فونیکسریمکسبهتام

تشدید ترافیک با پایان ساعت‌کار شناور

عصر خودرو- حذف طرح ساعت کار شناور ادارات هنوز به ۷۰ ساعت نرسیده اما بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر مملو از ترافیک شده‌اند و با احتساب امروز ۳ روز است که معابر شهری میزبان انبوهی از خودروها شده است.

تشدید ترافیک با پایان ساعت‌کار شناور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری، اگرچه شهرداری و پلیس راهور به عنوان مسئولان اصلی بر موفقیت این طرح در 15 روز نخست مهر صحه گذاشته‌اند اما هنوز برای تمدید آن سخنی به میان نیامده است. آنگونه که مشاهدات خبرنگار همشهری و تماس‌های مردمی نشان می‌دهد، مسیری که از شرق به غرب تهران در 2هفته نخست مهر 30 تا 40 دقیقه‌ای طی می‌شده، ‌طی 2روز اخیر دست‌کم به یک ساعت افزایش یافته است.

    بدین ترتیب ترافیکی که بر اساس گفته شهردار تهران 23درصد در آغاز سال تحصیلی کاهش یافته‌ بود، حالا 20درصد افزایش یافته و این می‌تواند موجب وخیم‌شدن شرایط ترددی در پایتخت و به تبع آن، افزایش مصرف بنزین، افزایش زمان سفرهای شهری و از همه بدتر،‌ افزایش آلودگی هوا شود.

    از سویی سرهنگ عابدی، جانشین راهور تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با همشهری اعلام کرد: اگرچه قضاوت درباره افزایش ترافیک تهران طی 16 و 17 مرداد به بررسی بیشتری نیاز دارد اما مشاهدات عینی ما نشان می‌دهد که ترافیک صبحگاهی معابر طی 2 روز اخیر افزایش یافته است. در این زمینه امروز(18 مهر) قرار است نشست خبری در خصوص رصد ترافیکی 2هفته نخست مهر ماه و تغییر ساعت شروع به کار ادارات توسط معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران ارائه شود اما خبرهای رسیده به همشهری نشان می‌دهد که طرح شناور‌شدن ساعت ادارات در 2هفته گذشته کاملا موفق بوده و سردار مهماندار رئیس پلیس راهور هم چندی قبل در گفت‌و‌گو با همشهری آن را طرحی موفق برای کنترل ترافیک مهرماه دانسته بود.

        300 میلیون ساعت در ترافیک

    هر روز حدود 20 میلیون سفر شهری در تهران انجام می‌شود که بر اساس برآوردها، ‌میانگین یک سفر شهری 50 دقیقه است که نیمی از آن در ترافیک هدر می‌رود. بدین ترتیب روزانه 10میلیون ساعت زمان شهروندان تهرانی در ترافیک هدر می‌رود و این عدد در ماه به 300 میلیون ساعت می‌رسد؛ عددی که هر دقیقه آن طلاست. برای کنترل تبعات چنین هزینه گزافی راه‌حل‌ اصلی افزایش حمل‌ونقل عمومی دربرابر تک‌سرنشینی است اما برای کنترل تردد خودروهای شخصی نیز باید به موضوع شناور‌شدن ساعت کار ادارات و برنامه‌ریزی سفر شهری در کنار گسترش دولت الکترونیک بیشتر پرداخته شود.

        یک الگوی جهانی

    یکی از راه‌هایی که برای کاهش بار ترافیکی در تهران می‌تواند اجرایی ‌شود، تغییر ساعت آغاز به کار مدارس و ادارات است که به کاهش تراکم اولیه ترافیک در معابر می‌انجامد. بدین ترتیب به جای انباشت خودروها برای یک سفر تحصیلی و یک سفر کاری در یک ساعت، این ترددها در 2 یا 3 ساعت گسترده می‌شود. این الگو در بسیاری از کشورهای جهان کارایی خود را ثابت کرده است. در سال‌های 89 و 90 طرح ساعت کار شناور ادارات با نظر دولت در تهران اجرایی شد اما به سرعت به‌علت عدم هماهنگی شکست خورد تا نشان دهد طرح‌های ترافیکی به تجربیات اجرایی و هماهنگی میان‌دستگاهی نیز نیاز دارد؛ موضوعی که در 2 هفته اخیر به وضوح در همکاری میان پلیس راهور، شهرداری و دولت دیده شد و تمدید آن می‌تواند موجب کاهش ترافیک صبح هر روز تهران شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط