فونیکسریمکسبهتام

با برندهای وارداتی تایر به ایران آشنا شوید :

روایت کفش‌های خارجی خودرو

عصر خودرو- تایرهای وارداتی تا خرداد ماه سال ۱۳۹۴ توسط واردکنندگان متفرقه بصورت قانونی و یا قاچاق بطور آزاد وارد و پخش می شد که بعد از تصویب و به اجرا در آمدن قانون جدید، مبنی بر واردات بصورت رسمی مستقیما از کشور مادر، اوضاع کاملا تغییر یافت.

روایت کفش‌های خارجی خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، طبق این قانون، واردات باید انحصارا توسط شرکت هایی انجام می گرفت که از کشور مادر و بطور رسمی، نمایندگی برند مورد نظر را  داشته باشند. بنابر این  بسیاری از شرکت ها که تا به آن زمان واردات خود را از امارات و دیگر کشور ها، از طریق شرکت واسطه انجام می‌دادند، دیگر قادر به ادامه فعالیت خود نبودند.  در این میان، کمپانی هایی که سابقه و توانایی بیشتری در این زمینه داشتند اقدام به اخذ نمایندگی رسمی و ادامه فعالیت خود در این زمینه کردند.
    طبق اعلام دبیر انجمن صنعت تایر ایران، میزان واردات در سال 1395، 103 هزار تن و میزان تولیدات داخلی 36 هزار تن بوده است که این آمار از افزایش میزان واردات نسبت به تولیدات داخلی در سال های گذشته حکایت می کند.

    رتبه‌بندی جهانی تولید‌کنندگان تایر؛ بریجستون همچنان در صدر
    طبق اعلام رسمی وبسایت «Tyrepress» کمپانی بریجستون «Bridgestone» ژاپن همانند سال های گذشته در صدر رتبه‌بندی جهانی تولید کنندگان تایر قرار گرفت. پس از آن، میشلن «Michelin» فرانسه، گودیر« GoodYear » آمریکا، کنتیننتال « Continental»آلمان و پیرلی « Pirelli» ایتالیا نیز به ترتیب در رتبه دوم تا پنجم قرار گرفتند. در ادامه به بررسی تاریخچه این برند‌ها می‌پردازیم.


    بریجستون
    در سال 1931 توسط «شوجیرو  ایشی‌باشی»، در شهر کورومه ژاپن، افتتاح شد. کلمه بریجستون از ترجمه تحت‌اللفظی ایشیباشی به معنای پل سنگی، بدست آمده است. جالب است بدانید که این شرکت قبل از ورود به عرصه تایر، در صنعت تولیدات نوعی جوراب ژاپنی به نام "تابی" فعالیت داشته است! بریجستون در حوزه تایرهای سواری، اتوبوسی و کامیونی، معدنی، موتور سیکلت، کشاورزی و هواپیما در سطح جهانی فعالیت می‌کند. در سال 1988 نیز با خرید تمامی سهام کمپانی امریکایی فایرستون (Firestone)، این شرکت عظیم را هم در زیرمجموعه خود جای داد.

    میشلن
    همه ما میشلن را با آدمک معروفش که در تمامی تبلیغات این برند حضور دارد به خاطر داریم. میشلن از نام خانوادگی دو برادر به نام های ادوارد میشلن و آندره میشلن، صاحبان کارخانه کائوچو در سال 1889 برگرفته شده است.  ایده ورود به حوزه تایر از زمانی در ذهن این دو برادر آمد که دوچرخه‌سواری جهت تعمیر لاستیک خود به آنها مراجعه کرد. در آن دوران لاستیک‌ها بصورت دائمی و با چسب مخصوص به دوچرخه نصب می‌شدند. برادران میشلن تصمیم به اختراع نوعی لاستیک گرفتند که دیگر نیازی به چسباندن دائمی لاستیک نباشد؛ در سال 1891 از این تایر در مسابقات دوچرخه سواری توسط "چارلز ترون" استفاده شد که توانست برای اولین بار برنده این مسابقات شود.  همچنین این میشلن بود که تایر های ران فلت (Run-flat) را به دنیای تایر‌های سواری معرفی کرد. میشلن کارخانه‌های بین‌المللی تولیدکننده لاستیک بی‌اف گودریچ «BF Goodrich» ، کلبر « Kleber » ، ریکن« Riken »، کورموران« Kormoran » ، یونی رویال « Uniroyal » و تیگار « Tigar »  را نیز در زیرمجموعه ی خود دارد که با نگاهی اجمالی به میزان تولیدات هر یک از این شرکت‌ها می‌توان به عظمت این ابرکمپانی پی برد. در حال حاضر میشلن در تولید لاستیک‌های سواری، اتوبوسی و کامیونی، کشاورزی، معدنی، هواپیما و فضاپیما فعالیت چشمگیری دارد.

    گودیر
    گودیر در  سال 1898 تنها با 13 پرسنل، با مدیریت فرانک سیبرلینگ، شروع به فعالیت کرد. نام این کمپانی از نام خانوادگی مخترع لاستیک‌های "ولکانیزه" به نام "چارلز گودیر" برگرفته شده است.  گودیر در ابتدای کار در تولید تایر های کالسکه، دوچرخه و سکه های بازی فعالیت داشت. امروزه این برند آمریکایی بطور گسترده تایر های خودرو های سواری، اتوبوسی و کامیونی، معدنی، کشاورزی، موتور سیکلت، خودرو های مسابقه ای و هواپیما را تولید می‌کند.  این کمپانی بطور انحصاری تولیدات لاستیک‌های رالی نسکار (Nascar) را به عهده دارد. جالب است بدانید لوگوی این برند از مجسمه "هرمس"؛ یکی از خدایگان یونانی که همیشه "صندل‌های بالدار" به پا داشت، الهام گرفته شده است.

    کنتیننتال
    کنتیننتال علاوه بر تایر، در صنعت‌های دیگر مرتبط با خودرو همچون سیستم های ترمزی، ایمنی، الکترونیکی و ... فعالیت دارد. این کمپانی عظیم که در هانوفر آلمان قرار دارد از سال 1871 با تولید کائوچو، پا به عرصه تایرسازی گذاشت. کنتیننتال در سال 2012 میلادی، به عنوان سومین تولید کننده قطعات خودرویی در جهان معرفی شد. در سال 1987 با خرید سهام کارخانه تایرسازی جنرال (General) آمریکا، وارد این کشور شد.هم اکنون  این کمپانی عظیم، در کشور های اروپایی نظیر مجارستان، آلمان، و در آمریکای شمالی و جنوبی سایت های تولید متعددی دارد.


    پیرلی
    شاید بسیاری از فوتبال دوستان، این نام را روی پیراهن باشگاه اینترمیلان دیده باشند. تاریخچه پیرلی به شهر میلان ایتالیا در سال 1872 باز می‌گردد. این ابر کمپانی در حال حاضر در 13 کشور دنیا دارای 19 سایت تولید مستقل است. پیرلی سابقا در دنیای مد و فشن نیز فعالیت داشته است. امروزه پیرلی در حوزه های سواری، اتوبوسی و کامیونی، کشاورزی، معدنی و خودرو های مسابقه ای تولیدات گسترده ای دارد. پیرلی از سال 2011 نیز به صورت اختصاصی تولید تایر‌های مسابقات فرمول‌یک را به عهده دارد.

    سهم بالای چشم بادامی‌ها

    علاوه بر بریجستون به عنوان رتبه اول دنیای تایر، سومیتومو، دنلپ، یوکوهاما و تویو در حال حاضر جزو برند‌های مطرح ژاپنی صنعت تایر در دنیا هستند. سومیتومو در رتبه ششم به همراه تولید کننده زیرمجموعه خود یعنی دنلپ قرار دارد. یوکوهاما نیز با تولیدات گسترده خود و تولید تایر‌های فابریک جهت خودروسازان سواری  عمدتا ژاپنی، در رتبه هشتم این صنعت قرار دارد. تویو نیز در حال حاضر در رتبه سیزدهم قرار دارد.

    تایوان در کنار کره؛ سهامداران بازار تایر

    کره‌ای‌ها نظیر هانکوک، نکسن، کومهو و دیگر برند های کره‌ای با تولیدات گسترده، علی‌الخصوص در زمینه تایر های فابریک خودروهای کره ای، سهم بزرگی از تولیدات صنعت تایر دارند. مکسس تایوانی نیز با حضور در جایگاه نهم در حال پیشتازی است.

    حضور برند‌ها در بازار ایران
    بسیاری از برند های ذکر شده در فوق پس از تغییر قوانین واردات، به بازار ایران ورود کرده‌اند. میشلن ، بریجستون ، پیرلی، کنتیننتال، هانکوک، دنلپ و سومیتومو، تویو، مکسس، نکسن و دیگر برند های اروپایی و آسیایی که از سال ها پیش به بازار ایران وارد می شدند، اکنون توسط نمایندگی‌های رسمی از شرکت مادر به فعالیت خود ادامه می دهند. در آینده نیز خبر هایی از ورود دیگر برند های مطرح دنیا به بازار فعال ایران خواهیم شنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو