فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

بررسی سیستم اتوپارک؛ پارک خودرو از دیروز تا امروز

عصر خودرو- با شلوغ‌شدن روز ‌به روز شهرها، معضل پیداکردن جای پارک در خیابان‌های پرتردد کار بسیار دشواری است. ابعاد بزرگ خودروها که باعث کاهش میدان دید راننده روی نقاط کور می‌شود هم به این مسئله دامن می‌زند. از این رو، پارک‌کردن خودرو در مکان‌های پر‌ترافیک بعضا می‌تواند یک پروسه طولانی‌ و زمان‌بر باشد، به خصوص برای افرادی که ابعاد خودرو خود را نمی‌شناسند و برای پارک‌کردن نیاز به کمک دیگران دارند!

بررسی سیستم اتوپارک؛ پارک خودرو از دیروز تا امروز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، پیشرفت تکنولوژی همیشه برای راحت‌کردن کارها اتفاق می‌افتد و در این مورد هم سال‌هاست که ابزار تکنولوژیکی متفاوتی به کار گرفته شده‌اند. در ابتدا، سیستم سنسور پارک در عقب که با استفاده از موج فراصوت فاصله را با مانع عقبی می‌سنجید، مورد استفاده قرار گرفت، سپس به مرور زمان استفاده از این سنسور برای جلو خودرو هم رایج شد. پس از آن دوربین دید عقب که با یک لنز چشم‌ماهی تصویر بزرگی از نمای عقب را در اختیار راننده قرار می‌داد، به کار گرفته شد و در آخرین مرحله هم دوربین 360 درجه به میان آمد که با دریافت تصویر از 4 دوربین در جلو و عقب و زیر آینه‌های جانبی، تصویر دایره‌ای‌شکلی را از تمام نمای خودرو در اختیار شما قرار می‌دهد. تمام این تکنولوژی‌ها آمدند تا بتوانند مسئله پارک‌کردن در محیط‌های شلوغ و تنگ را آسان کنند اما با وجود این همه تکنولوژی، هنوز هم سیستم انجام این کار برای بسیاری از مردم دشوار است. از این رو  شرکت‌های خودروسازی به این تکنولوژی‌ها قانع نشدند و سیستم پارک خودکار خودرو  را طراحی کردند. این سیستم که تکنولوژی آن به حدود 20 سال پیش باز‌می‌گردد، به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدون دخالت دست، خودرو خود را پارک کنید. در مطلب پیش‌رو به بررسی این سیستم خواهیم پرداخت و در مورد نحوه کارکرد و محاسن و معایب آن صحبت خواهیم کرد.

    سیستم اتوپارک چیست و چگونه کار می‌کند ‌
    سیستم پارک خودکار برای اولین بار در کشور فرانسه توسط INRIA (Institut national de recherche en informatique et en automatique) معرفی شد . اتوپارک‌، یک سیستم هوشمند است که می‌تواند به عنوان یک دستیار به شما در پارک خودرو کمک کند. عموم مشکل افراد در پارک خودرو این است که نمی‌توانند زمان درست فرمان‌دادن را پیدا کنند و بنابراین پارک آنها یا خیلی از جدول دور است و یا به برخورد منتهی می‌شود. اتوپارک با در دست گرفتن کنترل فرمان، این امکان را به شما می‌دهد که تنها با فشردن پا روی پدال گاز، خودرو خود را در مکان مناسب پارک کنید. برای استفاده از سیستم اتوپارک، ابتدا در کنار یک جای پارک که ابعاد خودرو شما را دربربگیرد می‌ایستید(معمولا باید حدود نیم متر از جلو و عقب با موانع فاصله داشته باشید تا اتوپارک بتواند کنترل خودرو را به دست بگیرد)، سپس با فشردن دکمه اتوپارک گوش به فرمان خودرو خواهید شد، ابتدا دنده را در حالت R قرار می‌دهید و فرمان را رها می‌کنید، با فشردن پا روی پدال گاز، خودرو به سمت عقب حرکت کرده و فرمان به صورت خودکار به سمت داخل جای پارک می‌چرخد و بعد از اینکه به اندازه کافی در عمق فرورفت، دوباره به حالت اولی بازمی‌گردد، سپس سیستم از شما می‌خواهد تا دنده را در حالت D قرار دهید تا بتواند خودرو را صاف کند و در فاصله معین از خودرو عقبی قرار بگیرد. بعد از انجام این مرحله، اتوپارک غیرفعال می‌شود و خودرو از شما می‌خواهد تا دنده را در حالت P قرار دهید.

    سیستم اتوپارک چگونه از محیط پیرامون خود باخبر می‌شود
    برخی از این سیستم‌ها از سنسور‌های موجود در سپر عقب و جلو استفاده می‌کنند. این سسنورها سیگنال‌هایی را به محیط اطراف خودرو می‌فرستد و با دریافت سیگنال بازگشت، فاصله دقیق تا مانع را در کسری از ثانیه محاسبه می‌کنند، این در حالی است که بعضی از سیستم‌های نوین با بهره‌گیری از رادارهای جانبی و رادار جلوگیری از برخورد، این محاسبات را انجام می‌دهند. سنسورهای جانبی دستیار پارک خودکار معمولا از سنسورهای الکترومغناطیسی یا آلتراسونیک برای تشخیص فاصله با اشیای اطراف خودرو استفاده می‌کنند. نمونه‌های رایج سسنورهای آلتراسونیک با الگوبرداری از مکانیسم عملکرد طبیعی خفاش برای تشخیص موانع ساخته شده است. این سیستم با فرستادن یک موج فراصوت به اطراف و دریافت فرکانس بازگشت از طریق سنسورهای صوتی، فاصله و حجم موانع را تشخیص می‌دهد و با تحلیل این داده‌ها توسط کامپیوتر، درک صحیحی از موقعیت خودرو در میان اشیای اطرافش می‌دهد.

    مزایا و معایب سیستم اتوپارک ‌
    در یک نظرسنجی عمومی که در سال 2016 انجام شد، به صورت میانگین از هر 4 راننده، 3 نفر به کارایی این سیستم اعتماد نداشتند و معتقد بودند که خودشان بهتر می‌توانند خودروشان را پارک کنند، اما این مسئله باعث نشد تا خودروسازان از تلاش‌های خود برای تولید و ارتقای این سیستم دست بکشند. خودروهایی مانند BMW i3 ،‌Lincoln MKC ،‌‌Mercedes-Benz ML400 4Matic و Cadillac CTS-V از جمله خودروهایی بودند که در به‌کارگیری این سیستم استمرار ‌ داشتند.
    این سیستم در مقایسه با پارک دستی بسیار سریع‌تر، دقیق‌تر و ایمن‌تر است، هرچند که معایبی مانند ناتوانی سیستم در کنترل فاصله در خودرو با جوی (‌برای راحتی پیاده و سوار شدن سرنشینان) و عدم توانایی تشخیص موانع عمودی با قطر کم(‌مانند میله) دارد ولی باید گفت که در اکثر مواقع می‌تواند راننده را در انجام یکی از سخت‌ترین اعمال یک رانندگی شهری یاری کند.

    آیا این سیستم برای شما مناسب است‌
    در بازار امروز، نصب‌شدن این سیستم روی خودرو بیشتر جنبه آپشن دارد تا اینکه واقعا مورد استفاده قرار بگیرد. همانطور که خیلی از راننده‌ها رادار جلوگیری از برخورد با مانع جلو را غیرفعال می‌کنند تا بتوانند به سبک خودشان رانندگی کنند، بسیاری هم وجود سیستم اتوپارک را بیهوده می‌دانند و معتقدند که خودشان بهتر از کامپیوتر می‌توانند پارک دوبل بزنند. اما با تمام این اوصاف، وجود سیستم‌های پیشرفته در یک خودرو می‌تواند به ایمنی هرچه بیشتر آن کمک کند و علاوه بر آن، کار را برای راننده ساده‌تر کند.

    سیستم پارک خودکار کنترل فرمان را به عهده می‌گیرد و شما فقط باید پای خود را روی گاز فشار دهید.

     

    هشدارهایی که روی پنل پشت آمپر و یا روی مانیتور سیستم مالتی مدیا در هنگام فعال بودن سیستم اتوپارک ظاهر می‌شوند، عموما درخواست تعویض حالت دنده از R به D یا از D به P است.

     

    سنسورهای آلتراسونیک(فراصوت) که در زیر سپر و بدنه خودرو نصب می‌شوند و با ارسال موج به اطراف، فاصله خودرو تا موانع را می‌سنجند

     

    نویسنده: احسان لطفی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط