فونیکسریمکسبهتام

خداحافظی خوب برای پراید

عصر خودرو- شمارش معکوس برای توقف تولید پراید به‌عنوان پرتیراژترین خودروی تولیدی کشورمان تا پایان امسال آغاز شده و در نخستین واکنش‌ها دیروز مسئولان سایپا رسما از عرضه محدود این خودرو، توقف تولید آن تا پایان امسال و پیش‌بینی مراسم خداحافظی خوب با خانواده خودروهای پراید خبر دادند.

خداحافظی خوب برای پراید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ، توقف تولید پراید و 10خودروی دارای پلت‌فرم قدیمی مانند برخی انواع پژو و سمند و برخی خودروهای چینی موضوعی است که طی سال‌های اخیر بارها با استناد به برخی قوانین و مصوبات مختلف از سوی مسئولان مطرح شده است اما این خودروها همچنان موفق به عبور از پیچ و خم استانداردهای تولید شدند. امسال با افزایش تعداد استانداردهای خودرویی به 82استاندارد و سختگیرانه‌تر شدن آن، بارها محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت بهبود کیفیت خودروهای داخلی تأکید کرد.

    از سوی دیگر مسئولان سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بر توقف تولید یا ارتقای استانداردهای پژو و پراید با ابلاغ و اجرای استانداردهای جدید تأکید داشت. متعاقب آن مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا 23خرداد‌ماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار ما از جایگزینی 2خودروی جدید به جای پراید و توقف تولید این خودرو تا پایان امسال خبر داد و اعلام کرد: به‌روزرسانی پلت‌فرم کنونی پراید برای پاس‌کردن استانداردهای 82گانه اجباری خودرو در سال آینده از نظر اقتصادی، مقرون‌به‌صرفه نیست و بر این اساس تا پایان امسال با تولید و عرضه 2خودروی جایگزین پراید روی پلت‌فرم جدید SP100 به بازار، تولید پراید متوقف خواهد شد.

    وی تأکید کرد که اگر پراید نتواند استانداردهای جدید تولید و عرضه خودرو که 82استاندارد بسیار سختگیرانه و در رده استانداردهای تراز اروپاست را پاس کند، قاعدتا تولید این خودرو متوقف خواهد شد. متعاقب آن با اعلام نظر اشکان گلپایگانی، رئیس شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مورد توقف تولید و جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای دارای یک ستاره کیفی از اواخر امسال و ابتدای سال آینده، توقف تولید این خودروها وارد مرحله اجرایی شد.


    اصرار وزارت صنعت بر اجرای استانداردهای خودرویی

    رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بدون تعارف تولید هر خودرویی که قادر به پاس‌کردن استانداردهای 82گانه جدید تا پایان امسال نباشد از ابتدای سال آینده متوقف خواهد شد، گفت: قرارداد توقف تولید خودروهایی که قادر به سپری‌کردن استانداردهای 82گانه جدید کیفی نیستند توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت‌های خودروسازی منعقد شده است. به گفته منصور معظمی، تأکید وزارت صنعت بر افزایش کیفیت خودروهاست و به‌دنبال آن هستیم که با عرضه خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب، رضایت مشتریان خودروهای داخلی را جلب کنیم. بر این اساس در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت تأکید داشتند که این شیوه تولید و کیفیت خودرو مورد قبول نیست و باید شرکت‌های خودروسازی کاری کنند تا مردم از کیفیت خودروهای ساخت داخل رضایت داشته باشند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: انجام این کار به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران داده شد و این شرکت نیز جلوگیری از توقف تولید خودروهای بی‌کیفیت را دنبال می‌کند و درصورتی که چنین خودروهایی تولید شوند نیز قابل ارائه به بازار نخواهند بود.

    معظمی تأکید کرد: به‌طور قطع و یقین شرکت‌های خودروسازی باید کیفیت اینگونه خودروها را برای به‌دست آوردن حداقل 2ستاره کیفی افزایش دهند؛ چراکه برخی خودروهای کنونی در شرایط کیفی قرار دارند که به هیچ‌وجه مورد قبول وزارت صنعت نیست و توقف تولید اینگونه خودروها درصورت ارتقانیافتن استانداردهای تولید قطعی است. وی با بیان اینکه توقف تولید این خودروها سیاست وزارت صنعت و دقیقا در راستای اصل مشتری‌مداری است، گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران توقف تولید و عرضه خودروهایی که استانداردهای کیفی مناسبی نداشته باشند را با جدیت دنبال می‌کند.

    خداحافظی خوب برای پراید

    معاون فروش سایپا دیروز طی یک نشست خبری اعلام کرد که خودروهایی مثل تندر، پراید، 206، سمند و چند خودروی دیگر توان پاس‌کردن استانداردهای جدید را ندارند و در نتیجه سایپا در این بحث پیشگام شده و پراید را که بسیار هم مورد توجه رسانه است از خطوط تولید خارج می‌کند. رضا تقی‌زاده افزود: با توجه به برنامه‌ریزی خودروسازی سایپا برای خروج خودروی پراید از چرخه تولید، امروز(سه‌شنبه) آخرین مرحله از فروش خانواده پراید برای اقشار خاص یعنی مصرف‌کنندگان نهایی با تعداد محدود صورت می‌گیرد و به‌دنبال خداحافظی خوب با خانواده خودروهای پراید هستیم. وی گفت: پراید مثل تهران است! با همه مشکلات تهران کسی حاضر نیست این شهر را ترک کند و پراید هم همینطور است. گاهی مسائل مطرح شده در مورد این خودرو رنگ و بوی سیاسی به‌خود می‌گیرد. طبق قوانین ما موظف هستیم تا ١۰سال خدمات پس از فروش و تأمین قطعات پراید را انجام دهیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو