فونیکسریمکسبهتام

گشتی در خیابان های ارمنستان و بررسی ذائقه خودرویی مردم این کشور

برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!

عصر خودرو - پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال کشورهایی متعدد از دل این ابرقدرت، هر یک از این کشورهای کوچک از نظر اجتماعی و اقتصادی به دنبال رویه‌های متفاوتی رفتند. در این میان، شاید بررسی اوضاع کشورهای همسایه ما که با ایران مرز مشترک دارند، برای ما جالب‌ توجه باشد.

برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲:۰۰
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!
  • برخورد صلح‌آمیز شرق و غرب!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بازار خودرو و ترکیب خودروهای حاضر در خیابان‌ها و جاده‌های این کشورها یکی از مراکز توجه برای علاقه‌مندان خودرو است. به همین جهت مجموعه‌ای از مشاهدات و توضیحات گردآوری شده از سفری کوتاه به کشور ارمنستان را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا با فرهنگ خودرویی این کشور بیشتر آشنا شوید.

حضور رو به افول خودروهای شرقی
ذهنیتی که برای بسیاری از ما نسبت به خیابان‌های جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی وجود دارد، حضور پررنگ خودروهای روسی و کمونیستی است. با وجود آنکه در خیابان‌های شهرهای ارمنستان تعداد زیادی از خودروهای شرقی را خواهید دید، اما با توجه به گفته‌های ساکنین و مشاهدات کلی، می‌توان گفت که این حضور به‌شدت در حال کاهش است و موازنه به سمت خودروهای غربی در حال تغییر است. تعداد نسبتا کمی از خودروهای با سن بالاتر از 30 سال در خیابان‌ها تردد می‌کنند که در این میان محصولات لادا، مسکویچ و به‌ندرت خودروهای قدیمی‌تر برندهایی همانند GAZ نیز قابل مشاهده است.
در این میان باید لادا نیوا را موفق‌ترین خودرو شرقی در بازار ارمنستان دانست. کافی است اندکی در خیابان‌های ایروان قدم بزنید تا ببینید که گاهی از هر 10 خودرو پارک شده، 5 خودرو لادا نیوا است. این خودرو که مدت‌هاست در خط تولید باقی مانده، امروزه با تغییراتی اساسی و با نام لادا 4X4 تولید می‌شود. سری کلاسیک لادا نیز یکی دیگر  از خودروهای روسی حاضر در معابر ارمنستان است که هنوز هم طرفداران بیشماری دارد. علاوه بر این تعدادی از محصولات شورولت که در روسیه و ازبکستان تولید می‌شوند نیز قابل توجهند. در این میان آشناترین نمونه شورولت نکسیا است که در حقیقت نمونه به‌روزرسانی شده دوو سیلو خودمان است. برند BYD نیز به عنوان پرکارترین خودروساز چینی در بازار ارمنستان، در ناوگان تاکسیرانی این کشور حاضر است.
هجوم دهه نودی‌ها
با آنکه هنوز هم بخشی مهم از خودروهای حاضر در معابر ارمنستان ریشه شرقی دارند، اما تعداد بیشتری از این خودروها تولیدات کشورهای غربی هستند. محصولات کمپانی‌های آلمانی به خصوص مرسدس بنز، ب‌ام‌و و اپل در ارمنستان به وفور یافت می‌شوند و حتی جای پای آئودی و فولکس واگن نیز قابل ردیابی است. اما این حضور مترادف با به‌روز‌بودن این خودروها نیست. بیشتر خودروهایی که در معابر ارمنستان تردد می‌کنند، خودروهای آلمانی تولید شده در دهه 90 و اوایل قرن بیست‌و‌یکم میلادی است. برای مثال، تعداد قابل توجهی مرسدس بنز کلاس C سری W202، کلاس E سری W210، کلاس S سری W140، ب‌ام‌وهای سری 5 نسل E39 و اپل آسترا، وکترا و زافیرا مربوط به همین دوره قابل مشاهده‌اند. با این حال تعدادی از خودروهای روز برندهایی همانند کیا، هیوندای، تویوتا، هوندا، نیسان و حتی بنز و ب‌ام‌و نیز در معابر ایروان یافت می‌شوند. برای مثال، نیسان میکرا (مارچ)، تویوتا کمری و کرولا و هوندا فیت خودروهایی محبوب هستند و به نظر می‌رسد که فروش خوبی داشته‌اند. اما مردم ارمنستان در مورد حضور پررنگ خودروهای دهه نودی از واردات گسترده خودروهای دست دوم و با کارکرد بالا از کشورهایی همانند آلمان، اتریش، انگلستان، فرانسه و سوئیس خبر می‌دهند. عده‌ای این خودروها را با قیمتی بسیار پایین از کشورهای اروپای غربی خریداری کرده، پس از اندکی رسیدگی و بازسازی، آنها را به ارمنستان وارد می‌کنند. این رویه در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی رواج دارد.

شایعات مافیایی
اما در میان آن همه خودروهای شرقی و غربی نه‌چندان گران‌قیمت، بعضا به خودروهای لوکس مدرنی همانند جگوار F-Pace، مرسدس بنز میباخ، بنتلی کانتیننتال، پورشه کاین، ب‌ام‌و سری 7 و مرسدس بنز کلاس G برخوردیم. در مورد این خودروها شایعات زیادی وجود دارد که آنها را به گروه‌های مافیایی ارمنستان و ثروتمندان مرموز مرتبط می‌کند. علاوه بر این، برخی از این خودروها نیز برای ناوگان تشریفات برخی نهادها و هتل‌ها خریداری شده‌اند. در این میان اما شایعات بیشتر پیرامون مرسدس بنزهای کلاس G مشکی رنگی است که با شیشه‌های دودی و کیت بدنه AMG، در همه جای ارمنستان به وفور یافت می‌شوند. اکثر این خودروها با شیشه‌های بالا و صدای غرش پیشرانه در معابر تردد دارند و بسیاری عنوان می‌کنند که بیشتر این خودروها متعلق به مافیای ارمنستان است. در یک مورد خاص، تعداد 12 دستگاه از این خودروها در مقابل یک تالار مجلل پارک شده بودند که با توجه به گفته‌های ساکنین محلی، مراسم عروسی یکی از سران این باندها در آن در حال برگزاری بود.

خودروهای ایرانی
با توجه به تلاش‌های خودروسازان ایرانی برای حضور در کشورهای همسایه، انتظار دیدن چندین دستگاه خودرو ایرانی را باید در ارمنستان منطقی دانست. خودروهای نام‌آشنایی که در ایران نیز تولید شده‌اند، اما از طرق دیگری به ارمنستان رسیده‌اند همانند نیسان ماکسیما و تیانا (با نام‌هایی همانند سفیرو)، نیسان پالادین (همان رونیز)، شورولت نکسیا (دوو سیلو) و دوو ماتیز اشاره کرد. رنو لوگان یا همان تندر 90 خودمان نیز در کسوت چندین مدل و با نام‌های متفاوت در ارمنستان حاضر است. اما تعداد نسبتا قابل قبولی خودرو ایرانی نیز در ارمنستان قابل ردیابی هستند. سمند و پژو پارس در ناوگان تاکسیرانی ارمنستان حضوری فعال دارند، اما تعدادی سمند به عنوان خودرو شخصی نیز تردد می‌کنند. علاوه بر این، موفق به یافتن چند دستگاه پژو 206 سدان نیز شدیم. بنابر گفته افراد محلی، ایران خودرو سعی دارد تا حضور خود در ارمنستان را با ارائه خدمات پس از فروش ادامه دهد و نمایندگی مجاز این خودروساز ایرانی در حاشیه ایروان نیز شاهد این مدعاست. تعداد خودروهای ایرانی که با پلاک ترانزیت کشورمان، مسافران ایرانی را به ارمنستان می‌برند نیز قابل توجه است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو