فونیکسریمکسبهتام

معرفی چند خودرو ‌هایبرید و الکتریکی که جایشان در بازار ایران خالی است؛

سوگولی‌های محیط زیست، پشت دروازه‌های ایران

عصر خودرو- بحران کمبود سوخت‌های فسیلی در دنیا و از همه مهم‌تر افزایش گازهای گلخانه‌ای در فضای کره زمین که در صورت رسیدن به حد غیر‌مجاز، زندگی را برای تمامی اهالی این کره خاکی سخت خواهد کرد، خودروسازان را بر آن داشته که تولید محصولات پاک بیشتری را در دستور کار خود قرار دهند و همچنین دولت‌ها و کشورهای پیشرفته نیز امتیازات نسبتا خوبی به خریداران این دسته از خودروها ارائه می‌کنند؛ از تخفیف‌ها و سوبسیدهای دولتی گرفته تا ایجاد پایگاه‌های شارژ سریع رایگان.

سوگولی‌های محیط زیست، پشت دروازه‌های ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ایران نیز مدتی می‌شود که تعرفه واردات خودروهای‌ هایبرید و برقی (با حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی) به 5 درصد رسیده و در نتیجه این خودروها رفته‌رفته در بین مردم رونق بیشتری پیدا می‌کنند. هرچند که تا‌کنون خودروهای‌ هایبریدی مثل تویوتا کمری XLE‌ هایبرید، هیوندای سوناتا LF‌ هایبرید، لکسس NX300h و... به بازار ایران راه‌یافته‌اند اما در این مطلب به بررسی گزینه‌های ‌هایبرید و الکتریکی دیگری که مستعد ورود به بازار ایران هستند، خواهیم پرداخت.

     

    Mitsubichi Outlander PHEV

    این روزها شرکت آرین موتور به عنوان نماینده میتسوبیشی در بازار ایران، اوتلندر را با پیشرانه بنزینی 2.4 لیتری به کشور عرضه می‌کند، اما از آنجا که خودروهای شاسی‌بلند (به ویژه در کلاس اوتلندر) در بین خریداران ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردارند، احتمال موفقیت نسخه‌ هایبرید این خودرو که تحت عنوان اوتلندر PHEV شناخته می‌شود نیز زیاد است. از اوتلندر ‌هایبرید برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودروی پاریس سال 2012 رونمایی شد و در حال حاضر نسخه فیس‌لیفت این خودرو با قیمت پایه 42 هزار دلار (اندکی بالاتر از نسخه بنزینی حاضر در ایران) در بازار جهانی موجود است. اوتلندر‌ هایبرید 2017 به عنوان یک خودروی پاک کاربردی از پیشرانه بنزینی 4 سیلندر 2 لیتری 16 سوپاپ 119 اسب بخاری به همراه دو موتور 80 اسب بخاری در جلو و عقب بهره می‌برد. جعبه دنده در نظر گرفته شده برای این خودرو از نوع ضریب متغیر CVT بوده و در نسخه فول آپشن نیز مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک AWD است. شتاب صفر تا 100 این خودرو 11 ثانیه اعلام شده و همچنین مصرف سوختی معادل 5.3 لیتر در سیکل ترکیبی دارد. باتری‌های 12 کیلو‌وات ساعت (300ولت) این خودرو نیز طی 3.5 ساعت فول‌شارژ شده و با استفاده از تک نیروی محرکه باتری قادر به پیمایش مسافتی نزدیک به 50 کیلومتر خواهد بود. آرین موتور مدتی پیش چند نمونه از نسخه‌ هایبرید اوتلندر پیش از فیس‌لیفت به کشور وارد کرد که در معرض فروش عموم قرار نگرفت اما شنیده‌ها حاکی از آن است که phev فیس‌لیفت در نیمه دوم سال جاری، پا به بازار کشور ما خواهد گذاشت‌.

     

    Hyundai Ioniq

    محبوبیت برند هیوندای و محصولات این کره‌ای پیشرو در بازار ایران بر هیچ‌کس پوشیده نیست و حال که تصدی این خودروساز در ایران به دست کرمانی‌ها افتاده می‌توانیم منتظر اتفاقات جدیدتری در ورود محصولات متنوع‌تر این خودروساز به بازار کشور باشیم. سوناتا LF‌ هایبرید اثبات کرد که محصولات پاک این خودروساز هم می‌توانند در ایران موفق باشند، پس از این رو در این لیست به سراغ هیوندای یونیک که از سال 2016 به عنوان یک محصول ذاتا ‌هایبرید ‌روی خط تولید این خودروساز در کره جنوبی قرار گرفت، می‌رویم.
    Ioniq در کلاس خودروهای کامپکت و به عنوان یک رقیب جدی برای تویوتا پریوس به بازار جهانی عرضه شد و با توجه به برچسب قیمت پایه 23 هزار دلاری می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای ورود به ایران باشد. این محصول از پیشرانه بنزینی 4 سیلندر 1.6 لیتری اتکینسون سایکل سری کاپا با سیستم پاشش مستقیم سوخت، بازده حرارتی 40 درصد و قدرتی معادل 105 اسب بخار (148 نیوتن متر گشتاور) بهره می‌برد که نیروگاه مذکور در کنار موتور 43 اسب بخاری الکتریکی این خودرو که با باتری‌های لیتیوم یون پلیمر 1.56 کیلو وات ساعتی آن به تعامل می‌پردازد، بیشینه توان 139 اسب بخار و حداکثر گشتاور 264 نیوتن‌متر را برای آن به ارمغان می‌آورد. یونیک در نهایت با توجه به مشخصات فنی گفته شده و ضریب آیرودینامیک 0.24، مصرف سوختی در حدود 4.1 لیتر برای هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی به شما ارائه می‌کند و اگر قصد خرید آن را داشته باشید، دو نسخه HEV و HEV Plus پیش روی شما قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که امسال نسخه تمام الکتریکی این خودرو نیز به بازار عرضه شد که از موتور برقی قرار گرفته در عقب خودرو با 120 اسب بخار قدرت و 295 نیوتن‌متر گشتاور و باتری 28 کیلو وات ساعت لیتیوم‌یون پلیمر بهره می‌برد.

     

    Nissan Leaf

    این ‌هاچ‌بک نه‌چندان کوچک ژاپنی هرچند که ممکن است چهره‌اش عجیب خوانده شود، در حقیقت یکی از بهترین خودروهای الکتریکی موجود در بازار جهانی محسوب می‌شود که با توجه به قیمت پایه 30 هزار دلاری، گزینه چندان بدی برای ورود به خیابان‌های ایران نیست. لیف ‌روی پلت‌فرم EV نیسان ساخته شده و از سال 2010 تا‌کنون ‌روی خطوط تولید نیسان در ژاپن، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا قرار دارد. از این محصول که در بازار چین تحت عنوان Venucia e30 شناخته می‌شود، تا‌کنون بیش از نیم میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش رسیده که بیشترین میزان تقاضای نیسان لیف به ترتیب در آمریکا و ژاپن به ثبت رسیده است. لیف از یک موتور الکتریکی 110 اسب بخاری به همراه 280 نیوتن‌متر گشتاور و جعبه دنده تک‌سرعته بهره می‌برد که از ابتدا تا‌کنون با باتری 24کیلو‌وات ساعتی به بازار عرضه می‌شود. اما از سال 2016 تا‌کنون یک نسخه 30 کیلو‌وات ساعتی نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده که مسافت بیشتری را با هر بار شارژ می‌پیماید. در واقع اگر بخواهیم به دنیای اعداد وارد شویم، باید گفت که نیسان لیف 24 کیلووات ساعتی 135 کیلومتر‌ و نسخه 30 کیلو‌وات ساعتی آن 172 کیلومتر را با یک بار شارژ طی می‌کند که البته در نسخه 30 کیلو‌وات ساعتی در صورت رانندگی آرام و بدون تنش این عدد تا 250 کیلومتر نیز افزایش پیدا می‌کند. باتری جدید این خودرو به دلیل بهره‌گیری از تکنولوژی جدید 8 سال یا 160 هزار کیلومتر گارانتی شده است. همچنین لازم به ذکر است که نسخه جدید لیف به تکنولوژی شارژ سریع (با ایستگاه‌های مخصوص) مجهز است که با بهره‌گیری از آن، تنها در 30 دقیقه می‌تواند 80 درصد شارژ شود.

     

    Kia Optima JF Hybrid

    یک دهه پیش که پای محصولات هیوندای-کیا به بازار ایران باز شد، هیوندای سوناتا با وجود مشخصات فنی عالی، قیمت مناسب و امکانات ایده‌آل کلاس خودش پادشاهی می‌کرد. اما پس از عرضه نسل سوم اپتیما در سال 2012 که تحت عنوان اپتیما TF شناخته می‌شد، قاعده بازی تا حدودی عوض شده و این بار اپتیما برای برادر دو قلوی خود یعنی سوناتا YF خط و نشان خطرناکی می‌کشید! اما این روزها که دو سالی از عرضه هیوندای سوناتا LF به بازار ایران می‌گذرد، محبوبیت اپتیمای نسل چهارم (JF) با وجود قیمت بیشتر نسبت به رقیب، اندکی کاهش یافته‌ و به نظر می‌رسد که عرضه نسخه‌ هایبرید این خودرو بتواند این رقابت را کمی جذاب‌تر کند. نسخه پلاگین‌ هایبرید اپتیما JF در نمایشگاه شیکاگوی سال 2016 معرفی شد و از مشخصات فنی کاملا مشابه سوناتا LF‌‌ هایبرید بهره می‌برد. اپتیما JF‌ هایبرید با وجود پکیج باتری 9.8 کیلو‌وات ساعتی، قادر به پیمایش مسافت 43 کیلومتر به صورت کاملا برقی بوده و به لطف بهره‌گیری از ضریب آیرودینامیک بسیار پایین 0.24، در حالت ‌هایبرید نیز مصرف سوخت چندان بالایی ندارد. اپتیما JF‌ هایبرید با بهره‌گیری از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری سری Nu مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI) و موتور 50 کیلو واتی الکتریکی، جمعا 205 اسب بخار قدرت و 375 نیوتن‌متر گشتاور را به شما ارائه می‌کند.

     

    Kia Niro

    اما بد نیست که در این لیست به سراغ یک کراس‌اوور کامپکت از دیگر خودروساز محبوب کره‌ای نیز برویم. کیا نیرو که تقریبا همزمان با هیوندای یونیک در سال 2016 ‌روی خط تولید این خودروساز در کره جنوبی قرار گرفت، یک کراس‌اوور ساب کامپکت 5 درب است که ذاتا به صورت‌ هایبرید طراحی شده است. هرچند که پیشینه این خودرو به نمونه‌های کانسپت (مفهومی) نیرو 2013 و KX-3 کانسپت 2014 باز‌می‌گردد اما نسخه تولیدی این خودرو در نمایشگاه شیکاگوی سال 2016 معرفی شده و از نظر مشخصات فنی مشابه برادر ناتنی خود یعنی هیوندای یونیک است. کیا نیرو نیز از پیشرانه 1.6 لیتری کاپا 3 (اتکینسون سایکل GDI) با بیشینه توان 103 اسب بخار بهره می‌برد که این واحد تولید نیروی بنزینی در تعامل با موتور 43 اسب بخاری الکتریکی خودرو قابلیت‌های دینامیکی نسبتا خوبی را برای این کوچولوی دوست‌داشتنی فراهم می‌سازد. این خودرو از جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک بهره می‌برد و مصرف سوختی معادل 4.7 الی 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی دارد. ظرفیت باتری‌های لیتیوم یون این خودرو 1.56 کیلو‌وات ساعت بوده و پکیج باتری‌های آن در زیر صندلی ردیف دوم جاسازی شده است. کیا نیرو موفق به کسب 4‌ستاره ایمنی از موسسه یورو ان کپ اروپا شده ‌و در دسامبر 2016 با طی‌کردن مسافت لس‌آنجلس تا نیویورک و ثبت رکورد 76.6 مایل به ازای هر گالن (حدودا 3.07 لیتر در هر 100 کیلومتر) رکورد کم‌مصرف‌ترین خودروی‌ هایبرید را از آن خود کرد. نیرو نیز از برچسب قیمت پایه‌ای در حدود 23هزار دلار بهره می‌برد.

     

    VW Passat GTE

    این روزها که زمزمه‌های ورود محصولات فولکس واگن به بازار ایران هر لحظه بیشتر به گوشمان می‌رسد، می‌توان گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد محصولاتی که قرار است به بازار ایران عرضه شوند، داشت. یکی از گزینه‌های بسیار ایده‌آل فولکس واگن برای ورود به بازار کشورمان، پاسات است که در حال حاضر نسل B8 آن را (از سال 2014) در بازار جهانی داریم. این خودرو یک سدان سایز متوسط (در ابعاد کیا اپتیما و هیوندای سوناتا) پرفروش در بازار جهانی است که از نسخه ‌هایبرید آن تحت عنوان GTE یاد می‌شود. فولکس واگن پاسات GTE در دو نسخه استیشن و سدان در بازار حضور دارد که هر دو نسخه از نظر فنی دقیقا یک مشخصات را به شما ارائه می‌کنند و از حیث پیشرانه و سیستم انتقال قدرت کاملا مشابه آئودی A3 Sportback e-tron هستند‌ (‌البته پاسات از باتری‌های بزرگ‌تری بهره می‌برد). این آلمانی دوست‌داشتنی از یک موتور الکتریکی سه فاز مغناطیس دائم سنکرون‌ 85 کیلو واتی (114 اسب بخار) بهره می‌برد که کارایی بسیار بالایی دارد و در واقع یکی از بهترین انواع موتورهای الکتریکی به شمار می‌رود. این خودرو با وجود موتور مذکور در کنار باتری‌های لیتیوم یونی 9.9 کیلو‌وات ساعتی، قادر به پیمایش 50 کیلومتر (31 مایل) به صورت کاملا برقی و 965 کیلومتر (600 مایل) به صورت‌ هایبرید خواهد بود که البته پاسات این موضوع را مرهون پیشرانه 1.4 لیتری ACT-Eqqipped TSI با مصرف سوخت تنها 2 کیلومتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی است. قیمت پایه این سدان دوست‌داشتنی که از شتاب صفر تا صد 7.4 ثانیه و حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت بهره می‌برد، از حدود 49 هزار دلار شروع می‌شود.

     

    نویسنده: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو