فونیکسریمکسبهتام

کلافگی فعالان این عرصه از رکود و بی باری

سایه سنگین کسادی بر بازار کامیون‌دارها

عصر خودرو- کسادی و رکود بازار به میزانی عمیق و دامنه‌دار شده که حتی کامیون داران نیز از این عارضه مصون نمانده‌اند، معضلی که به تعبیر برخی از فعالان این عرصه، از آن تحت عنوان بازار بی‌بار یاد می کنند.

سایه سنگین کسادی بر بازار کامیون‌دارها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از ابعاد و بخش‌های مهم حوزه حمل و نقل به عرصه باربری ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین همچون کامیون ها و خاورها معطوف می شود.

    بر اساس یک قانون و قاعده نانوشته، فصل تابستان به اصطلاح گُلِ کار کامیون داران محسوب می شود، اما در طی سال های اخیر، تابستان کامیون داران، آن گرما و رونق مطلوب را ندارد.

    سعید نوری زاده، یکی از کامیون داران فعال در غرب استان تهران در گفت و گو باخبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار حمل و نقل و کامیون داری، اظهار داشت: توصیف این کسادی با اطلاق عبارت یا کلمه نامطلوب امکان پذیر نیست و بهتر است وضعیت موجود را به شرایط فاجعه بار تعبیر کرد.

    وی افزود: طبیعتاً وقتی رکود و کسادی دامنگیر بازار می شود، تمامی صنوف به نوعی از آن تأثیر می‌گیرند و به تبع فعالان حمل و نقل و کامیون داران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

    این کامیون دار ساکنِ غرب استان تهران عنوان کرد: در صورت حصول رونقِ در بازار، ضریب فروش و عرضه محصولات،کالاها و اقلام مورد نیاز جامعه نیز شتاب می‌گیرد و در این شرایط، یک پای ثابت حوزه توزیع از کارخانه به مراکز توزیع و یا از عمده فروشی ها به بخش های خُردِه فروش، به حمل و نقل منتهی می شود.

    نوری زاده گفت: وقتی به تعبیر کسبه، بازاری نبوده و وضعیت دخل و خرج حوزه های خدماتی، صنفی، تولیدی و...از شرایط مطلوبی برخوردار نیست، پس لرزه‌های این رکود، دامن کامیون داران، خاورداران و حتی وانت بارها را نیز می گیرد.
    از فرسودگی کامیون ها تا تکثر و تعدد فعالان این عرصه

    مهدی فرجیان،کارشناس حمل و نقل،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به ضرورت ارتقای کیفی خدمات حوزه حمل و نقل مرتبط با کامیون داران، اظهار داشت: رکود حاکم بر بازار غیرقابل انکار است و به واقع نیازی به آمار، ارقام و تحلیل و تبیین پیچیده و دقیق نیست و تنها با یک بررسی میدانی در بازار، به عمق این عارضه پی خواهیم برد.

    وی افزود: بازار حمل و نقل و علی الخصوص فعالان کامیون دار نیز مشمول این رکود می شوند، اما برخی از عوامل و نارسایی های دیگر نیز مزید بر علت شده، تا کسادی بازار مذکور، بیش از پیش تشدید و تعمیق شود.

    فرجیان عنوان کرد: یکی از عوامل تأثیرگذار در تشدید کسادی بازار فعالان این حوزه، به تکثر و تعدد بالای کامیون داران باز می‌گردد و به تبع در شرایطی که عرضه بر میزان تقاضا غلبه می‌کند، طبیعتاً در کسب و کار فعالان حوزه مذکور نیز تأثیرگذار خواهد بود.

    کارشناس حمل و نقل گفت: از سوی دیگر فرسودگی کامیون‌ها به عامل مؤثر دیگری در اُفتِ کسب و کار کامیون داران تبدیل شده و با بالارفتن استهلاک و هزینه نگهداری چنین ماشین آلاتی، سود دهی کامیون داران نیز تحت الشعاع قرار می گیرد، زیرا بخشی از درآمد خود را باید مصرف تعمیر، تعویض و نگهداری قطعات نمایند.
    صف بار طولانی برای حمل دو طرفه بار

    حسین شفیعی،کارشناس حمل و نقل در گفت و گو باخبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به معضل یک طرفه بودن برخی باربری‌ها برای کامیون داران گفت: برای یک کامیون 200 تا 400 میلیون تومانی، صرف نمی‌کند که مسیری را طی نماید که تنها یک سر آن حامل بار باشد و در مسیر برگشت به اصطلاح با بی باری مواجه شود.

    وی افزود: در میان کامیون داران اصطلاحی مرسوم است که از آن تحت عنوان صف بار یاد می شود، امری که به دلیل کسادی و رکود بازار، عمدتاً در بنادر، صف‌های بار طول و دراز و پر ازدحام تشکیل می شود، زیرا کامیون داران نمی‌توانند مسیر برگشت را خالی بازگردند و مجبور هستند، بعضاً 10 تا 15 روز انتظار بکشند تا شاید قرعه شانس نصیب آنها شود و بتوانند در هر دو مسیر رفت و برگشت، سودی از حمل و نقل بار مورد نظر خود به دست آورند.

    شفیعی عنوان کرد: در این میان، برخی دلالان با گرفتن مبالغی، روند اختصاص بار به کامیون داران را تسهیل و تسریع می‌کنند که به تبع در چنین شرایطی نیز بخشی از سود دریافتی هزینه پرداخت حق دلال‌ها می شود.

    کارشناس حمل و نقل در خاتمه یادآور شد: وضعیت بازار کامیون داران به نحوی شده که دیگر سرمایه‌گذاری در این بخش سود آور نیست و به واقع بخش قابل توجهی از کامیون داران در طول سال، با محدودیت و کمبود در آمد دست و پنجه نرم می کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو