فونیکسریمکسبهتام

تست فنی و بررسی کشنده C&C U۴۸۰

انتخابی از جنس رضایت

عصر خودرو - اوایل دهه ۸۰ شمسی است و برند‌ها و نام‌های معروف و خوشنام اروپایی دوباره به کشورمان راه پیدا کرده‌اند. در این میان حضور محصولات مرسدس بنز و ولوو با سرعت بیشتری انجام شد و MAN نیز با آغاز مونتاژ در کشورمان، درصدد تصاحب بازار بود و در کنار آن، حضور رنو و ایویکو نیز به عنوان دیگر برند‌های مطرح بازار اتفاق مبارک دیگری بود که رخ داد.

انتخابی از جنس رضایت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰
  • انتخابی از جنس رضایت
  • انتخابی از جنس رضایت
  • انتخابی از جنس رضایت
  • انتخابی از جنس رضایت
  • انتخابی از جنس رضایت
  • انتخابی از جنس رضایت
  • انتخابی از جنس رضایت
  • انتخابی از جنس رضایت
  • انتخابی از جنس رضایت
  • انتخابی از جنس رضایت
  • انتخابی از جنس رضایت

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، آغاز شدت‌گیری تحریم‌ها از یک طرف و هوس مدیران خودرویی به آوردن کشنده‌های چینی ارزان‌قیمت از سوی دیگر باعث شد تا هوو و دانگ‌فنگ به عنوان اولین چینی‌ها به کشور وارد شوند و همزمان توانایی حضور برند‌های مطرح در بازار کاهش پیدا کند. اما هنوز آریا دیزل به سمت کشنده‌های چینی نرفته بود و صحبتی که از یکی از مدیران وقت آن زمان این شرکت شنیده می‌شد این بود که اگر قرار به آوردن یک کشنده چینی باشد، حتما به دنبال جنس درجه یک خواهیم بود و به این صورت کشنده U480 از سوی آریا دیزل و از بین محصولات C&C برای بازار کشورمان انتخاب شد.

طراحی بیرونی و خارجی ‌
برخی کارشناسان خودرویی بر این عقیده‌اند که طراحی داخلی خودرو‌های سنگین نه‌تنها مشکل‌تر از خودرو‌های سواری است بلکه اهمیت بیشتری نیز دارد چرا‌که انتخاب یک خودرو کار بر اساس در نظر گرفتن فاکتور‌های مختلفی چون توان پیشرانه، وضعیت و ویژگی‌های فنی و حرکتی، مصرف سوخت، هزینه‌های جانبی، راحتی و... انجام می‌شود. اما در کنار این موارد، رفاه راننده و راحتی رانندگی با خودرو و همچنین نمای داخل و خارج آن نیز اهمیت بسیار بالایی در انتخاب از سوی خریدار دارد چراکه یک خودرو کار و تجاری حکم خانه اول راننده را دارد و باید به‌گونه‌ای باشد که هم از خستگی راننده بکاهد و هم راننده بتواند با آن ارتباط کاری و حتی حسی خوبی برقرار کند. به همین خاطر است که تحول ناگهانی طراحی در محصولات ریشه‌دار و با‌اصالت بسیار محتاطانه و دقیق انجام می‌شود و هر نسل از محصولات سنگین یک شرکت، بدون‌شک از نسل قبل برتر طراحی خواهد شد که در این میان، طراحی داخل و خارج نیز اهمیت بسیاری خواهد داشت.
طراحی خارجی واقعا زیبا و هماهنگ است و در این میان گرافیک چراغ‌های جلو در کنار جلوپنجره‌ای با ابعاد متناسب که در شب لوگوی نورانی C&C‌را در خود جای می‌دهد، از بهترین بخش‌های طراحی خارجی اتاق محسوب می‌شوند. طراحی داخل این کشنده در مقایسه با اروپاییان، قدری ساده و محتاطانه انجام شده است که از این نظر می‌توان به آن نسبت به رقبای هموطنش نمره خوبی داد اما در مقایسه با کشنده فوتون نمره پایین‌تری خواهد گرفت چرا که طراحی داخلی فوتون عینا از آکسور نسل دوم و سوم کپی‌برداری شده است و طرح ارگونومیک‌تر و زیباتری دارد. مجموعه نمایشگر‌ها در عین سادگی اما تمام دیجیتالی است که از این نظر در سطح بسیار بالایی جای خواهد گرفت و نشان از حضور تکنولوژی در همه قسمت‌های این کشنده دارد.
از دیگر مزیت‌های داخل C&C باید به وجود دو تختخواب در آن اشاره کرد که امروزه برخی از اروپاییان حتی از تختخواب دوم بی‌بهره‌اند. صندلی‌ها راحتی بالایی دارند و راننده را به خوبی در خود جای می‌دهند و بعد از قرارگیری در پشت فرمان، تسلط به اطراف و نمایشگر‌ها نیز در سطح خوبی است. اما یک مشکل نه‌چندان پر‌رنگ را باید در طراحی پالونی موتور این کشنده و برخی از رقبایش ذکر کنیم که در نمونه‌های امروزی اروپایی بسیار کمرنگ‌تر شده است و یا به کلی سعی در از بین بردن آن کرده‌اند. این مشکل در واقع در جایگیری دسته دنده آن است که در حضور پالونی بلند موتور، این عیب بیشتر خود را ‌هنگام ورود و خروج به بخش خواب نمایان می‌کند و این در حالی است که امروزه دسته دنده در کشنده‌هایی اروپایی با گیربکس اتوماتیک، روی پالونی موتور دیده نمی‌شود. مورد دیگری که درباره اتاق این کشنده باید ذکر کنیم این است که هر‌چند در تعریف آن گفته می‌شود که از نوع سقف بلند است اما در واقع این سقف در ردیف محصولات تولیدی C&C جزو سقف‌های بلند محسوب می‌شود ولی در برابر کشنده‌های اروپایی، این سقف از نظر ارتفاع در واقع یک سقف میان‌قد خواهد بود که یکی از دلایل بلند‌بودن تونل موتور نسبت نیز ارتفاع معمولی اتاق است؛ چرا‌که در کشنده‌های سقف بلند اروپایی، امروزه ارتفاع تونل موتور بسیار کوتاه شده است و یا در انواع
Flat Floor به کلی آن را حذف کرده‌اند.

ویژگی‌های فنی ‌
این یک حقیقت است که یک خودرو کار و تجاری جاده‌ای را باید در طول یک بازه چند‌ماهه و طی حداقل چند صد کیلومتر تست و بررسی کرد تا خودرو در شرایط مختلف جاده‌ای و زیر بار سنجیده شود تا بتوان نسبت به آن نظر داد و آن را با بقیه رقبایش سنجید. این کار در کشورمان ممکن نیست چرا‌که امکان همکاری با شرکت‌های تولیدکننده در انجام اینچنین آزمایش‌هایی مقدور نشده است. اما در عوض می‌توان از تجربه دیگران و همچنین رویارویی با خودرو‌هایی که چندین هزار کیلومتر طی کرده‌اند، به نتایج بسیار نزدیکی رسید که همیشه خط فکری ما نیز چنین بوده است.
کشنده U480 چندین ویژگی مهم در زمینه فنی دارد. اول اینکه این کشنده دارای سیستم تعلیق بادی در محور عقب است که چنین اتفاق میمونی برای اولین بار با C&C، در بین محصولات چینی موجود در کشورمان افتاده است. دیگر اینکه این کشنده با پیشرانه 480 اسب بخاری در زمان عرضه‌اش با وجود توقف تولید کشنده ولوو FH480، به عنوان قوی‌ترین کشنده بازار مطرح شد که باز هم این قدرت در بین کشنده‌های چینی موجود در کشورمان، بی‌سابقه بود. از طرف دیگر C&C دارای گیربکس اتوماتیک 2+12 سرعته است که عملکرد بسیار خوب و دقیقی دارد.
درباره پیشرانه این خودرو بد نیست بدانیم که از ساخته‌های شرکت یوچایی چین است که این شرکت تکنولوژی خود را از کامینز دریافت می‌کند و برای پیشرانه‌های 6‌سیلندر خود، کارکردی در حدود یک و نیم میلیون کیلومتر تا رسیدن به زمان اولین تعمیر اساسی بیان می‌کند که ناشی از تکنولوژی بالای ساخت این پیشرانه‌هاست.
ضمن اینکه تولیدات این شرکت به عنوان پر‌قدرت‌ترین موتور‌های چینی موجود در بازار چین محسوب می‌شوند که در سری جدید پیشرانه‌های 13 لیتری آن، قدرت تولیدی به رقم خیره‌کننده 580 اسب بخار رسیده‌اند. همچنین پیشرانه‌های ساخت یوچای نسبت به دیگر موتور‌های موجود در بازار چین، قدرت تولیدی بیشتری در عین مصرف سوخت کمتری دارند که امروزه دارای استاندارد‌های آلایندگی یورو 5 و یورو 6 نیز هستند.
موتور 480 اسب بخاری C&C‌های موجود در کشورمان نیز با 480 اسب بخار قدرت و 2200 نیوتن‌متر گشتاور از پر‌قدرت‌ترین پیشرانه‌های حال حاضر بازار محسوب می‌شود که توانایی‌های حرکتی آن را خصوصا در هماهنگی بالایش با جعبه دنده در نظر گرفته شده برای آن، می‌توان در جاده‌های پر پیچ و خم کوهستانی به وضوح دید.
درباره جعبه دنده 2+12 دنده این کشنده باید گفت که سیستم کاری آن از نوع AMT با قابلیت تعویض دستی است. درباره جعبه دنده‌های AMT می‌توان گفت که این جعبه دنده‌ها در واقع نمونه‌های اتوماتیک‌شده جعبه دنده‌های دستی هستند که هم استهلاک پایینی دارند و هم هزینه‌های مدل‌های دارای توربین در آنها جود نداشته و کاملا هوشمندانه عمل می‌کنند و از برتری‌های عملکردی این جعبه دنده‌ها همین بس که گیربکس‌های I-shift ساخت ولوو نیز که به عنوان یکی از بهترین گیربکس‌های دنیا شناخته می‌شود، از نوع گیربکس‌های AMT هستند. 

حرف آخر ‌
می‌توان در حال حاضر اصلی‌ترین رقیب این کشنده را FAW J6 دانست که سهم بالای این کشنده در بازار نیز نشان از موفقیت آن دارد. اما تفاوت بین C&C و FAW کم نیست؛ از موتور پر‌قدرت‌تر این کشنده تا گیربکس خودکار آن، سیستم تعلیق بادی محور عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع، صفحه نمایشگر تمام دیجیتالی و... . ضمن اینکه در بحث خدمات پس از فروش نیز این کشنده با امکان استفاده از کشنده جایگزین در صورت معطلی برای تعمیر و همچنین امکان پشتیبانی هوایی، فصل‌های جدیدی از دفترچه خدمات پس از فروش را در کشورمان گشوده است که البته آغاز این راه از سوی آریا دیزل و برای محصولات رنو بود. اما امروزه رقیب دیگری برای این کشنده در بازار دیده می‌شود که البرز 480 است که آن هم از نظر طراحی در وضعیت خوبی است و هم از نظر مشخصات فنی مثل داشتن تعلیق بادی عقب، گیربکس خودکار به همراه موتوری با 480 اسب بخار قدرت، چیزی از C&C کم ندارد.
ضمن اینکه چون محصولی از شرکت سایپا دیزل است، از نظر خدمات پس از فروش و گستردگی آن نیز در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد. اما باید منتظر ماند و دید که نگاه بازار و خریداران به آن چگونه خواهد بود.


در پایان لازم است تا از همراهی دوستان بسیار خوبمان آقای ابراهیم عزیزی مالک کشنده و همچنین آقای حمید قربانیان به خاطر همراهی در این تست و بررسی فنی کمال تشکر را داشته باشیم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو