فونیکسریمکسبهتام

پارک خودرو در پیاده روها نقض حقوق عابران

عصر خودرو- برخی صاحبان خودروها به حق و حقوق شهروندان بی تفاوت و بی توجه بوده و با پارک کردن خودرو در محل عبور ویژه عابران (پیاده روها) و نادیده گرفتن حریم و سد معبر کردن مسیر، برای آنان مشکل ساز می شوند.

پارک خودرو در پیاده روها نقض حقوق عابران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، متاسفانه رفته رفته این پدیده مذموم و ناپسند به شکل فرهنگ غلط در می آید و اگر با خاطیان برخورد قانونی نشود در ادامه این روند به حتم عابران در آینده نه چندان دور از مزیت های تردد از پیاده روها محروم خواهند شد که این به هیچ وجه با حقوق شهروندی سنخیت ندارد.
    شماری از مردم شهر زنجان از پارک شدن خودروها در پیاده روها و گذرگاه های پیاده به عنوان نقض حقوق شهروندی یاد کرده و با ابراز گله و ناراحتی از این اقدام، اظهار داشتند: پیاده روها محل پارک خودروها نیست و ماموران راهنمایی و رانندگی باید با اتخاذ تدابیر جدی تر جلوی این کار ناخوشایند که نقض قوانین و مقررات محسوب می شود را بگیرند.
    این افراد از ماموران راهنمایی و رانندگی درخواست داشتند در موقع مشاهده این تخلف اغماض نکنند و علاوه بر جریمه خودروها، وسیله نقلیه پارک شده در حریم پیاده روها را به پارکینگ پلیس انتقال دهند تا حقوق عابران تضییع نشود.
    یک شهروند زنجانی گفت: صاحبان خودروها یقین بدانند که پارک کردن خودرو به عنوان یک اقدام بسیار ناپسند، موجب مزاحمت و تضییع حقوق عابران پیاده است و باید این عادت و رفتار غلط تغییر کند.
    علی الماسی افزود: وقتی عابران با خودروهای پارک شده در پیاده روها مواجه می شود به ناچار از سواره رو تردد خواهند کرد که این نیز ممکن است خطر برخورد با وسایط نقلیه عبوری را به همراه داشته باشد.
    یک شهروند دیگر نیز گفت: پارک خودروها در محل آمد و شد عابران پیاده در شهر زنجان بویژه در شهرک های اقماری در مقابل درب های ورودی منازل رفته رفته به حالت عادی در می آید و نیاز به اتخاذ تدابیر و برخوردهای قانونی از سوی عوامل راهنمایی و رانندگی است تا این کار غیرمنطقی، کم کم به عادت و فرهنگ تبدیل نشود.
    مهسا جعفری افزود: تجاوز رانندگان و صاحبان خودروها به حریم عابران پیاده از نظر قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تخلف محسوب می شود و این افراد در صورت نادیده گرفتن حقوق عابران پیاده و به خطر انداختن جان آنها باید مورد اعمال قانون قرار گیرند.
    شهروند دیگری نیز گفت: وقتی صاحبان خودروها هنگام سبز بودن چراغ راهنمایی و رانندگی، نسبت به بی توجهی عابران معترض شده و با زدن بوق های ممتد، تذکر می دهند که نوبت عبور وسایط نقلیه است پس چطور می توانند با پارک کردن خودرو، نقض قانون کرده و حقوق شهروندی عابران پیاده را نادیده بگیرند.
    حسام ابراهیم خانی افزود: ماموران راهنمایی و رانندگی نیز به حتم نباید از کنار این معضل مهم ساده رد شوند و حداقل برای ایجاد نظم و انضباط هم که شده به صاحب این خودروها تذکر دهند.
    مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان نیز گفت: تجاوز به حریم پیاده روها و گذرگاه های پیاده تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی محسوب می شود و راننده خاطی و سهل انگار باید اعمال قانون شود.
    سرهنگ حسین ملایی افزود: بر اساس ماده 12 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلیس می تواند با صاحبان وسایط نقلیه پارک شده در پیاده روها برخورد قانونی کند و علاوه بر جریمه راننده خاطی، خودرو را نیز با جرثقیل به پارکینگ منتقل کند.
    وی با بیان اینکه بر اساس قانون و مقررات، رانندگان حق ندارند مسیر تردد عابران در سطح پیاده روها را سد کنند، اظهار کرد: ماموران راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده خودروهای پارک شده در پیاده روها و گذرگاه های پیاده، نسبت به صدور برگ جریمه و انتقال آنها به پارکینگ پلیس اقدام می کنند.
    ملایی از صاحبان خودروها و همچنین تعمیرکاران و دارندگان نمایشگاه های اتومبیل خواست از پارک کردن وسایط نقلیه خود در پیاده روها و گذرگاه های پیاده به جد خودداری کنند که در غیر این صورت توسط ماموران راهنمایی و رانندگی مشمول اعمال قانون خواهند شد.
    معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان زنجان، گفت: رعایت حقوق شهروندی از نکات مهم و بارز در موضوعات اجتماعی به شمار می آید و همه باید به رعایت حق و حقوق یکدیگر اهمیت قایل شوند.
    غلامرضا امیدی با بیان اینکه پارک کردن خودرو در حریم پیاده روها، کار صحیحی نیست و علاوه بر نقض حقوق عابران چهره شهر را ناپسند و زشت جلوه می دهد، افزود: اگر معبر برای تردد عابران توسط خودروها مسدود شود بنابراین آنها به ناچار وارد سواره رو خواهند شد و این نیز خالی از حادثه نیست.
    وی با تاکید براینکه افراد باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند اظهار کرد: پارک خودرو در پیاده رو نیز می تواند یکی از علت های درگیری های لفظی و حتی فیزیکی باشد پس بیاییم از این کار غیر قانونی اجتناب کنیم تا مشکلی در روابط اجتماعی، پیش نیاید.
    امیدی افزود: پلیس، مجری قانون است و بر اساس قانون و بر حسب وظیفه، نمی تواند نسبت به پارک خودرو در حریم پیاده روها، بی تفاوت باشد و به حتم ماموران راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده با افراد خاطی برخورد قانونی خواهند کرد.
    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان نیز گفت: مردم باید به قوانین و مقررات و حق و حقوق یکدیگر، احترام بگذارند و بدون همکاری و تعامل آنان نمی توان مشکلات را برطرف کرد.
    سرهنگ رمضان آفریدون نیز با انتقاد از توقف خودرو در پیاده روها، افزود: بر اساس قانون، توقف در پیاده رو تحت هر عنوان ممنوع است و اگر راننده با پارک خودرو، معبر را سد کرده باشد 400 هزار ریال جریمه خواهد شد و حتی خودرو پارک شده با استفاده از جرثقیل به پارکینگ منتقل خواهد شد که ترخیص آن نیز مراحل خاص به خود را دارد.
    وی اظهار کرد: آمار اعمال قانون راهنمایی و رانندگی استان زنجان در خصوص پارک شدن خودروها در پیاده روها و گذرگاه های ویژه عابران، بالا است و این نشان می دهد که ماموران راهور نسبت به این مساله بی تفاوت نبوده و نخواهند بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو