فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصرخودرو»

چرایی تمایل نداشتن سرمایه گذاران غیرچینی و فرانسوی در صنعت خودرو

عصر خودرو- فرانسوی ها و چینی ها را می توان شرکای بدون رقیب بازار خودرو ایران دانست، شرکایی که رفع تحریم های بین المللی پررنگ شدن حضور آنها در بازار ایران را به همراه داشت؛ بطوریکه با وجود رفت و آمد هیات تجاری به کشور در ماه های نخست اجرایی شدن برجام و اخبار اعلام شده مبنی بر مذاکره با شرکت های بزرگ خودروساز در نهایت خبری از توافق نهایی با این شرکت ها اعلام نشد.

چرایی تمایل نداشتن سرمایه گذاران غیرچینی و فرانسوی در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، با کنار کشیدن سایر شرکت های خودروساز برای حضور در بازار ایران تنها شرکت های چینی و شرکای فرانسوی قدیمی صنعت خودرو برای حضور در ایران چراغ سبز نشان دادند. حال مهم ترین پرسشی که با توجه به تمام رفت و آمدها مطرح می شود، این است که چرا به غیر از شرکت های فرانسوی و چینی هیچ شرکت خارجی دیگری برای سرمایه گذاری در ایران چراغ سبز نشان نداد؟ به گفته فعالان صنعت خودرو شرایط حال حاضر اقتصاد کلان  کشور ما به لحاظ کسب و کار و قوانین مرتبط با کسب و کار شرایط مساعدی برای جلب سرمایه گذاری خارجی نیست و باید   مسیری طولانی را در این خصوص طی کنیم، عاملی که موجب شده تا شرکت های بزرگ خودروساز تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در بازار ایران نداشته باشند.
    عدم تمایل شرکت های بزرگ خودروساز برای سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی درحالی است که به گفته فعالان صنعت خودرو، ایران به دلیل حجم بالای تقاضا در بازار از یک سو و داشتن زیرساخت های صنعت خودرو از سوی دیگر توانسته در میان کشورهایی قرار گیرد که در استراتژی های صنعت خودرو به آنها مناطق نوظهور جغرافیایی اطلاق می شود، کشورهایی که از مزیت کاهش قیمت تمام شده در تولید خودرو برخوردار هستند. در این خصوص حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در کنار این مزیت های موجود ایرادات زیرساختی نیز در اقتصاد کشور وجود دارد که شرایط را برای حضور سرمایه گذران سخت می کند، می گوید:فضای نامساعد کسب و کار، تغییرات مداوم قوانین حوزه کسب و کار و اقتصاد ، بهره وری پایین نیروی کار و... از جمله عواملی هستند که موجب می شود تا سرمایه گذاران تمایلی برای حضور در بازار خودرو ایران نداشته باشند به همین دلیل درکنار مزیت هایی که در کشور وجود دارد باید تسهیلات خاصی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شود.
    به گفته این کارشناس صنعت خودرو، شرکتهای فرانسوی که  برای سرمایه گذاری وارد کشور شده اند سابقه حضور در بازار سنتی و قدیمی ایران را داشته اند و به دلیل حضور طولانی مدت در صنعت خودروسازی کشور از زیرساخت های خدمات پس از فروش نیز برخوردارند و این عوامل موجب شده تا بخشی از بازار به محصولات این شرکت ها تمایل داشته باشند. درخصوص چینی ها نیز می توان گفت این کشور در میان کشورهای صاحب برند در صنعت خودروسازی قرار ندارد و بازار ایران برای آنها تمرین تجارت در بازار خودرو محسوب می شود، بنابراین می توان گفت این دو کشور برای حضور در بازار ایران در دسترس تر بودند و با وجود شرایط نامساعد در فضای کسب و کار همکاری با شرکت های خودروساز داخلی را پذیرفته اند.
    به گفته این کارشناس خودرو مذاکرات بسیاری با سایر برنده های مطرح خودروسازی از جمله تویوتا و فولکس واگن نیز برای حضور در ایران صورت گرفته است، اما این شرکت ها به دلایل مختلف حاضر به سرمایه گذاری در ایران نشدند. عدم تمایل تویوتا برای سرمایه گذاری در بازار ایران درحالی است که ترکیه به دلیل فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز آنها از جمله رفع موانع سرمایه گذاری، رفع موانع صادراتی ،اختصاص زمین برای راه اندازی خط تولید و ... توانسته این شرکت ها را برای جلب سرمایه گذاری ترغیب کند.
    از سوی دیگر و به گفته این کارشناس حوزه خودرو باید در کنار اصلاح محیط کسب و کار و افزایش بهره وری راهکاری برای امنیت سرمایه گذاری نیز در کشور در نظر گرفته شود، چرا که سرمایه گذار به دنبال امنیت خاطر برای سرمایه گذاری در کشور است و این امنیت خاطر باید در قوانین سرمایه گذاری پیش بینی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو