فونیکسریمکسبهتام

معاون سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان:

هیچ منعی برای فروش نقدی، اعتباری ، مشارکت و یا اقساطی خودرو وجود ندارد

عصر خودرو- روز گذشته اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان موجب شد تعدادی از شرکت‌ها که مجوزهای متعددی نسبت فعالیت‌های جاری خود دارند و حتی در مسیر درست تولید خودرو واردشده‌اند با اعتراض برخی مشتریان مواجه شوند درحالی‌که این شرکت ها فقط چنانچه از عقد قرارداد پیش‌فروش استفاده کنند باید اقدام به دریافت مجوز کنند و سایر قراردادهای آن‌ها مثل فروش نقدی و اعتباری یا مشارکت و یا اقساطی بر اساس سایر مجوزهای دریافت شده مجاز است .

هیچ منعی برای فروش نقدی، اعتباری ، مشارکت و یا اقساطی خودرو وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، اطلاعیه اخیر سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اعلام فهرست شرکت‌های که نمی‌توانند اقدام به پیش‌فروش خودرو کنند موجب شد تا شهرام میرآخرلو  معاون بازرسی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگویی  اعلام کند اطلاعیه اخیر تنها در راستای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو صورت گرفته است. به گفته میرآخرلو، با توجه به آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو   اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیش‌فروش خودرو الزامی است و شرکت‌های فروشنده می‌توانند با اخذ مجوز از سوی این وزارتخانه بدون مشکل نسبت به پیش‌فروش خودروهای موردنظر اقدام کنند.
    به گفته معاون سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این سازمان هیچ منعی در پیش‌فروش خودرو ایجاد نکرده و اقدام صورت گرفته در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بوده تا به این طریق مصرف‌کننده به هنگام خرید از قیمت نهایی از یک‌سو و زمان تحویل خودرو مطلع باشد.
    او بر این نکته نیز تأکید می‌کند که اطلاعیه روز گذشته سازمان حمایت، به این معنا نیست که همه فعالیت‌های این شرکت‌ها غیرقانونی است و تنها درصورتی‌که شرکت‌های فروشنده از عقد قرارداد پیش‌فروش استفاده کنند باید نسبت به دریافت مجوز از سوی وزارت صنعت اقدام به دریافت مجوز کنند و سایر قراردادها مثل فروش نقدی و اعتباری یا مشارکت و یا اقساطی بر اساس سایر مجوزهای دریافت شده مجاز خواهند بود.
    بر اساس ماده چهار آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که معاون سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خودرو اطلاعیه صادرشده را در راستای اجرایی کردن این آیین‌نامه اعلام کرده،  عرضه‌کننده موظف شده تا قیمت نهایی محصولات خود به همراه قید نوع، تیپ، رنگ و متعلقات، ضوابط و روش‌های مختلف فروش و فرآیند خرید را به‌صورت شفاف و روشن در پایگاه اطلاع‌رسانی و نمایندگی‌های مجاز فروش خود، در دسترس متقاضیان خرید قرار دهد. از سوی دیگر بر اساس ماده 5 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نیز عرضه‌کننده موظف شده تا قبل از اقدام به پیش‌فروش خـودرو، مجـوز مربـوط شامل تعداد خودروی قابل‌عرضه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کند.
    میرآخرلو همچنین در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های فروشنده خودروهای وارداتی درصورتی‌که بر اساس آیین‌نامه مذکور عمل نکنند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چه اقدامی صورت خواهد داد عنوان کرد: درصورتی‌که شرکت‌های فروشنده مطابق با قرارداد تنظیم‌شده با مشتری، نسبت به تعهدات خود اقدام نکنند؛ متخلف محسوب می‌شوند سازمان در صورت شکایت خریداران با آن‌ها برخورد خواهد کرد. 
    پیش‌شرط گذاشته‌شده برای شرکت‌های فروشنده خودرو در حالی است که بیش از سه ماه است که سایت ثبت سفارش به واردکنندگان خودرو بسته است و در این شرایط اخذ مجوز برای پیش‌فروش خودروهای وارداتی محلی از اعراب ندارد و اعلام چنین اطلاعیه‌های تنها تنش بازار 
    خودروهای وارداتی را به همراه خواهد داشت؛ بااین‌حال معاون سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خودرو معتقد است اطلاعیه مذکور هیچ تأثیری بر بازار خودروهای وارداتی نخواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط