فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

کشنده های اروپایی موجود در بازار و وضعیت بازار و فروش آن ها؛ بالا نشین های بازار

عصر خودرو- شرایط فعلی بازار به‌گونه‌ای است که وضعیت فروش و البته تولید کشنده‌های اروپایی چندان مساعد نیست که البته این وضعیت را باید بهتر از سال‌های پیش دانست که آمار فروش شرکت‌ها نیز همین قضیه را ثابت می‌کند.

کشنده های اروپایی موجود در بازار و وضعیت بازار و فروش آن ها؛ بالا نشین های بازار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با این حال تولید در شرکت‌های داخلی و واردات نمونه‌های خارجی آنقدر کم است و به کندی صورت می‌گیرد که نشان از نبود بازار قوی دارد که یکی از مهم‌ترین دلایل را باید در کاهش حجم بار در کنار افزایش قیمت محصولات و هزینه‌های جاری خودرو‌ها و البته افزایش تعداد خودرو‌ها نسبت به حجم بار موجود به خاطر کاهش میزان بارگیری‌ها بدانیم. با این حال طرح خروج فرسوده‌ها که نزدیک به 2 سال از آغاز دوباره آن تحت حمایت سازمان راهداری و شرکت نفت می‌گذرد، توانسته است کمی رونق این بخش را بیشتر کند. سعی داریم با نگاهی به بازار و علاقه و کشش خریداران ببینیم کدام محصول سنگین اروپایی در کشورمان، ارزش خرید بالاتری در این شرایط دارد.

    اروپاییان یکه‌تاز‌
    بازار خودرو‌های سنگین کشورمان در رده اروپایی‌ها را باید یکی از به‌روز‌ترین‌ها در صنعت خودرو کشور بدانیم که هر‌چند وضعیت تولیدات داخلی و حتی وارداتی‌ها قابل مقایسه با نمونه‌های عرضه‌شده در آن سوی آب‌ها نیست اما باز هم تنوع برند‌ها و حضور نسبتا قوی در این بخش از بازار خصوصا در بحث پیشرانه‌ها، یکی از نقاط قوت این بخش خواهد بود. بی‌شک برنده این قسمت، محصولات اسکانیا و ساخته‌های ولوو هستند و این در حالی است که برخی از افراد نیز خودرو مورد نظر خود را از بین کشنده‌هایی چون ایویکو، ماز، DAF، مرسدس بنز و... انتخاب می‌کنند. محصولات DAF این روز‌ها با دو قدرت 460 و 510 اسب بخاری با استاندارد آلایندگی یورو 6 و اتاق جدید آن عرضه می‌شوند که البته تعداد عرضه آنها بسیار اندک است. با این حال چهره به‌روز آن در کنار مشخصات فنی خاصی که از ویژگی‌های DAF است، می‌تواند خریدار را اهل ریسک و کمی وسوسه کند. با این وجود همان‌طور که گفته شد چون در صنعت حمل‌و‌نقل، فراوانی قطعه و تعمیرکار حرف اول را می‌زند، ولوو و اسکانیا مثل چندین سال گذشته بالاترین میزان فروش و تولید را دارند و این در حالی است که اگر از اعتمادی که راننده‌ها به ساخته‌های این دو شرکت دارند، فاکتور بگیریم، بقیه شرکت‌ها نیز اگر بتوانند در زمینه خدمات پس از فروش مثل این دو کامیون‌ساز کهنه‌کار ظاهر شوند، معادلات بازار می‌تواند کمی متفاوت شود. اما در این میان اگر به دنبال خرید کشنده‌ای با مشخصات فنی عالی باشیم، می‌توان با توجه به اختلاف قیمت محصولات ماز با دیگر برند‌های اروپایی، این کشنده را نیز زیر نظر بگیریم چرا که اساسا یک آکتروس نسل سوم با استهلاک کم بنز در زیر پوسته این محصولات قرار دارد و اگر صحبت‌های خریداران این کامیون‌ها را نیز بشنویم، بیشتر ترغیب خواهیم شد.

    کشنده‌های DAF با اتاق جدید هنوز چندان در جاده‌ها و بازار دیده نمی شوند.

     

    تازه‌واردان بازار‌
    در این میان باید به حضور رنو T480 اشاره کنیم که می‌تواند در روز‌های آتی با مشخصات فنی خوب در کنار شبکه خدمات پس از فروش آریا دیزل که عملکردی خوب در این سال‌ها داشته، رقیبی سرسخت برای ولوو و اسکانیا باشد. ضمن اینکه بعد از حضور موفق ولوو سری FM در سال‌های دهه 80 و عرضه اتاق جدید آن در این روز‌ها در نوع کشنده دو‌محوره با اتاق کوتاهش و البته قیمت مناسب با وجود موتور 460 اسب بخاری، می‌تواند یک انتخاب از سوی افرادی باشد که به دنبال خرید نمونه‌های دست‌دوم و کارکرده کشنده‌های اتاق بزرگ هستند اما بدشان نمی‌آید یک کشنده صفر‌کیلومتر و به‌روز را نیز در اختیار بگیرند. از دیگر تازه‌واردان این بخش باید به حضور اسکانیا R500 نیز اشاره کنیم که در کنار استرالیس‌های وی 500 و ولوو FH500 از دیگر 500 اسب بخاری‌های بازار است.

    رنو T480 بی شک با عرضه قوی می‌تواند سهم بالایی از دیگر محصولات بازار بگیرد.

    ولوو fm460 یکی از تازه‌واردان بازار با قیمت زیر 400 میلون تومان است.

     

    نویسنده: علیرضا داودی

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم