فونیکسریمکسبهتام

تاکسی ها و اتوبوس ها عامل ۲۰ تا ۵۰ درصد آلودگی هوای کرج

عصر خودرو- رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه اقدامی برای نصب دستگاه کاتالیز(کاهنده آلودگی هوا) بر روی وسایل حمل و نقل عمومی کرج صورت نگرفته ، گفت: ۲۰ تا ۵۰ درصد عامل آلودگی هوای کرج تاکسی ها و اتوبوس ها هستند.

تاکسی ها و اتوبوس ها عامل ۲۰ تا ۵۰ درصد آلودگی هوای کرج
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، فاضل محمدی روز چهارشنبه در نشست کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج افزود: اکنون 68 درصد منشاء آلودگی هوای کرج و استان البرز وسایل نقلیه هستند.

    وی بیان داشت: در مجموع 2 عامل طبیعی و انسانی ، آلاینده محیط زیست البرز و کرج شناخته شده اند که کانون ریزگردهای طبیعی در 8 سال گذشته مشکلات زیادی برای استان به وجود آورد.
    محمدی گفت: طبق بررسی ها ، میزان آلودگی کانون های ریزگرد البرز طی 8 سال گذشته 10 برابر شده است.
    وی با تاکید بر اجرای برنامه های زیست محیطی برای مجهز کردن خودرهای عمومی به سیستم کاتالیز و فیلتر تاکید کرد و گفت: در بخش کنترل ریزگردها نیز باید فعالیت ها گسترش یابد.
    نایب رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج ، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای کاهش آلودگی های زیست محیطی توسط شورای شهر ضروری دانست.
    عباس زارع بیان کرد: آلودگی هوای شهر کرج متاثر از ریزگردها و ترافیک است که امسال سهم ریز گردها کاهش یافت.
    وی گفت: کانون های محلی آلودگی هوا مانند نیروگاه منتظر قائم باید مدیریت شود و برنامه های اصولی در این بخش انجام داد.
    زارع از ترافیک آزاد راه تهران - کرج - قزوین به عنوان یکی از عوامل و کانون های آلودگی هوا نام برد و اظهار داشت: موضوع کنترل آلودگی هوا و کاهش آن رابطه تنگاتنگی با نظام حمل و نقل عمومی دارد.
    نایب رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج بیان کرد: تا سرمایه گذاری اساسی در این بخش صورت نگیرد نمی توان به کاهش آلاینده ها امیدوار بود.
    وی با اشاره به آغاز فصل سرما در البرز و کشور گفت: در فصل سرما کلانشهر کرج با مشکل وارونگی هوا مواجه می شود در این بخش نیاز به اقدامات پیشگیرانه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت داریم.
    رحیم خستو عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج با بیان اینکه اتوبوسرانی 4 درصد حمل و نقل این کلانشهر را برعهده دارد، گفت: این درحالی است که سهم اتوبوس ها در آلودگی هوا 38 درصد است.
    وی بر شستشوی اتوبوس ها و تمیز نگه داشتن فضای داخلی و بیرونی آنها تاکید کرد.
    احمد افضلی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری کرج اظهار داشت: نگاه شورای شهر به حمل ونقل و ترافیک علمی است و می تواند برای آینده موثر واقع شود.
    وی ادامه داد: تاکنون شهرداری اقدامات متعددی در زمینه کاهش آلودگی هوا در بخش خمل و نقل عمومی انجام داده است.
    افضلی از نصب دوربین در سطح شهر برای رصد ترافیک و خودروهای آلاینده محیط زیست به عنوان یکی از اقدامات موثر در کرج نام برد و گفت: در خصوص نصب کاتالیز بر روی اتوبوس ها و تاکسی با مشکلاتی مواجه هستیم .
    وی ادامه داد: از آنجا که بخشی از اتوبوس ها خصوصی و تمام تاکسی مربوط به مردم است در این زمینه مشکلات مالی رانندگان سبب شده تا طرح نصب کاتالیز به خوبی پیش نرود.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج اظهار داشت: با توجه به مشکل مالی رانندگان ، 170 میلیارد ریال اعتبار از استانداری البرز برای نصب کاتالیز بر روی وسایل نقلیه عمومی درخواست شد که این اعتبار تاکنون تامین نشده است.
    وی افزود: از طرف دیگر در شورای چهارم این موضوع رای نیاورد با آن مخالفت شد .
    افضلی گفت: برای نصب کاتالیز بر روی تاکسی های کرج 30 میلیارد ریال اعتبار و اتوبوس ها 140 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج تاکید کرد که نصب کاتالیز بر روی خودروهای عمومی باید هر 18 ماه یکبار انجام شود.
    وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل گره های ترافیکی در کرج اشاره کرد و افزود: در سال 93 تعداد 50 گره ترافیکی در این شهر شناسایی کردیم که 20 گره آنها تاکنون برطرف شده است.
    افضلی بیان کرد که در بخش معاینه فنی خودروها نیز 8 مرکز معاینه فنی در کرج فعال شده که در گذشته 194 هزارو 231 دستگاه خودرو در این کلانشهر معاینه فنی شدند.
    وی گفت: سال گذشته 2 هزارو 500 دستگاه تاکسی در کرج نوسازی شد و در بخش اتوبوسرانی حدود 4 سال است که وزارت کشور اقدامی برای واگذاری اتوبوس های جدید به کرج انجام نداده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو