فونیکسریمکسبهتام

هشدار به شکل‌گیری بازار سیاه خودروهای خارجی

عصر خودرو- رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نسبت به احتمال شکل‌گیری بازار سیاه خودروهای خارجی هشدار داد.

هشدار به شکل‌گیری بازار سیاه خودروهای خارجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین ،سعید موتمنی  در واکنش به افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار، اظهار داشت: «وقتی عرضه خودرو در بازار کم می‌شود، به تبع قیمت خودرو بالا می‌رود؛ این یک اتفاق مشخص اقتصادی است.»

    وی افزود: «از تیرماه که واردکنندگان متفرقه نمی‌توانند خودرو وارد کنند و ثبت‌سفارش بسته شد و واردکنندگانی که نمایندگی مادر را دارند، نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند، خودرو در بازار کم می‌شود. به این ترتیب، قیمت‌ها چند روزی است که بالا می‌رود.»

    رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: «ما در طول یک‌سال گذشته در بازار خودروهای وارداتی مشکلی نداشتیم و خودروها در بازار زیر قیمت نمایندگی رسمی بود. حتی گاها 15 میلیون تومان کمتر از نمایندگانی قیمت داشت.»

    موتمنی با بیان این‌که تا پیش از این رقابت در بازار وجود داشت، عنوان کرد: «وقتی بازار رقابتی باشد، افزایش قیمت نخواهیم داشت. در واقع واردکنندگان متفرقه خودرو را با کمترین سود می‌فروختند، اما الان با حذف آنها، شرکت‌های مادر در نمایندگی‌ها نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند.»

    وی توضیح داد: «در سال‌های گذشته همیشه دیده بودیم که نمایندگی‌های مادر خودرو را پیش‌فروش می‌کردند و با پول مردم خودرو را با قیمت بالا به دستشان می‌رساندند.»

    رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو متذکر شد: «شما اگر یک‌سال گذشته بازار خودروهای وارداتی را بررسی کنید، خودروها با کمترین سود فروخته می‌شد. چون همان‌طور که گفتم، رقابت وجود داشت. اما وقتی جلوی واردات را می‌گیریم، انحصار ایجاد می‌شود و در شرایط انحصاری رقابت وجود ندارد.»

    موتمنی افزود: «در این‌جا مصرف‌کننده ضرر می‌کند. ما هیچ‌گاه نباید در بازار کمبود درست کنیم. اگر کمبود باشد، بازار سیاه شکل می‌گیرد. وقتی کمبود در بازار ایجاد شود، مردم به بازار هجوم می‌آورند و در ایجاد تعادل بازار به‌هم می‌خورد.»

    وی خاطرنشان کرد: «این در حالی است که چند سالی بود که مردم به خودرو به دید کالای مصرفی نگاه می‌کردند و خودرو را کالای سرمایه‌ای نمی‌دانستند. اما الان شاهدیم که در عرض یکی دو هفته قیمت یک خودرو 15 تا 17 میلیون بالا می‌رود.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو