فونیکسریمکسبهتام

ایران هجدهمین خودروساز جهان شد

عصر خودرو- ایران با دو پله صعود در رنکینگ جهانی خودرو سازان، به رده ۱۸تولیدکنندگان خودرو در جهان در سال ۲۰۱۶ رسید. در بخش تولید خودرو‌های سواری هم ایران در مکان ۱۴ قرار گرفته است.

ایران هجدهمین خودروساز جهان شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فوت و فن، تولید خودرو در ایران در سال 2016 حدود 18 درصد رشد داشته است در بخش سواری این رشد بیشتر هم بوده و تولید خودرو‌های سواری در ایران در این مدت 21 درصد رشد داشته است.

    در مجموع بر اساس گزارش انجمن جهانی خودرو سازان شرکت‌های خودروسازی در ایران طی سال 2016 یک میلیون 74 هزار خودرو سواری و در حدود یک میلیون 164 هزار خودرو سبک و سنگین تولید کرده است.

    بر اساس گزارش انجمن جهانی خودرو سازان در سال 2016 ،چین با تولید 28 میلیون و 118 هزار خودرو در مقام اول ،آمریکا با تولید 12میلیون 198 هزار خودرو در مقام دوم و ژاپن با تولید 9 میلیون 204 هزار خودرو در مقام سوم است.

    در میان این سه کشور صنعت خودرو آمریکا با رشد حدود یک درصدی، چین با رشد 14 درصدی و ژاپن با افت حدود یک درصدی در تولید روبرو بوده‌اند.

    پس از این سه کشور به ترتیب آلمان با حدود شش میلیون ، هند با حدود چهار و نیم میلیون ،کره با حدود چهار میلیون 200 هزار دستگاه ، مکزیک سه و نیم میلیون ،اسپانیا دو میلیون 885 هزار دستگاه، کانادا با تولید دو میلیون و 370 هزار دستگاه و برزیل دو میلیون 156 هزار دستگاه در مقام‌های چهارم تا دهم قرار دارند.

    در این ره بندی هند و کانادا توانسته اند یک پله رشد کنند و کره و برزیل یک پله سقوط کرده اند. بسیاری از کارشناسان هند را مانند چین یکی از بازار‌های مهم در آینده می دانند و بنظر می رسد سرمایه گذاری‌ها پس از اشباع بازار چین از هند سر در بیاورند.

    در مقام 11 تا 20 هم به ترتیب فرانسه ، تایلند،انگلستان، ترکیه ،جمهوری چک ،روسیه ،اندونزی ،ایران ، ایتالیا و اسلواکی قرار دارند.

    در مجموع در سال 2016 در حدود 95 میلیون خودرو در جهان تولید شده اند.

    طی یک سال گذشته تولید خودرو در ایران افزایش یافته است و شرکت‌های بزرگی مانند پژو ،رنو ،سیتروئن ،اسکانیا ومرسدس بنز حاضر به سرمایه گذاری در ایران شده اند . شرکت هیوندایی و فولکس واگن هم فعالیت خود را در ایران از سر گرفته اند.

    محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است :« یکی از سیاست‌های ما در زمینه خودرو افزایش تولید است و باید ظرف چند سال آینده به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال برسیم. در چهار ماه ابتدای امسال رشد 20 درصدی داشتیم و تلاش داریم این میزان رشد تا پایان سال به 25 درصد برسد. امسال تولید خودرو در کشور با ادامه این روند به یک میلیون 600 هزار دستگاه می رسد.»

    با این وجود بسیاری معتقد هستند بخش زیادی از این تولیدات به محصولاتی با پلت فرم بسیار قدیمی باز می گردد هم اکنون تولیدات اصلی شرکت سایپا بر روی پلت فرم قدیمی پراید (متعلق به 30 سال پیش) و تولیدات اصلی شرکت ایران خودرو بر روی پلت فرم قدیمی پژو 405 و پژو 206 (به ترتیب متعلق به 30 و 20 سال پیش) در حال تولید هستند . تنها پلت فرم جدید در صنعت خودرو ایران به تندر 90 و ساندرو باز می گردد که طراحی این پلت فرم‌ها نیز به سال 2004 میلادی مربوط هستند.

    صنعت خودرو ایران قصد دارد در قرار دادهای جدید خود این مشکل را تا حدودی رفع کند در قرار داد پژو سیتروئن قرار است پلت فرم پی اف یک که برای سال 2015 است در ایران به تولید انبوه و داخلی سازی بالا برسد . شرکت رنو هم قصد دارد پلت فرم کلاس بی‌خود را که تکنولوژی آن برای سال 2017 است در ایران به تولید برساند ظرفیت این دو پلت فرم حدود 350 هزار دستگاه است که در برابر تولیدات صنعت خودرو ایران درصد بالایی محسوب نمی شود.

    ایران خودرو البته در برنامه‌ای قرار است سری جدید پلت فرم‌های خود را با همکاری شرکت های تحقیقاتی در اروپا و آسیا گسترش دهد.

    بر همین اساس بزرگترین قرار داد طراحی خودرو در ایران طی تاریخ صنعت خودرو سازی کشور بین ایران خودرو و 10 شرکت از کشورهای مختلف از جمله، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و بلژیک به ارزش بیش از 250 میلیون دلار امضا شده است.

    اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایران خودرو منجر می شود که محصولات متعدد در مدل‌های مختلف سدان،‌ هاچ بک، کراس آور و شاسی بلند، هیبرید و برقی روی آن به تولید خواهد رسید. ایران خودرو گفته است نخستین محصول این قرارداد در نیمه دوم سال 98 وارد بازار ایران شود.

    شرکت سایپا هم برنامه مشابه ایران خودرو را در دستور کار دارد. اما بعید بنظر می رسد در کوتاه مدت سهم این پلت فرم‌ها و تکنولوژی‌های جدید در صنعت خودرو ایران نسبت به تکنولوژی‌های قدیمی بیشتر شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو