فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۲۲۸»

مراقبت ازهوای پاک شیرازبا جمع آوری خودروهای فرسوده

عصر خودرو- خبرهای زیست محیطی حکایت از پاک و صاف بودن هوای شیراز دارد، این اتفاق شاید به مدد غیر صنعتی بودن شیراز رخ داده است، حال که این کلان شهر فرهنگ یاز مزایای صنعت و تولید صنعتی و فرا صنعتی بهره چندانی ندارد حداقل از مزیت هوای پاک برخوردار است.

مراقبت ازهوای پاک شیرازبا جمع آوری خودروهای فرسوده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، پاک بودن هوای شیراز هیچ تضمینی ندارد که همچنان تداوم داشته باشد، چه بسا آمد و شد خودروهای فرسوده در شهر این هوای پاک را به انبوهی ازغبار و دود و آلودگی تبدیل کند، آنگاه که شیراز به شهری از اینجا مانده و از آنجا رانده تبدیل خواهد شد و نه تنها از مزایای صنعت و تولید و اشتغال صنعتی بهره ای نبرده است بلکه از موهبت هوای پاک نیز بی بهره مانده است.
    سهم عمده ای از خودروهای فرسوده ومنابع آلودگی هوای شیرازبه خودروهای فرسوده دولتی تعلق می گیرد، خودروهای فرسوده دولتی که گویی با وجود گذشتن ده‌ها سال از عمرشان قرار نیست به این راحتی‌ها پایشان را از گلوی سلامت و آرامش مردم بردارند.
    به گفته منابع خبری بخش عمده ای از خودروهای فرسوده دولتی و ماشین هایی که باید سالها پیش از دور خارج می شدند هنوز کاربراتوری هستند که میزان مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و همچنین آلودگی بسیاری به وجود می آورند.
    مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارائه آماری از خودروهای دولتی وخودروهای فرسوده دراستان فارس بیان داشت : آموزش و پرورش،دانشگاه علوم پزشکی شیراز،جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و شرکت نفت فلات قاره بیشترین تعداد خودروهای فرسوده را در شیراز و دراستان فارس دارند.
    این آمارها بدون لحاظ کردن خودروهای فرسوده نظامی و انتظامی در استان فارس است،سهم عمده ای از خودروهای فرسوده نیز به سازمان ها و دستگاههای نظامی و انتظامی تعلق می گیرد.
    بابک دایی اظهار داشت : بر اساس آمارهای موجود آموزش و پرورش 486 خودرو دارد که 262 خودرو آن فرسوده است ، تعداد خودروهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک هزار و 231 دستگاه است که 563 خودرو آن فرسوده است ، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز 409 خودرو دارد که 327 دستگاه خودرو آن فرسوده است .
    مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس ، شمار خودروهای راه و شهرسازی فارس را 341 خودرو اعلام کرد که 156 خودرو آن فرسوده است و شرکت نفت فلات قاره نیز 390 خودرو دارد که 203 خودرو آن فرسوده است.
    دایی در عین حال با بیان اینکه مجوزهای خرید خودروهای نو برای دستگاه های دولتی صادر شده و تعدادی از خودروهای مستهلک و فرسوده نیز اسقاط شده است گفت : در سال گذشته مجوز خرید 137 دستگاه و در پنج ماه اول امسال مجوز خرید 84 دستگاه خودرو برای سازمان های دولتی صادر شده است ، در حالیکه سال گذشته 760 دستگاه خودرو و امسال 95 دستگاه خودرو فرسوده دولتی اسقاط شده است.
    آمارها نشانگر آن است که اگر با همین روند خودروهای دولتی اسقاط شوند و مجوز خرید خودروی نو برای آن صادر شود سالها طول خواهد کشید تا فقط خودروهای یک دستگاه نوسازی و جایگزین شود ، دراین زمینه برنامه ریزی و شتاب بخشی به صدور مجوزهای قانونی و تامین اعتبار برای نوسازی ناوگان خودروهای دولتی ضرورت دارد.
    سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز بر لزوم مراقبت از هوای پاک شیراز تاکید کرد و بیان داشت: در سال 1374 بحران آلودگی هوا در تهران و 7 شهر آلوده دیگر شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز ، اهواز و کرج فراگیر شد، از آن زمان تا کنون همه تلاش ها برای بهبودی وضعیت هوای کلان شهرها و همچنین کلان شهر شیراز انجام شده است.
    نبی الله مرادی با بیان اینکه کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین ‌بخشی است گفت: در این میان خودروها سهم قابل توجهی در آلودگی هوای کلان شهرها دارند که باید به آن توجه داشت.
    وی با بیان اینکه شیراز با جمعیتی نزدیک به یک میلیون و 550 هزار نفر و با تراکم بالا یکی از کلانشهرهای کشور محسوب می شود گفت:موقعیت شهر شیراز بدلیل توپوگرافی منطقه و قرار گرفتن شهر در میان دو رشته کوه در بیشتر مواقع سال، خصوصاً در فصول سرد و در اوائل صبح بدلیل سرما و سکون توده هوای مجاور سطح زمین، جابجایی هوا صورت نگرفته و موجب بروز پدیده وارونگی می شود در این مواقع در صورت تجمع غلظت آلاینده ها در لایه های پایینی جو ، آلودگی هوا تشدید خواهد شد.
    سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد:همچنین وقوع طوفان های گردوغبار در خاورمیانه و از جمله صحاری عربستان،عراق، یمن و امارات متحده عربی و تشدید روند بیابان زایی خصوصاً فرسایش بادی و حرکت ماسه های روان ، خشکسالی و خشک شدن تالابهای داخلی همه از عوامل موثر در ایجاد پدیده گردوغبار و ریزگردهاست که در فصول گرم وخشک سال با آن روبرو هستیم . استان فارس و به تبع شهر شیراز نیز مانند سایر نقاط کشور در مواقع بروز پدیده گردوغبار متاثر از این آلودگی خواهد بود.
    به گفته این مسئول براساس اطلاعات به دست آمده از اداره منابع طبیعی استان حدود700 هزار هکتار از عرصه های استان در قالب 29 منطقه نسبت به فرسایش بادی حساس اند و 88 هزار هکتار آن را کانون های بحرانی با فرسایش بادی عمدتاً در شرق و جنوب استان تشکیل می دهند. همچنین با توجه به خشک شدن تالاب های استان و در صورت عدم مدیریت صحیح و عدم تامین حقابه زیست محیطی این تالابها در آینده هریک از این تالابها به یک کانون ایجاد گردوغبار تبدیل خواهند شد.
    مرادی همچنین گفت:بر اساس مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر شیراز بیش از 70 درصد از سهم آلودگی هوای شهر شیراز بدلیل تولید گازهای آلاینده مربوط به منابع متحرک وسایل نقلیه موتوری است. در حال حاضر روزانه در شهر شیراز بیش از 500 هزار دستگاه خودرو در حال آمد و شد هستند . از این تعداد 634 دستگاه مینی بوس، یک هزار و 53 دستگاه اتوبوس وتعداد 11هزار 838 دستگاه تاکسی است.
    براساس آمار ارائه شده 93 درصد از مینی بوس های شهری ، 47 درصد از اتوبوسهای درون شهری و 37 درصد از تاکسی های شهر شیراز فرسوده هستند.
    مرادی اظهار داشت : بطور کلی نزدیک به سه درصد از خودروهای شهر شیراز را وسایل نقلیه عمومی تشکیل می دهند و 97 درصد وسایل نقلیه شخصی هستند. افزایش تعداد و بازسازی و نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل شهری یکی از موثرین راهکارهای کاهش آلودگی هوا خواهد بود.
    طبق اطلاعات و آمار منتشر شده از پلیس راهور استان فارس از ابتدای سال 85 تا پایان سال 94 تعداد 67هزار 438 دستگاه خودرو فرسوده استان از رده خارج شده است.
    همچنین براساس گزارش های دریافتی از سه مرکز معاینه فنی مستقر در شیراز درسال 94 تعداد 119هزار 731 خودرو و در طی 9 ماه سال گذشته نیز تعداد 89هزار 731 خودرو برای انجام معاینات فنی به این مراکز مراجعه کرده اند یعنی فقط 20 درصد از خودروهای در حال تردد نسبت به انجام تست های معاینه فنی اقدام کرده اند.
    انجام معاینات فنی خودرو به صورت دوره ای، اصلاح و رفع نقص سامانه سوخت خودرو ، نصب حسگرهای حساس به آلودگی برای کاهش و حذف میزان هیدروکربورهای نسوخته، تسریع در روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده موثرترین راهکارهای مدیریتی کاهش آلودگی ها هستند که باید در شیراز و به ویژه برای خودروهای دولتی تشدید شوند.
    توسعه و گسترش فضای سبز شهری نیز و حفظ و نگهداری باغ های موجود به عنوان ریه های تنفسی شهر، نقش بسیار مهمی در کنترل و کاهش آلاینده های هوا خواهند داشت.
    امسال هم شیراز همچنان رکورددار داشتن هوای پاک و سالم در بین کلان شهرهای کشور است ، وضعیت هوای شهر شیراز از ابتدای سالجاری تاکنون در وضعیت پاک ویا سالم گزارش شده و هیچ روزی وضعیت کیفی هوا در شرایط ناسالم نبوده است.
    تعداد روزهای پاک در 5 ماه اول سال 96 به 86 روز و تعداد روزهای سالم به 63 روز رسیده است.
    در سال 95 در همین بازه زمانی تنها 32 روز هوای پاک و 123 روزهوای سالم به ثبت رسیده است ، این آمارها با توجه به داده ها واندازه گیری های انجام شده توسط چهار ایستگاه ثابت سنجش پارامترهای آلاینده هوا مستقر در میدان امام حسین (ع) ، دروازه کازرون ، سایت هواشناسی فرودگاه و پارک علم وفناوری شیراز گزارش شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو