فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۹۲۷»

متوسط مصرف بنزین به ۸۱.۶ میلیون لیتر رسید

عصر خودرو- در حالی که هیچ سیاست کنترلی در بخش مصرف نیست، تنها واکنش دولت به افزایش مصرف بنزین، افزایش واردات آن بوده و تنها راهکار پیشنهادی وزیر نفت افزایش قیمت است.

متوسط مصرف بنزین به ۸۱.۶ میلیون لیتر رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از تسنیم، متوسط مصرف روزانه بنزین از ابتدای سال 96 تا پایان روز یازدهم مهرماه به 81 میلیون و 600 هزار لیتر رسید. مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در سال 96 با شدت کم‌سابقه‌ای در تاریخ کشور افزایش یافته و این امر موجب افزایش واردات بنزین و افزایش ترافیک و آلودگی بیشتر هوا در کلان‌شهرها شده است.

    رشد مصرف بنزین در سال 93، تنها 1.6 درصد بود ولی در سال 94 به 2 درصد و در سال 95 هم به 5.1 درصد رسید. میزان افزایش مصرف بنزین در سال 96 تا تاریخ یازدهم مهرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 8.1 درصد رسید.

    دولت در ابتدای خردادماه 94، سهمیه‌بندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تک‌نرخی کرد. پس از آن رفته رفته استفاده از کارت سوخت شخصی کمرنگ و کمرنگ‌تر شد و در فضایی که هیچ سیاست کنترلی در بخش مصرف نبود، تنها واکنش دولت به افزایش مصرف بنزین، افزایش واردات آن بود.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری 1 مردادماه 96 در پاسخ به سؤالی درباره دلایل افزایش مصرف بنزین و راهکارهای کنترل آن گفت: «این افزایش مصرف به‌صورت افسارگسیخته شده اما طبیعی است؛ چرا که در طول سال گذشته یک‌میلیون و 350 هزار خودروی جدید اضافه شده است و 700 هزار موتورسیکلت تولید شده که از طرف دیگر خروجی هم نداشتیم، یعنی خودرویی اسقاط نشده و از رده خارج نشده است که این خود موجب افزایش مصرف بنزین به‌میزان 8 درصد شده است. نمی‌توانیم بگوییم خودروسازان ما خودرو تولید نکنند، اما باید خودرویی تولید کنند که مصرف بنزین کمتری داشته باشد، از طرف دیگر باید به‌گونه‌ای عمل شود که ناوگان حمل‌ونقل عمومی فعال‌تر شده و مردم تشویق به استفاده از ناوگان عمومی شوند. اگر بخواهیم همین‌طور از خودروهای شخصی استفاده کنیم، هیچ کاری در مدیریت مصرف بنزین نمی‌توانیم انجام دهیم؛ البته سیاست‌های قیمتی هم اثرگذار است که ما متأسفانه دو سال قیمت را افزایش نداده‌ایم و این علامت بدی است».

    زنگنه با بیان اینکه "اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه‌بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته"، افزود: «این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را می‌گذراند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند».

    از این رو، مهمترین راهکار پیشنهادی زنگنه برای کنترل مصرف بنزین، افزایش قیمت این فرآورده نفتی در دولت دوازدهم است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو