فونیکسریمکسبهتام

بررسی وضعیت فنی و بازار میتسوبیشی فوسو کنتر دربازار ایران؛

آتش زیر خاکستر

عصر خودرو- بازار خودرو‌های کار و تجاری سبک‌وزن در کشورمان که به کامیونت شناخته می‌شوند، یکی از برترین‌ها از نظر تنوع و فراوانی محصول به شمار می‌رود تا جایی که خریدار می‌تواند بسته به بودجه و پول خود و با توجه به مشخصات خودرو‌های حاضر در این بخش، یکی از آنها را انتخاب کند.

آتش زیر خاکستر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»در این بازار انبوهی از ساخته‌های شرقی و البته وطنی دیده می‌شود که به صورت خیلی کمرنگ، تعداد محدودی از ساخته‌های ایویکو نیز گاهی مواقع حضور پیدا می‌کنند. یکی از جدیدترین بازیگران این میدان، میتسوبیشیفوسو کنتر است که باید آن را از بهترین کامیونت‌های شرقی حال حاضر دنیا بدانیم؛ کامیونتی زیبا با مهندسی و تکنولوژی دایملر آلمان و البته رگ و ریشه‌ای ژاپنی که ترکیبی خوش‌قواره و دقیق از یک محصول ممتاز را ارائه کرده است.


آشنایی با فوسو‌
فوسو یا بهتر است بگوییم شرکت میتسوبیشیفوسو که در ابتدا نام صنایع سنگین میتسوبیشی را داشت، یکی از برترین سازندگان خودرو‌های کار و تجاری در دنیاست که در سبد تولیداتش از کامیونت‌های سبک تا کامیون و کشنده و حتی اتوبوس نیز دارد، هر چند که عمده شهرت آن نیز به خاطر ساخت کامیونت‌هایی سبک‌وزن و بسیار باکیفیت است که در این میان canter را باید گل سر سبد آنها دانست. این شرکت پایگاه‌های تولیدی مختلفی در مصر، ژاپن، هند، پرتغال، فیلیپین، ونزوئلا، ترکیه و روسیه دارد و  بازار‌های بزرگی در آسیا، خاورمیانه، آفریقا، آمریکا و اروپا داشته و اکنون نیز با خریداری 89.29 درصد از سهامش از سوی دایملر، یکی از اعضای این گروه محسوب می‌شود. اساس و زیر‌بنای تولد فوسو در سال 1932، از سوی بخش کشتی‌سازی کمپانی میتسوبیشی بوده است و اگر برخی از محصولات این شرکت با نام میتسوبیشی نیز دیده می‌شوند، به همین خاطر است. کنتر در واقع سبک‌وزن‌ترین محصول این شرکت ژاپنی- آلمانی است که جدید‌ترین ساخته آن، یعنی مدل هایبرید‌ کنتر، یکی از موفق‌ترین و پر‌سر‌و‌صداترین کامیونت‌های هایبرید‌ دنیا شده است و به‌تازگی نیز این شرکت یک نمونه تمام برقی از این خودرو را ‌رونمایی کرده است. این کامیون به‌تازگی به بازار خودرو‌های تجاری سبک‌وزن کشورمان راه پیدا کرده ‌و در مقابل خود، رقبای سرسختی از کشور‌های شرق آسیا تا محصولات داخلی را می‌بیند. ضمن اینکه مایان که عرضه‌کننده این خودرو است، برای اولین‌بار اقدام به عرضه گسترده یک خودرو سنگین تجاری در بازار کرده است.

محصولات فوسو در ایران ‌
همان‌طور که گفته شد، فوسو محصولات متنوعی در انواع کاربری تجاری دارد اما در حال حاضر کامیونت‌های سبک این خودروساز به کشورمان راه پیدا کرده است. این کامیونت‌ها در سه تناژ 5.6 و 6 تن و 8.5 تنی عرضه می‌شوند که با کاربری باری بوده و البته نمونه 6 تُن آن به صورت کمپرسی نیز قابل خریداری است. پیشرانه نصب شده ‌روی هر سه این کامیونت‌ها یکسان بوده و با کد 4P10 از ساخته‌های شرکت FPT ایتالیاست. شرکت FPT که مخفف عبارت Fiat Powertrain
Technologies در واقع تامین‌کننده پیشرانه‌های دیزل گروه فیات است که می‌توان آن را از برترین تولیدکنندگان پیشرانه در دنیا دانست و طبق توافقی که بین این شرکت و فوسو در سال 2007 صورت گرفته است، موتور‌های نصب شده ‌روی برخی از محصولات این خودروساز ژاپنی از سوی FPT تامین خواهد شد.
موتور 4p10 نصب شده ‌ روی کنتر، از موتور Iveco F1C که روی ون دیلی نیز نصب می‌شود، گرفته شده است و با حجم دقیق 2998 سی‌سی در سه قدرت مختلف عرضه می‌شود که برای فوسو‌های عرضه‌شده در ایران فقط یک میزان قدرت و گشتاور تولید می‌کند. پیشرانه مورد بحث بیشترین قدرتی به میزان 150 اسب بخار در دور موتور 2800 تا 3500 دور در دقیقه و بالاترین گشتاوری برابر با 370 نیوتن‌متر در دور 1320 تا 2800 rpm تولید می‌کند. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 به همراه تکنولوژی EEV بوده که از سیستم EGR به همراه فیلتر دوده یا همان DPF نیز استفاده می‌کند و با تجهیز شدن به تکنولوژی SCR یا همان پاشش مایع ادبلو، به استاندارد آلایندگی یورو‌6 نیز خواهد رسید که از این نظر نشان می‌دهد کاملا پیشرانه‌ای به‌روز و مدرن، مطابق با استاندارد‌های روز دنیاست. ظرفیت باک سوخت در مدل 5.6 تنی فقط برابر با 70 لیتر است که در مدل‌های 6 و 8.5 تنی یک باک 100 لیتری دیگر نیز برای آن در نظر گرفته شده است. کنتر در بحث ایمنی توقفی نیز کاملا به‌روز است به نحوی که دارای سیستم کمکی ترمز و ترمز موتوری بوده و ترمز‌های دیسکی‌اش دارای سامانه‌های ضد‌قفل ABS، تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز EBD و البته برنامه پایداری الکترونیکی ESP است. اما یکی از برگ‌های برنده کنتر در مقابل رقبایش، داشتن قفل دیفرانسیل و البته اوور‌درایو‌بودن گیربکس دستی آن است که این اوور‌درایو بودن را باید به معنی دقیق آن یعنی کاهش دور موتور در حین حرکت در مسیر‌های تخت و سراشیبی با حفظ سرعت آن بدانیم که در نهایت منجر به پایین‌آمدن دور موتور و کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های خروجی از اگزوز خواهد شد و با اووری که در کشورمان با سبک و سنگین‌کردن دنده شناخته می‌شود، نباید اشتباه گرفته شود. این خودرو همچنین دارای قفل دیفرانسیل یا همان قفل محور عرضی است که کمک شایان توجهی به تردد این خودرو در مسیر‌های ناهموار خواهد کرد و در کامیونت‌های کشورمان تا به حال سابقه نداشته است. از دیگر تجهیزات موجود در این کامیونت‌ها باید به گرمکن سوخت، چراغ روشنایی در روز‌، برف‌پاک‌کن چند‌زمانه، جعبه ابزار و جک بالابر، قفل مرکزی در‌‌ها با ریموت کنترل، شیشه بالابر برقی شیشه‌ها، مه‌شکن‌های جلو و عقب، سیستم مه‌زدای شیشه‌ها، بوق دنده عقب در داخل اتاق و بیرون آن، محدود‌کننده سرعت‌، تاخوگراف دیجیتال، آفتابگیر سمت راننده و شاگرد‌،گرمکن آینه‌ها، سیستم تهویه اتوماتیک، براکت جهت نصب کمپرسور برای کاربری یخچالی، کیت گاز دستی موتور برای کاربری‌های مرتبط با آن، صندلی دارای زیر‌دستی و پر‌کن گودی کمر و... اشاره کرد.

کنتر در بازار ایران ‌
کنتر از سال 1963 تا به امروز ساخته می‌شود و در سال‌های دهه 70 شمسی که واردات خودرویی دوباره بعد از پایان جنگ تحمیلی آغاز شده بود، نمونه‌هایی از این خودرو به ایران راه پیدا کردند. اتاق عرضه‌شده در کشورمان مطابق با آخرین تغییرات این خودرو بوده که در واقع فیس‌لیفتی از مدل عرضه شده آن در سال 2010 است. کنتر در لغت اشاره به چهارنعل رفتن اسب دارد که البته فعلا در بازار کشورمان چندان به این حالت نزدیک نشده است. بزرگ‌ترین رقبای این خودر را باید محصولات ساخته شده چینی به خاطر قیمت اندک آنها و همچنین محصولات ایسوزو به خاطر کیفیت بالای ثابت شده آنها بدانیم که این روز‌ها نیز سهم بالایی از بازار کامیونت کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان باید کامیونت‌های آرنا و پرسیکا از ایران خودرو دیزل و همچنین فوتون‌های سایپا دیزل را کمی در حاشیه‌تر بدانیم چرا که این محصولات هنوز نتوانسته‌اند به خوبی جای خود را در بازار پیدا کنند و این وضعیت برای ساخته‌های ایران خودرو دیزل حاد‌تر است. اما در این بین رقبای تازه‌نفس دیگری در حال پیدا شدن هستند که مهم‌ترین آنها را باید کامیونت‌های HD65 و HD78 هیوندای بدانیم. کامیونت‌هایی به‌روز و زیبا که تا اینجای کار نیز توانسته‌اند به خوبی بازار را به سمت خود متمایل کنند. با این حال فوسو می‌تواند با توجه به امتیازات فنی و نام پر‌آوازه‌اش در بازار کشورمان موفق باشد به شرطی که هم به خریداران معرفی شود و هم خرید آن با در نظر گرفتن شرایط خاص بازار، هر چه بیشتر برای خریداران تسهیل شود و خریداران از بابت خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند. در حال حاضر قیمت فروش این کامیونت‌ها در بازار برای مدل 5.6 تن برابر با 000/800/121و برای مدل‌های 6 و 8.5 تن نیز به ترتیب برابر با 000/800/132 و 000/800/141تومان است.

 

*نویسنده: علیرضا داودی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط