فونیکسریمکسبهتام

افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی خودروهایی که در مرحله معاینه فنی تایید نمی‌شوند

عصر خودرو- سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح اقدامات این سازمان در جهت کاهش آلودگی هوای کشور اظهار کرد: با اصلاح حدود مجاز معاینه فنی، تعداد خودروهایی که در معاینه فنی رد می‌شوند ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی خودروهایی که در مرحله معاینه فنی تایید نمی‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مسعود زندی در نشست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که امروز با حضور نمایندگان سازمان هواشناسی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: طی چند سال گذشته اقدامات خوبی برای کاهش آلودگی هوا انجام شده است که نتایج این اقدامات در کاهش شاخص‌های آلودگی هوای شهرها نمود پیدا کرده است.

    وی با اشاره به آخرین وضعیت هوای تهران اظهار کرد: از ابتدای 96 تا اول آبان ماه، 10 روز پاک، 185 روز سالم و 21 روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم. آمارها حاکی از آن است که اختلاف اعداد و ارقام شاخص آلودگی بین سال 95 و 94 زیاد نیست اما وضعیت آلودگی هوای کشور نسبت به سال‌های گذشته تا حد قابل توجهی بهتر و رکوردهای خوبی ثبت شده است.

    سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه نیمه دوم سال به لحاظ آلودگی هوا اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد، گفت: در این مقطع از سال با مشکلات بسیاری در زمینه آلودگی هوا مواجه می‌شویم. همین موضوع باعث شده است که اقدامات جدی در زمینه ارتقای کیفیت سوخت صورت گیرد و در شرایط حاضر تامین سوخت استاندارد را برای کلانشهرها پیگیری می‌کنیم.
    بهبود کیفیت سوخت توزیعی کشور

    به گفته زندی در برخی شرایط، کیفیت سوخت بالاتر از حد استاندارد بوده ولی به طور کلی کیفیت سوخت توزیعی در کشور نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.
    ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد

    وی در ادامه با اشاره به جدیت سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه استاندارد سازی خودروها اظهار کرد: نمونه‌برداری و تست خودروها به طور منظم توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود و از شماره‌گذاری خودروهایی که الزامات را رعایت نمی‌کنند، جلوگیری می‌شود.

    زندی با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر ممنوعیت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهرماه سال 95 گفت: در سال جاری به هیچ وجه مجوز شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری صادر نکرده‌ایم و مقدمات برای شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های انژکتوری در حال فراهم شدن است.

    سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در مورد خروج خودروهای فرسوده اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون 50 هزار تاکسی از رده خارج شده است و امیدواریم در سال جاری خروج 90 هزار تاکسی تکمیل شود. لازم است مشکلات مربوط به ارائه تسهیلات بانک‌ها برای جایگزینی خودروهای فرسوده حل شود.
    عمده کامیون‌های تهران فرسوده هستند

    زندی در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از کامیون‌هایی که در تهران با تردد شبانه آلودگی بسیاری تولید می‌کنند فرسوده هستند، گفت: لازم است در زمینه از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده که سهم بسیاری در آلودگی هوای تهران دارند اقدامات جدی انجام شود.

    وی افزود: در سال‌های گذشته با وضع قوانین و مقررات جدید پایش و کنترل آلودگی صنایع نیز با جدیت پیگیری می‌شود. همچنین با راه اندازی سامانه سیمفا مراجعات به مراکز معاینه فنی از 20 درصد به 80 درصد افزایش یافته است. افزون بر این در سال جاری حدود مجاز معاینه فنی اصلاح و اعلام شد که به دنبال تغییر حدود مجاز معاینه فنی تعداد خودروهایی که در معاینه فنی رد می‌شوند، 15 تا 30 درصد افزایش یافته است. 

    زندی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به این شکل بود که کاتالیست یک خودرو سالیان سال خراب بود اما در معاینه فنی رد نمی‌شد. در شرایط حاضر با تغییراتی که در حدود مجاز معاینه فنی صورت گرفته، شهروندان موظف به تعویض کاتالیست می‌شوند.
    ضرورت تدوین آئین‌نامه برای اجرای قانون هوای پاک

    وی در ادامه با اشاره به ابلاغ قانون هوای پاک اظهار کرد: دستگاه‌های متعددی در زمینه اجرای قانون هوای پاک نقش دارند. برای اجرایی شدن این قانون نیاز به تهیه و تدوین 10 آئین‌نامه داریم که سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات خود را برای تدوین این آئین‌نامه‌ها آغاز کرده و کارگروه‌های مربوطه تشکیل شده است. سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه از پژوهشکده محیط زیست نیز کمک می‌گیرد.

    سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه موضوع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها تنها به مسائل فنی بستگی ندارد، گفت: مباحث مدیریتی نیز در موضوع آلودگی هوا حائز اهمیت است.  در این زمینه نیاز به همکاری همه دستگاه‌های اجرایی داریم. در روزهای ابتدایی مهر جابجایی ساعات اداری را داشتیم که در کنترل ترافیک موثر بود. سعی داریم این

    زندی در مورد اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی‌ و انتقاداتی انجام شده در مورد ضعف سازمان حفاظت محیط زیست در تست و بازرسی این خودروها اظهار کرد: درست است که سازمان حفاظت محیط زیست آزمایشگاه مرجع برای کنترل خودروهای دیزلی ندارد اما تاییدیه تولید این خودروها از شرکت‌های معتبر بین‌المللی گرفته می‌شود.

    وی افزود: مصوبه فیلتر دوده به این شکل است که دیزلی‌های یورو4 باید فیلتر دوده داشته باشند یا اینکه خودرو استاندارد یورو5 داشته باشد. در شرایط حاضر که سوخت استاندارد در همه جای کشور توزیع نمی‌شود بنابراین استقبال می‌کنیم که خودروهای دیزلی دارای استاندارد یورو5 وارد کشور شود.
    پس ازطی 3000 کیلومتر، کاتالیست خراب می‌شود

    سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در مورد خرابی قطعه کاتالیست در نتیجه استفاده از سوخت نامناسب، گفت: اگر سوخت هم مناسب باشد کاتالیست بعد از طی 3000 کیلومتر خراب می‌شود و مالک خودرو موظف به تعویض آن است.

    زندی با تاکید بر اینکه نمونه‌برداری از خودروهای سواری به طور ماهیانه انجام می‌شود، گفت: خودروهایی که مطابق استاندارد تولید نشده باشند از شماره‌گذاری آنها جلوگیری می‌شود البته می‌پذیریم که در زمینه نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر صنعت خودرو ضعف‌هایی وجود دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو