فونیکسریمکسبهتام

۱۳‌ حقیقتی که احتمالا در مورد تسلا نمی‌دانستید؛

نادانسته‌های یک آمریکایی ساختارشکن

عصر خودرو- داستان، داستان تسلاست و مردانی ناشناس که چند سال پیش با ایده‌ای برای آن روزها، ناشناخته آمدند تا با دید انقلابی خود، مسیر صنعت خودروسازی را به سمت دوستی با محیط زیست تغییر دهند. این جمع، در ابتدا جدی گرفته نشد اما تحت رهبری مدیرعاملی آینده‌نگر، ایلان ماسک، این شرکت به یک تشکیلات اقتصادی چندین میلیارد دلاری تبدیل شده که در حال حاضر ارزش دارایی‌های خالص آن ۵ میلیارد دلار، ارزش مایملک آن ۲۳ میلیارد دلار و درآمد آن ۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

نادانسته‌های یک آمریکایی ساختارشکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰
  • 13‌حقیقتی که احتمالا در مورد تسلا نمی‌دانستید
  • نادانسته‌های یک آمریکایی ساختارشکن
  • 13‌حقیقتی که احتمالا در مورد تسلا نمی‌دانستید
  • 13‌حقیقتی که احتمالا در مورد تسلا نمی‌دانستید
  • 13‌حقیقتی که احتمالا در مورد تسلا نمی‌دانستید
  • 13‌حقیقتی که احتمالا در مورد تسلا نمی‌دانستید
  • 13‌حقیقتی که احتمالا در مورد تسلا نمی‌دانستید
  • 13‌حقیقتی که احتمالا در مورد تسلا نمی‌دانستید

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تسلا طی سال‌های اخیر به شکل محسوسی اوج گرفته و حال، با وجود نوپا‌بودن، به یک برند نمادین تبدیل شده است. با این مقدمه، به 13 حقیقت جالب از برند تسلا که احتمالا تا به امروز نمی‌دانستید، می‌پردازیم.

1- اگرچه ایلان ماسک، مغز متفکری است که تسلا را دگرگون ‌و به غول چندین میلیارد دلاری امروز تبدیل کرد، اما تنها گرداننده و پرورش‌دهنده این ایده نبوده است. مارتین اِبرهارد و مارک تارپنینگ آغازگر تسلا بودند و بعد، ایلان ماسک، جی‌بی استرابل و ایان رایت به این جمع پیوستند. هدف ابرهارد و تارپنینگ از تاسیس تسلا، حل مشکلی بود که ایلان ماسک نیز بسیار به آن علاقه‌مند بود و از این رو، از همان ابتدا به این شرکت پیوست. از آنجایی که ایلان با استراتژی مدیریت وقت شرکت موافق نبود، به نوعی او را کنار زد و خود را به عنوان مدیرعامل‌ و طراح ارشد شرکت معرفی کرد. با نوآوری‌های مُدام، شجاعت در تجارت و کاریزمایی که ایلان را به یکی از مشهور‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های قرن 21 تبدیل کرده است، او توانست پروژه کوچک را به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا تبدیل کند. از جمع اولیه موسسان تسلا، غیر از شخص ایلان ماسک، تنها جِی‌بی استرابل در این شرکت باقیمانده که سمت مدیریت ارشد فنی را بر عهده دارد.

2- سیلیکون‌وَلی بهشت مخترعان و شرکت‌های الکترونیک است اما هرگز خودروسازان در آن جایی نداشته‌اند و این، تسلا را به موردی خارق‌العاده تبدیل می‌کند. تسلا به عنوان اولین خودروساز به‌پاخاسته از سیلیکون‌وَلی، یک خودروساز مرسوم نیست و به نوعی، آنچه که انجام می‌دهد، بیشتر متناسب با محیط سیلیکون‌ولی است تا دیترویت که مقر فرماندهی غول‌های خودروسازی آمریکاست. البته برخلاف مزیت‌های تکنولوژیک این منطقه، تسلا به بسیاری از منابع مهم در دسترس دیترویتی‌ها، دسترسی نداشت.

3- تسلای مدل S که سال 2012 عرضه شد، اولین خودرو لوکس تماما الکتریکی دنیاست. تسلا این خودرو را از صفر تا صد طراحی و مهندسی کرده و در هیچ یک از جنبه‌های آن کم نگذاشته است. این خودرو به واسطه ابداعات تکنولوژیک، صرف نظر از تمام الکتریکی بودن، بسیار رقابتی بوده و یک سدان خانوادگی راحت و کاملا کارآمداست که فضای کافی برای 7 سرنشین داشته و شبیه به یک خودرو اسپرت، می‌تواند در کمتر از 5 ثانیه تا 100 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد‌ و اما در بخش تکنولوژیک، مدل S دارای هوش مصنوعی است به این معنی که می‌تواند با ادامه فرآیند رانندگی، در مورد رفتار راننده، مسیر و محیط پیرامون، دانش کسب کند. اگر یک خودرو چیز جالبی یاد بگیرد، این دانش به دیگر تسلا‌ها نیز منتقل می‌شود. در ضمن، تسلای مدل S اولین خودرو الکتریکی است که توانسته عنوان خودرو سال (در سال 2013) را از نشریه موتورترند کسب کند.

4- ژوئن 2014، تسلا در اقدامی جالب، دسترسی به تمامی ابداعات و اطلاعات تکنولوژیک خود برای مخترعان و مبتکران را آزاد اعلام کرد. تسلا پس از این اقدام اعلام کرد، تقریبا 100 میلیون خودرو عادی که سالانه تولید می‌شوند و به محیط زیست آسیب می‌زنند، رقیب اصلی این شرکت هستند، نه درصد ناچیز خودرو‌های الکتریکی تولید شده توسط خودروسازان مختلف. از این رو، هر کس که بتواند از فناوری‌های این شرکت در جهت کمک به محیط زیست استفاده کند، منع قانونی نخواهد داشت.

5- مدل X در حال حاضر با برچسب قیمت 140 هزار دلاری، یک ابرخودرو با برند تسلاست. این خودرو یک شاسی‌بلند عادی نبوده و در اصل، ابرخودرویی است در لباس یک شاسی‌بلند، با کابینی فضایی. مدل X در 3.2 ثانیه از صفر تا 96 کیلومتر در ساعت سرعت گرفته و حداکثر سرعتی روی مرز 250 کیلومتر در ساعت دارد. برای این تسلا، سیستم دفاع حملات بیولوژیکی در نظر گرفته شده و دارای در‌های عقب گالوینگ با کنترل الکترونیک است که ژستی به‌مراتب هوشمند‌تر از یک SUV عادی به آن می‌دهند.

6- در حال حاضر، خودرو‌های تسلا با 8 دوربین فراگیر در اطراف بدنه برای ارائه تصویر 360 درجه تا بُرد حداکثر 250 متر، 12 سنسور فراصوت به‌روز‌شده و رادار جلویی که قابلیت تشخیص مسیر در بارندگی‌های شدید، مه، گرد و خاک و حتی از دل خودرو مقابل را دارد، مجهز به تمامی ملزومات مورد نیاز برای یک خودرو کاملا خودران هستند. کامپیوتری که اطلاعات آنها را پردازش می‌کند، پیشرفتی بزرگ در صنعت خودروسازی بوده و به لطف آن، اتخاذ تصمیمات جاده‌ای به‌مراتب هوشمندانه‌تر از عملکرد انسانی امکان‌پذیر است. اگرچه این فناوری فعلا در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد، اما ماسک معتقد است تا 2 سال آینده، فناوری کاملا خودران، دست‌یافتنی بوده و پس از آن، 3 سال هم طول می‌کشد تا قوانین دولتی اجازه تردد خودرو‌های خودران در همه جا را صادر کنند. در حال حاضر، تسلا‌های متعددی در حال جمع‌آوری اطلاعات و دانش برای رانندگی خودران هستند و حتی با وجود چند حادثه رُخ داده، اتوپایلوت تسلا عملکردی به‌مراتب هوشمندانه‌تر و بهتر از یک راننده عادی دارد. هدف تسلا این است که سیستم خودران را به سیستمی حداقل تا 10 برابر ایمن‌تر از رانندگی شخص تبدیل کند.

7- خودرو‌های تسلا، قابلیت به‌روزرسانی نرم‌افزاری داشته و فرقی هم ندارد که خودرو در پارکینگ باشد و یا در حال حرکت. این، امکانی است که تا به حال هیچ خودروساز دیگری برای مشتریان خود فراهم نکرده است. جالب است بدانید سال گذشته یکی از مالکان محصولات تسلا، ایرادی در سیستم فرمان خودرو را با شرکت مطرح کرد و قرار شد روز بعد، خودرو را برای رفع مشکل نزد نمایندگی ببرد. اما مهندسان تسلا، همان شب و پیش از مراجعه مشتری، از راه دور با بررسی کامپیوتر خودرو، مشکل را رفع کردند و صبح روز بعد، مشتری بدون اینکه به نمایندگی مراجعه کرده باشد، با خودرویی تعمیر شده و کاملا بی‌نقص روبه‌رو شد.

8- تسلا به‌تازگی اولین برداشت از اپلیکیشنی را معرفی کرده که مدل S و مدل X را قادر می‌سازد تا به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به راننده، درب پارکینگ را باز کرده، خودرو را پارک‌ و مجددا درب را ببندد. و به این ترتیب، صبح روز بعد نیز با فرمان راننده، خودرو مجددا قابلیت خروج اتوماتیک از پارکینگ را خواهد داشت. این فناوری فعلا در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد اما هدف تسلا از توسعه آن این است که وقتی در مقصد پیاده شدید، خودرو به‌صورت خودران دنبال فضای پارک مناسب و یا مشتری احتمالی برای اجاره بگردد‌ و هنگام بازگشت، دوباره خودرو نزد شما بازگردد. یکی از ایده‌های انقلابی ماسک، ایجاد شبکه‌ای از تسلا‌های اجاره‌ای است و به این شکل، مالکان می‌توانند در زمان‌هایی که از خودرو خودران خود استفاده نمی‌کنند، آن را اجاره دهند و در واقع، خودرو تبدیل به یک تاکسی بدون راننده می‌شود و می‌تواند برای مالک، دست‌کم 20 هزار دلار در سال درآمدزایی کند!

9- اوایل سال گذشته، ایلان ماسک در جلسه سالانه سهامداران تسلا اذعان داشت اولین ساخته این شرکت یعنی Roadster که در فاصله سال‌های 2008 تا 2012 تولید شد، یک شکست بزرگ بود. سال 2008 در برنامه TopGear، جرمی کلارکسون این خودرو را در بهترین حالت، یک پروژه آزمایشگاهی معرفی کرده که شانسی در پیست این برنامه ندارد. پاسخ تسلا هم شکایت از این برنامه بود. ماسک همچنین اعتراف کرد در اولین روز‌های حضور خود در تسلا، شانس حداکثر 10 درصدی برای بقای این خودروساز قائل بود. این تلاش تک‌محصولی، از اول هم یک شکست محسوب می‌شد اما اندک خریدارانی که جذب این محصول شدند، از جمله سلبریتی‌هایی همچون آرنولد شوارتزنگر، مسیر رسیدن به ساخته‌های بی‌بدیلی همچون مدل S و مدل 3 را هموار کردند.

10- مدل S، در پیکربندی P100D و با آپگرید Ludicrous، رکورد خیره‌کننده 2.28 ثانیه را برای شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت به ثبت رسانده که آن را به سریع‌ترین خودرو  سری تولیدی دنیا تبدیل می‌کند، حتی سریع‌تر از بوگاتی شیرون! این، شتاب خیره‌کنندهِ خودرویی با قیمت کمتر از 150 هزار دلار است، نه ابرخودرویی چند میلیون دلاری.

11- تسلا شبکه گسترده‌ای از ایستگاه‌های شارژ سریع را در سراسر دنیا داشته و در واقع، نه‌تنها در صنعت خودروسازی، بلکه در بخش انرژی نیز به عنوان سوخت ایفای نقش می‌کند. اگرچه خودرو‌های تسلا، به عنوان ساخته‌هایی با قابلیت شارژ در خانه همچون یک گوشی هوشمند طراحی و مهندسی می‌شوند اما در حال حاضر، 810 ایستگاه شارژ سریع با 5195 سوپرشارژر در آمریکای شمالی، غرب اروپا و چین برای شارژ سریع این خودرو‌ها وجود دارد. این عدد، شاید عدد بزرگی نباشد اما برای پاسخگویی به نیاز خودرو‌های الکتریکی، در حال افزایش است. هدف این ایستگاه‌های شارژ سریع، رساندن زمان شارژ باتری‌ها به محدوده زمان سوختگیری خودرو‌های بنزینی و دیزل در جهت سهولت هر چه بیشتر مسافرت‌های طولانی‌مدت است. حتی برای جلوگیری از ایجاد صف‌های خسته‌کننده در این ایستگاه‌ها، ماسک نوآوری دیگری را مطرح کرده که به موجب آن، هر ایستگاه شارژ سریع می‌بایست امکان تعویض باتری به جای شارژ را نیز داشته باشند که البته هزینه بیشتری خواهد داشت. تسلا به سرعت در حال توسعه شبکه ایستگاه‌های شارژ سریع است چراکه این شبکه، به یکی از منابع اصلی درآمدزایی تسلا تبدیل خواهد شد. متخصصان سرمایه لازم برای رقابت‌پذیری شبکه ایستگاه‌های شارژ سریع با پمپ‌های بنزین و گازوئیل از نظر فراوانی و در دسترس بودن را بالغ بر 7.5 میلیارد دلار تخمین می‌زنند (متوسط هزینه احداث هر ایستگاه، 250 هزار دلار برآورد شده است).

12- از سال 2013 که تسلا ادعا کرد مدل S از مجموع 5 ستاره ایمنی موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا، معادل 5.4 ستاره یعنی بالاتر از حد تعریف شده این موسسه را دریافت کرده؛ بحث‌های بسیاری به پا شد. از دلایل نتیجه بسیار خوب مدل S در تست‌های NHTSA این است که خودرو‌های الکتریکی عملا ریسک انفجار در هنگام تصادف‌های شدید را ندارند. در ضمن، به دلیل قرارگیری پکیج سنگین باتری‌ها در کف خودرو و به تبع آن، مرکز ثقل بسیار پایین، احتمال واژگونی خودرو نیز بسیار بسیار ناچیز است. با معرفی مدل X، تسلا این مرز‌های ایمنی را فراتر نیز بُرد چراکه این شاسی‌بلند تمام الکتریکی برای حفظ ایمنی سرنشینان، دارای فناوری‌ها و مشخصه‌های نوآورانه‌ای است که تا به امروز در این قلمرو ندیده بودیم.

13- اوایل سال 2013، تسلا بسیار به مرز ورشکستگی نزدیک شده بود؛ مدل S فروش خوبی نداشت، مشتریان متعددی از خودرو‌ها شاکی بوده و عدم دسترسی شرکت به منابع و سرمایه لازم، ایلان ماسک را به مذاکره با گوگل برای فروش شرکت پیش از ترک آن مجبور کرده بود. اما ماسک تصمیم گرفت یک بار دیگر برای بقا تلاش کند و تمامی ظرفیت‌های شرکت را در رسیدن به این مهم، بسیج کرد. مدیران ارشد، اخراج شدند و کارمندان جوان‌تر ارتقای شغلی یافتند. ماسک کارمندانی را از بخش‌های مختلف گرد هم آورد تا بازاریابان خستگی‌ناپذیری از آنها بسازد. هدف هم تنها یک چیز بود؛ به فروش رساندن خودرو‌های تسلا. ماه مِی همین سال، تسلا با اعلام اولین سوددِهی سه‌ماهه خود، همه را شوکه کرد.

*نویسنده : مجید رقیبی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو