشارژر نیز به کشور وارد و عرضه شد. در بخش مشخصات فنی حداکثر توان تولیدی توسط این خودرو 140 اسب بخار است که این نیرو توسط جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌یابد البته نسخه با جعبه دنده دستی این خودرو نیز در کشور موجود است. شتاب صفر تا 100کیلومتر بر ساعت این نسخه در حدود 11 ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به صورت ترکیبی 6.6 لیتر است که نسبتا  قابل قبول است.

نسل پنجم(corsa E)
آخرین نسل کورسا تاکنون در سال 2014 در نمایشگاه اتومبیل پاریس رونمایی شد که در طراحی آن سعی شده است از امضای جدید اوپل در تمامی قسمت‌‌های طراحی خارجی و داخلی استفاده شود. در طراحی داخلی این خودرو تغییرات چشمگیری نسبت به نسل‌‌های قبلی به منظور افزایش جذابیت ایجاد شده و همچنین سیستم مالتی مدیا مخصوص برای ارتباط کامل با تلفن‌‌های همراه هوشمند در نظر گرفته شده است. قدرتمندترین نسخه تکامل یافته کورسا مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو است که می‌تواند حداکثر توان 204 اسب بخار قدرت را برای این ‌هاچ‌بک کوچک به ارمغان بیاورد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو