فونیکسریمکسبهتام

ذرات آلاینده هوا موجب مقاومت به انسولین و افزایش احتمال دیابت نوع ۲ می‌شود

عصر خودرو- یک تیم تحقیقاتی متشکل از چند متخصص بین رشته ای از دانشمندان دانشگاه لستر و دیگر موسسات انگلستان، تحقیقات مهمی در مورد ارتباط بین آلودگی هوا و افزایش دیابت نوع ۲ انجام داده‌اند.

ذرات آلاینده هوا موجب مقاومت به انسولین و افزایش احتمال دیابت نوع ۲ می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، به نقل از ساینس دیلی؛ تحقیقات جدید که در مجله Environmental International منتشر شده است، اطلاعات مربوط به ده هزار و 443 شرکت کننده را از مطالعات غربالگری دیابت که در لسترشایر انگلستان انجام شده، مورد بررسی قرار داد.

    در این مطالعه، فاکتورهایی همچون قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، تعداد موارد دیابت نوع 2، تاثیر عوامل جمعیتی و شیوه زندگی، در نظر گرفته شده است.

    محققان به این نتیجه رسیدند که عوامل جمعیت شناختی تا حد زیادی ارتباط بین آلودگی هوا و دیابت نوع 2 را توضیح می‌دهند.

    تیم تحقیقاتی که توسط NIHR پشتیبانی می‌شود، متشکل از کارشناسان دانشگاه لستر و از طیف گسترده‌ای از رشته‌ها، از جمله علوم نظارت بر زمین، مرکز تحقیقات دیابت و گروه علوم بهداشتی دانشگاه بود.

    دکتر گری اُدونوان که محقق ارشد این پژوهش بوده و قبلا در دانشگاه لستر و در حال حاضر در دانشگاه لوهبورو تدریس کرده، گفت: "آلودگی هوا و فعالیت بدنی کم، دو عامل اصلی مرگ و میر و بروز بیماری در کشورهای با درآمد متوسط و بالا است."

    لستر مانند بسیاری از شهرهای انگلستان دارای تعداد انگشت شماری از مانیتورهای نشان شاخص کیفیت هوا است؛ سازمان ملل برآورد کرده است که تا سال 2050، دو سوم جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد و شهرهای ما باید مکان‌های سالم تر و بهتری برای زندگی باشد.

    شهرهایی مانند کپنهاگ در دانمارک و مدلین در کلمبیا، کارهای بسیار خوبی در زمینه اندازه گیری آلودگی هوا و تسهیل حمل و نقل فعال کرده‌اند و نسبت به اکثر شهرهای انگلستان موفق‌تر بوده‌اند.

    این تحقیقات نشان می‌دهد؛ قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوایی ناشی از ترافیک، موجب بوجود آمدن مقاومت به انسولین شده و این نشانه‌ای از بروز بیماری دیابت است.

    آلودگی هوا، دلیل بیش از 3 میلیون مرگ و میر در سال است

    پروفسور رولاند لی، مدیر فنی مرکز ارف سنس و مدیر پروژه در موسسه مشاهیر فضایی و زمین دانشگاه لستر و همکارش در این مطالعه گفتند: ما می‌دانیم که آلودگی هوا بزرگترین خطر بهداشت محیط در جهان است که 92 درصد از جمعیت جهان را درگیر کرده و دلیل بیش از 3 میلیون مرگ و میر در سال است، شواهد نشان می‌دهد این امر ممکن است به افزایش دیابت نوع 2 کمک کند؛ البته درحالی‌که نتایج اصلی ارتباط بین آلودگی هوا و ذرات مرتبط با آن و دیابت نوع 2 را توضیح می‌دهد اما اثرات سبک زندگی و عوامل جمعیت شناختی را نیز باید در نظر گرفت.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط