فونیکسریمکسبهتام

شگفتی های نسل جدید خودرو پورشه هیبریدی

عصر خودرو- مسابقات ۲۴ ساعته لمان فرانسه شاید مشهورترین رقابت استقامتی خودروها در جهان باشد که در آن سرعت و دوام خودروها در بالاترین حد به چالش کشیده می‌شود. ۲۴ ساعت راندن پیوسته خودرو در پیست دشوار لمان در فرانسه فرآیندی طاقت‌فرسا برای رانندگان و شکنجه‌ای سخت برای خودروها است.

شگفتی های نسل جدید خودرو پورشه هیبریدی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران آنلاین  ،در سال‌های اخیر خودروهای هیبرید توانسته‌اند وارد این رقابت‌ها شوند و اکنون برترین جایگاه‌ها را از آن خود می‌کنند. در این میان در سه فصل اخیر، پورشه با خودرو هیبرید 919 عنوان نخست را به دست آورده است. در این بخش نگاهی کوتاه به این قهرمان بی‌رقیب استقامت خواهیم داشت.

      شاسی
    قوانین رقابت‌های اتومبیل‌رانی در کلاسی که 919 در آن شرکت می‌کند حداکثر وزنی را برای خودرو در نظر نگرفته است اما در مقابل حداقل وزن هر خودرو به‌طور مشخص ذکر شده که برای خودرویی در کلاس 919 رقمی برابر با 870 کیلوگرم است. با وجود آنکه محدودیتی برای وزن این خودرو وجود ندارد، طبیعی است پورشه همچون همه سازندگان در این کلاس به دنبال کاهش وزن است. شاسی و بدنه این خودرو به‌طور کامل از فیبرکربن ساخته شده است هرچند یک ستون فقرات از جنس آلومینیوم لانه‌زنبوری کل شاسی را تقویت کرده است. سیستم تعلیق این خودرو در جلو و عقب از نوع چند اتصاله و مستقل است ضمن آنکه نرمی و سختی کمک‌فنرهای آن قابل تنظیم است تا راننده و تیم مکانیک وی بتوانند با توجه به شرایط پیست‌های مختلف مسابقه‌ای و نوع رانندگی هر راننده آن را تنظیم کنند هرچند مطابق قوانین امکان تغییر آن در حین مسابقه وجود ندارد. این پورشه غیر از لمان در رقابت‌های قهرمانی جهان نیز شرکت می‌کند و به همین دلیل باید بتواند خود را با شرایط پیست‌ها تطبیق دهد.

      موتور الکتریکی
    یک خودروی هیبرید در کنار موتور بنزین سوز نیاز به یک موتور الکتریکی دارد. این موتور غیر از تولید توان، وظیفه شارژ مجموعه باتری‌ها را هم بر عهده دارد و به همین دلیل با نام Engine Generator Unit یا EGU شناخته می‌شود. EGU در این خودرو می‌تواند بیش از 250 اسب بخار قدرت تولید کند و در یک مجموعه فشرده بر روی اکسل جلوی خودرو نصب شده است.

      برق از کجا می‌آید؟
    هرچند خودرو با باتری پر در خط شروع رقابت قرار می‌گیرد اما باتری‌های خودرو به‌سرعت خالی خواهند شد و در صورت شارژ نشدن، عملا مجموعه الکتریکی آن به یک مجموعه سنگین‌وزن و مزاحم است اما در این خودرو دو سیستم کمکی برای شارژ باتری‌ها در نظر گرفته ‌شده است. یکی از این سیستم‌ها خود موتور الکتریکی است؛ قوای محرکه برقی این خودرو Engine Generator Unit نامیده می‌شود که نشان دهنده حضور هم‌زمان موتور و ژنراتور در یک مجموعه واحد است. این بخش در زمانی که راننده در حال حرکت با سرعت ثابت و یا شتاب گیری است، در صورتی که راننده آن را درگیر کند مانند یک موتور برقی عمل می‌کند به این معنا که با دریافت جریان الکتریکی از باتری‌ها، توان تولید می‌کند. اما در مقابل همین مجموعه به دلیل اتصال به چرخ‌ها از طریق یک مجموعه چرخ‌دنده و کلاچ، در زمان ترمزگیری‌ها که در لمان به دفعات زیاد و البته در سرعت‌های بالا خواهد بود، مانند یک ژنراتور عمل می‌کند به این معنی که در زمان ترمز گیری جریان الکتریسیته از باتری به آن قطع می‌شود و با دریافت نیروی دورانی از چرخ، انرژی الکتریکی تولید می‌کند و به مجموعه باتری‌ها می‌فرستد.

      موتور بنزینی
    رقبای این خودرو از موتورهای شش و هشت سیلندر بهره می‌برند اما پورشه در کمال تعجب از یک موتور چهار سیلندر آن‌هم از نوع V با حجم دو لیتر استفاده کرده است. پورشه با علم به محدودیت‌های لمان از موتور سبک وزن و جمع‌وجور V4 بهره گرفته است. این موتور با حجم دقیق 2000 سی‌سی، با استفاده از توربوشارژر و البته سیستم مدیریت موتور اختصاصی بوش، می‌تواند بیش از 500 اسب بخار قدرت تولید کند. موتور بنزین سوز این خودرو بر روی محور عقب سوار است و نیروی خود را نیز از طریق یک گیربکس هفت سرعته به چرخ‌های عقب می‌رساند.در کنار این، پورشه توانسته در گرمای اگزوز این خودرو هم انرژی الکتریکی تولید کند.

    خروج گازها از اگزوز این خودرو به‌طور عادی باعث چرخش توربین توربوشارژر شده و به افزایش توان موتور کمک می‌کند اما همچنان گرمای اگزوز بدون استفاده هدر می‌رود. شاید به نظر نتوان از این گرما استفاده‌ای کرد اما مهندسان پورشه از طریق سیستمی با نام بازیابی انرژی اگزوز توانسته‌اند از این گرما نیروی الکتریکی تولید کنند. اساس کار این سیستم البته ساده است؛ وقتی دو فلز در دو دمای متفاوت قرار داشته باشند بین آن‌ها جریانی از الکتریکی و مغناطیسی برقرار می‌شود. در اینجا یکی از دو فلز در بخش گرم پوسته اگزوز قرار دارد و دیگری در اطراف آن و در مجاورت هوای خنک اطراف و همین اختلاف دما باعث تولید جریان الکتریسیته می‌شود. البته این جریان ممکن است زیاد نباشد اما هر چه هست از انرژی گرمایی اضافی اگزوز که در حالت عادی باید به هدر برود انرژی الکتریکی تولید شده است و این انرژی می‌تواند به‌طور پیوسته به ذخیره باتری خودرو کمک کند تا به این ترتیب باتری همواره در وضعیت شارژ مطلوبی برای نیرورسانی به موتور الکتریکی باشد./ خودرو پلاس

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو