فونیکسریمکسبهتام

ژاپنی‌های به دنبال استفاده از خمیرچوب در تولید خودرو هستند؛

سخت‌تر از فولاد!

عصر خودرو- تلاش جهانی در بین خودروسازان برای تولید خودروهای سبک تر باعث شده برخی قطعه سازان ژاپنی به سمت موادی همچون چوب برای جایگزینی فولاد بروند.

سخت‌تر از فولاد!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از رویترز،  محققان ژاپنی و قطعه‌سازان می‌گویند ماده ساخته شده از خمیر چوب یک پنجم فولاد وزن دارد و می‌تواند پنج برابر قوی تر از آن باشد. 

    آنها می‌گویند، این ماده که نانوفیبر گلوکز نام دارد می‌تواند یک جایگزین شدنی برای فولاد در دهه‌های پیش رو باشد، اگرچه این ماده با رقیبی بنام مواد بر پایه کربن مواجه است و هنوز با امکان سنجی به لحاظ تجاری فاصله زیادی دارد. 

    کاهش وزن یک خودرو یک موضوع حساس است زیرا خودروسازان در حال حرکت به سمت آوردن خودروهای الکتریکی به بازار هستند. باتری‌ها موادی گران و در عین حال قطعات حیاتی به حساب می‌آیند بنابراین کاهش در وزن خودرو به معنی استفاده از باتری‌های کمتر و صرفه جویی در هزینه است.

    ماسانوری ماتسوشیرو مدیر پروژه ناظر بر طراحی بدنه شرکت تویوتا می‌گوید: سبک کردن وزن همیشه برای ما مسئله بوده است.

    اما ما همچنین باید قبل از اینکه شاهد افزایش استفاده از مواد جدید و سبک باشیم، باید موضوع هزینه های بالای تولید را حل کنیم.

    محققان دانشگاه کیوتو و قطعه سازان بزرگی همچون دنسو که قطعات تویوتا را تامین می‌کند و شرکت دایکیونیشیکاوا در حال کار با مواد پلاستیکی همراه با نانوفیبرهای سلولوزی هستند که از در هم شکستن  فیبرهای خمیرچوب به چند صدم میکرون(یک هزارم میلی متر) ساخته شده اند.

    نانوفیبر سلولوزی در بسیاری از محصولات از جوهر گرفته تا نمایشگرهای شفاف استفاده شده اند، اما استفاده احتمالی آنها در خودروها، بوسیله "پروسه کیوتو" ممکن شده است. در این پروسه الیاف چوب فراوری شده شیمیایی به پلاستیک و به طور همزمان به نانوفیبر تبدیل می‌شوند که هزینه تولید را به حدود یک پنجم فرایندهای دیگر کاهش می‌دهد. 

    هیروآکی یانو، استاد دانشگاه کیوتو که هدایت این تحقیق را بر عهده دارد به رویترز گفت: این کم هزینه ترین و بالاترین عملکرد برای نانوفیبرهای سلولوزی است و به همین دلیل ما در حال تمرکز روی استفاده از آنها در قطعات خودرو و هواپیما هستیم.

    این دانشگاه به همراه قطعه سازان در حال توسعه نسخه اولیه یک خودرو با استفاده از قطعات نانوفیبرهای سلولوزی هستند که در سال 2020 تکمیل خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط