فونیکسریمکسبهتام

رئیس شورای رقابت جزئیات افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی را تشریح کرد

پژو ۲۰۰۸ از قیمت گذاری شورای رقابت خارج شد

عصر خودرو- رئیس شورای رقابت جزئیات افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی را تشریح کرد و گفت:سه خودرو از دستور العمل تنظیم قیمت ها خارج شدند که شامل پژوهای ۳۰۱ و ۲۰۰۸ و ۵۰۸ است.

پژو ۲۰۰۸ از قیمت گذاری شورای رقابت خارج شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، رضا شیوا روز سه شنبه در نشستی خبری با تشریح تصمیم دیروز این شورا در موافقت با افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی اظهار داشت: دستور العمل تنظیم قیمت را برای یکسال دیگر می توان برای خودروهایی که شامل آن می شود، تمدید کرد.
    شیوا اظهار داشت: کار عمده شورا این است که هر بازاری که ضد رقابت و انحصاری باشد و هر نوع ویژه خواری و انحصار طلبی و آفت های بد اقتصادی را شناسایی و آن را رفع کند.
    شیوا تاکید کرد: اگر بازاری انحصاری باشد، دستور العمل تنظیم قیمت ها بر دوش شورای رقابت خواهد بود یعنی شورا قیمت اعلام نمی کند بلکه دستورالعمل می دهد.
    وی یادآور شد: برای نمونه در مورد خودرو هرگونه افزایش یا کاهش قیمت به سه متغییر تورم بخشی، کیفیت و بهره وری بستگی دارد و بر اساس آن افزایش یا کاهش قیمت سالانه آن خودرو به دست می آید.
    وی افزود: با تصمیم این مرکز، برای خانواده پراید و تیبا 1.25 درصد و برای پارس تندر 90 ازتولیدات سایپا1.57 درصد افزایش در نظر گرفته شده است.
    وی افزود: تورم بخشی برای خانواده سایپا 6 درصد تعیین شده است.
    وی ادامه داد متوسط افزایش قیمت برای محصولات ایران خودرو شامل سمند و پژو 2.69 درصد خواهد بود.
    وی با تاکید بر اینکه این شورا بیش از وظایف خود عمل نمی کند، اظهار داشت: منتقدان شورای رقابت بدانند که هر تصمیم شورا مبتنی بر کار کارشناسی است.
    شیوا اظهار داشت: یکی از مباحث دیگری که درباره شورا مطرح می شود، این است که چرا به موقع به وظایف خود عمل نمی کند.
    وی ادامه داد: شورای رقابت یکی از منظم ترین شوراهاست و برنامه ها و دستورالعمل های آن مشخص است و جلسات آن بعدازظهر دوشنبه هر هفته به طور منظم برگزار می شود و همه اعضای در آن شرکت می کنند.
    شیوا گفت: برای خروج از انحصار که مورد استقبال شورا هم هست، نیاز به ورود سرمایه گذاران برای تولید خودروهایی زیر 45 میلیون تومان است تا بتواند از نظر رقابتی با خودروهای فعلی رقابت کند یا اینکه تعرفه واردات این خودروها پایین بیاید.
    وی افزود: یکی از پیشنهادات شورا به هیات دولت برای خودروهایی با محدوده قیمتی یادشده این بود که تعرفه واردات برای این خودروها کاهش یابد.
    بنابراین ما تنها وارد مقوله خودروهایی می شویم که بازار انحصاری دارند.
    وی افزود: برخی خودروهایی که تازه تولید است، مردم برای پیش ثبت نام هجوم می برند که وظیفه مدیریت آن به عهده وزارت صنعت است و اینکه این خودروها حاشیه بازار دارد، باید این وزارتخانه رسیدگی کند و شورای رقابت به آن ورود نمی کند.
    وی در پاسخ به اینکه آیا شرکت ها بابت کیفیت پایین نمره منفی گرفته اند، گفت: بله. 2.5 درصد بابت بهره وری از شرکت ها کم می شود زیرا انتظار داریم هر شرکت تولید کننده حداقل بهره وری آن طبق برنامه ششم 2.5 درصد باشد.
    رئیس شورای رقابت اظهار داشت: یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت ها ، نرخ تورم بخشی است که 6 درصد محاسبه شده است.
    وی افزود: در مقوله کیفیت امسال از برنامه کیفی وزارت صنعت استفاده کردیم که در آن اهداف کیفی برای خودروهای مختلف تعیین کرده است.
    وی افزود: یعنی اگر خودروسازان در یکسال به 70 درصد آن هدف رسیده باشند، هیچ جریمه ای نخواهند شد اما اگر از آن هدف فراتر بروند، جایزه می گیرند وگرنه به نسبت تحقق نیافتن اهداف، جریمه می شوند.
    رئیس شورای رقابت در پاسخ به اینکه پارسال اجازه نیم درصد افزایش داده بودید اماامسال به بیش از یک درصد بوده است، اظهار داشت: پارسال سایپا کمتر از یک درصد افزایش قیمت داشت اما امسال 1.25 درصد بوده است؛ تورم بخشی امسال نسبت به پارسال تغییری نکرده است اما آنها مقداری کیفیت خودروی خود را نسبت به قبل بهتر کرده اند.
    شیوا گفت: پارسال خودروهای خانواده پراید هیچ حرکتی به سمت بهبود کیفیت نداشت اماامسال مقداری حرکت داشته است اما هنوز به هدف مورد نظر نرسیده اند.
    وی گفت: ما دو گروه خودرو داریم که قیمت آنها حدود 45 میلیون تومان برای مصرف کننده است.
    شیوا با یادآوری اینکه شورای رقابت به هزینه های جانبی قیمت خودرو اعم از هزینه شماره گذاری، بیمه نامه و مالیات بر ارزش افزوده ، ورود نمی کند، اظهار داشت:اگر اقتصاد کشور را به همان روشی که تاکنون ادامه داده ایم، باز هم ادامه دهیم، نمی توانیم نتایج مثبتی از آن استخراج کنیم؛ باید یک جراحی در اقتصاد انجام دهیم.
    وی اظهار داشت: قانونگذار این وظیفه را بر عهده شورا نهاده که تصمیماتی که با عموم مردم سر و کار دارد، به اطلاع مردم برساند.
    شیوا با بیان اینکه برخی مردم شورای رقابت را به عنوان نهادی می شناسند که مسئول قیمت گذاری خودرو را بر عهده دارد، گفت: قیمت گذاری خودرو بخش کوچکی از وظایف آن است؛ وظیفه عمده این شورا پس از سیاست های کلی اصل 44 این است که نهادی فراقوه ای باشد که با حضور نمایندگانی از هر سه قوه بطور مستقل تصمیم گیری کند.
     

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو