فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

ملاقات با تنها نمونه ۴۵۵ stage ۱ Buick GS در کشور؛ آقای خاص!

عصر خودرو- ارتباط عمیق ایرانیان با خودروهای کلاسیک و به ویژه انواع آمریکایی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و محصولات این کشور در دهه‌‌های دور با واردات گسترده موفقیت بسیار خوبی را در بازار کشورمان کسب کردند، با این حال بسیاری از گنجینه‌‌های کلاسیک کشور به دلایل مختلفی از قبیل خروج بی‌‌بازگشت از کشور، سهل‌انگاری مالکان و بعضا پروسه اسقاط به ورطه نابودی کشانده شدند.

ملاقات با تنها نمونه ۴۵۵ stage ۱ Buick GS در کشور؛ آقای خاص!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵:۰۰
  • آقای خاص!
  • آقای خاص!
  • آقای خاص!
  • آقای خاص!
  • ملاقات با تنها نمونه 455 stage 1 Buick GS در کشور؛ آقای خاص!
  • آقای خاص!
  • آقای خاص!
  • آقای خاص!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این بین اما، نمونه‌‌های خوش‌‌اقبالی وجود دارند که به لطف افراد علاقه‌‌مند در شرایطی مناسب و لایق به سر می‌‌برند. در این مطلب به لطف یکی از مجموعه‌‌داران خوش‌‌ذوق، به بررسی جزئیات و تاریخچه تنها بیوک جی‌‌اس 455 stage 1 ایران خواهیم پرداخت.

ترکیبی از تجمل و قدرت
سال‌‌های پایانی دهه 60 میلادی، دوران اوج کلاس خودرویی بود که با نام ماسل‌‌کارها یا خودروهای عضلانی شناخته می‌‌شوند. بهای ارزان سوخت و نبود محدودیت‌‌های ایمنی و محیط زیستی، هیولاهایی با پیشرانه‌‌های حجیم با خروجی بالای 300 اسب‌‌بخار و قیمت معقول که عطش جوانان برای خودنمایی در خیابان‌‌ها و مسابقات را برطرف می‌‌کردند. گرن‌‌اسپرت یا به اختصار جی‌‌اس، مجهزترین آپشن پیشرانه قابل سفارش برای نسل نخست بیوک اسکای‌‌لارک بود و با معرفی نسل جدید آن در 1968، به یک مدل جداگانه بدل شد. این کوپه‌ روی پلت‌فرم A-body جنرال موتورز (مشترک با شورولت مالیبو) شکل گرفته است. در برخورد اول، ظاهر دست‌‌نخورده و بااصالت خودرو، حس خوبی را به بیننده منتقل می‌‌کند. بدنه با ترکیب رنگ زیبای seamist green poly و وینیل سبز پررنگ آراسته شده است. این خودرو در سال تولید با پلاک کشور کویت به ایران وارد شده و به مدت زمان یک سال نیز به همان صورت در خیابان‌‌ها تردد می‌‌کرده است. این جی‌‌اس تا پیش از سال 1390 تحت تملک مالک اول خود قرار داشته و پس از آن تحت نظر مالک فعلی به شایستگی نگهداری می‌‌شود. دماغه نوک‌‌تیز ساده متشکل از جلوپنجره مستطیل‌‌شکل با آرم GS و چراغ‌‌های دوبل در دو‌طرف، کمی به جلو متمایل شده است. چراغ‌‌های راهنما در داخل سپر کرومی قرار دارند. کاپوت برآمده جی‌‌اس دو ورودی هوای کوچک را در خود جای داده است. این ورودی‌‌ها تزیینی نبوده و به وسیله دریچه‌‌های قرارگرفته روی هواکش کاربراتور، به تسریع هوارسانی به پیشرانه کمک می‌‌کنند. در نمای کناری، شیشه لچکی نسبتا بزرگ قسمت عقب، جلب توجه می‌‌کند، این شیشه‌‌ها از جمله قطعات مشترک میان جی‌‌اس و شول هستند. مطابق معمول آینه‌‌بغل کرومی بزرگ تنها در سمت راننده در نظر گرفته شده است. رینگ‌‌ها از مدل مگنوم 500 بیوک در داخل لاستیک‌‌های سری g60 پلی‌‌گلاس گودیر قرار گرفته‌‌اند. اوج طراحی جی‌‌اس را می‌‌توان در پیچیدگی و زیبایی خطوط قسمت انتهایی مشاهده کرد. سپر مهیب با چراغ‌‌های افقی کشیده، با سرگلگیرها و درب صندوق در یک راستا قرار دارد و دو سراگزوز سفارشی از دل آن بیرون زده‌‌اند. جالب است که جی‌‌اس علیرغم اینکه خودرویی بسیار خاص است، طبق اظهار مالک کمتر از آمریکایی‌‌ها مانند پونتیاک ترنزام سرها را به سوی خود برمی‌‌گرداند.

کابین اشرافی
فضای داخلی با ترکیب چرم سفید و مشکی، طرح تودوزی دلوکس کاستوم، قاب‌‌های کروم و روکش‌‌های چوبی جلوه‌‌ای لوکس و اشرافی دارد. نوشته BUICK در مرکز فرمان اسپرت سه‌‌شاخه قرار دارد. نشان‌‌دهنده‌‌ها در قالب سه قاب جداگانه برای دور موتور، سرعت، سوخت، روغن و دما طراحی شده‌‌اند. تنظیمات مربوط به برف‌‌پاک‌کن، چراغ‌‌ها و سیستم تهویه نیز از پنل‌‌های قرارگرفته در دو طرف ستون فرمان صورت می‌‌پذیرد. رادیو فابریک در وسط داشبورد با چوب و کروم احاطه شده است، کمی پایین‌‌تر نیز زیرسیگاری و پخش نوار کارتریج قرار دارند. روکش چرم سفیدرنگ صندلی‌‌ها فابریک کمپانی سازنده بوده و ترمیم یا تعویض نشده‌‌اند، این امر برای خودرویی با این میزان از سلامت و کارکرد کمتر از 30 هزار مایل و کمترین تغییر ظاهری و فنی مزیتی استثنایی به شمار می‌‌رود. شیفتر زیبای تعویض‌‌دنده خلبانی با قاب کرومی و کنسول مرکزی طویل با روکش چوب که شاید کمی عجیب به نظر برسد، از جذابیت‌‌های ویژه بیوک‌‌های کلاسیک است. ردیف عقب نیز با امکاناتی نظیر لچکی برقی، زیرسیگاری و چراغ مطالعه مجزا به اقتضای زمان تولید، کاملا مجهز است.

جادوی 455!
هرآنچه که تا اینجا به توصیف آن پرداختیم، از مشترکات جی‌‌اس با اسکای‌‌لارک است. با بالازدن محفظه موتور، تفاوت‌‌های چشمگیر این دو کاملا آشکار خواهد شد. جی‌‌اس در نسخه‌‌های مختلف با انواع پیشرانه‌‌های 340،350، 400 و 455 اینچ مکعبی تولید شده است. پیشرانه 8 سیلندر بیگ‌‌بلاک مدل 1971 به حجم 455 اینچ مکعب (4/7 لیتر) بدون‌‌شک یکی از افسانه‌‌ای‌‌ترین بلوک‌‌های ساخته شده توسط جنرال‌‌موتورز است که شما را با آمار و ارقام خود شگفت‌‌زده خواهد کرد. این موتور در نسخه استاندارد، میزان خروجی 350 اسب‌‌بخار و گشتاور مهیب 690 نیوتن‌‌متر را در اختیار راننده قرار می‌‌دهد! با سفارش پکیج stage 1 شامل سرسیلندر‌‌ها، منیفولد و میل‌‌سوپاپ ارتقایافته، کاربراتور چهاردهانه کوادراجت با ورودی 850 cfm و زمان‌‌بندی احتراق متفاوت، این اعداد به ترتیب به 360 اسب‌‌بخار و 691 نیوتن‌‌متر افزایش خواهند یافت. این پیشرانه به نسبت رقبایش مانند 426همی کرایسلر و 454 شورولت نزدیک به 70 کیلوگرم سبک‌‌تر است که تاثیر شگرفی در عملکرد خودرویی که قرار است به وسیله آن حرکت کند خواهد داشت. تا آغاز سال 2003 جی‌‌اس 455 stage 1 رکورددار بیشترین میزان گشتاور تولیدی توسط یک ماسل‌‌کار آمریکایی بود؛ جایگاهی که در سال 2003 با گذشت بیش از 33 سال توسط نسل دوم داج وایپر‌ که خودرویی با پیشرانه 10سیلندر به‌مراتب حجیم‌‌تر است، تصاحب شد. تمایز stage 1 و نسخه استاندارد به پیشرانه محدود نشده و شاهد تغییراتی در سیستم خنک‌‌کننده و انتقال قدرت نیز هستیم. یکی از مشکلات همیشگی خانواده موتورهای 455، ضعف سیستم روغن‌‌رسانی است که در stage 1 به کمک اویل‌‌پمپ قوی‌‌تر تا حدودی بهبود یافته است. کمک‌‌فنرها و میل‌‌ موجگیرها به منظور ارائه یک سواری نرم و هندلینگ‌‌ بهتر ارتقا یافته‌‌اند. نیروی تولیدی توسط گیربکس 400 اتوماتیک سه‌‌سرعته با صفحه دنده‌‌های تقویت‌‌شده و دیفرانسیل با ضریب 42:1/3 به محور عقب انتقال پیدا می‌‌کند. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 3/6 ثانیه‌‌ای و طی مسافت 400 متر در کمتر از 5/14 ثانیه نشان می‌‌دهد که با خودرویی خشن و کاملا جدی رودررو شده‌‌اید. عملکرد فنی جی‌‌اس stage 1 را می‌‌توان شبیه‌‌ترین مورد به پلیموث همی‌‌کودا دانست با این تفاوت که در اینجا با محصولی به‌مراتب لوکس‌‌تر مواجه هستیم. این جواهر ارزشمند تنها چندین‌‌بار در طول سال از پارکینگ خود خارج شده و مورد رسیدگی‌‌های فنی و تعویض مایعات موتور قرار می‌‌گیرد. جی‌‌اس 455 1971 در تعداد بیش از 9000 دستگاه به تولید رسید که تنها 802 عدد از آنها مجهز به پکیج stage 1 بودند. تعداد نامعلومی از این خودروها توسط برخی نمایندگی‌‌های فروش بیوک با تجهیزاتی مانند هدرزهای برند kustom، پیستون‌‌های فورج‌‌کاری شده، منیفولد اینتیک آلومینیومی B4B ادلبروک و کاربراتور ‌هالی به مشتریان عرضه شدند که تحت نام غیررسمی stage 2 شناخته می‌‌شوند. امروزه تنها 3دستگاه جی‌‌اس 455 stage 2 تایید اصالت شده‌‌اند که از ارزش فوق‌‌العاده بالایی برخوردارند.
سال‌‌ 1973 میلادی آغازگر دوران افول ماسل‌‌کارهای واقعی در آمریکا به شمار می‌‌رود و از همین‌‌رو ملاقات با جی‌‌اس 455 stage 1 به عنوان یکی از معدود عضلانی‌‌های کلاسیک مصون‌‌مانده از تغییرات غیراصولی و فرسودگی‌‌های متداول برایمان بسیار لذت‌‌بخش بود؛ اتومبیلی که هنوز هم مانند روزهای نخست گاز می‌‌خورد و رقبا را به چالش می‌‌کشد! از مالک محترم اتومبیل جناب آقای محمدرضا درخشنده‌‌نیا به جهت همکاری با هفته‌‌نامه خودرو امروز صمیمانه سپاسگزاریم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو