فونیکسریمکسبهتام

حاشیه قیمتی ۲ تا ۸میلیونی خودروهای پرطرفدار

عصر خودرو- هشت خودروی تولید داخلی جزو سودده‌ترین محصولات شده‌اند و بازار سیاهی برای خود دست و پا کردند.

حاشیه قیمتی ۲ تا ۸میلیونی خودروهای پرطرفدار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از ایران، این خودروها به علت عرضه کم و تقاضای زیاد در بازار با قیمت کارخانه‌ای خود بین 2 تا 8 میلیون تومان فاصله قیمتی دارند. پژو 207 اتومات و ساندرواستپ وی حدود 8میلیون تومان از قیمت کارخانه گرانتر است و البته تا قبل از پیش‌فروش این خودرو که روز دوشنبه اتفاق افتاد، تفاوت قیمت کارخانه و بازار 10میلیون تومان بود.

     تفاوت قیمت دو خودرو سایپا 111 و سمند توربوشارژ هم بین 2میلیون و 500 هزار تومان تا 3میلیون تومان است. قیمت خودروهای ساندرو اتومات، دنده‌ای و دنا پلاس هم بین 4 تا 5 میلیون تومان در بازار گرانتر است. اما پیشتاز گرانی خودرو در بازار پژو 2008 است که 25میلیون تومان بالاتراست. سه ماهی است که مردم برای خرید خودروهایی که تفاوت بازار و کارخانه دارند، دچار مشکل شدند. پیش فروش خودروها هم دردی را دوا نمی‌کند چرا که خیلی از ثبت‌نام‌کنندگان نمی‌توانند از خان‌های ثبت‌نام در سایت بگذرند و بعضاً کسانی به مرحله واریز وجه می‌رسند که بسیار خوش شانس هستند. اما در حالی که مردم برای خرید خودروهای خاص پرس و جو می‌کنند شرکت‌های لیزینگی که اسم و رسمشان هم در هیچ سایت رسمی ثبت نشده است انواع خودروهای یاد شده را با قیمت‌های بسیار بالاتر و تحویل روز به مشتریان می‌دهند.

    نظارتی بر خودروهای بالای 45 میلیون تومان نداریم

    سه‌شنبه شب در گفت‌و‌گوی ویژه خبری موضوع تفاوت قیمت کارخانه و بازار مطرح شد.

    رضا شیوا رئیس شورای رقابت یکی از معترضان حاشیه بازار بود و از اینکه مردم با قیمت‌هایی روبه‌رو می‌شوند که قیمت بازار آن مبنای درستی ندارد، گفت: افزایش 7 میلیونی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار طبیعی نیست.از در کارخانه تا بازار مصرف، افزایش 400هزار تومانی قیمت خودرو طبیعی است.لذا افزایش بیش از این برخی خودروها مثل رنو ساندرو در چارچوب مقررات و دستورالعمل تنظیمی شورای رقابت نیست.

    وی ادامه داد: در ایران سه نوع خودرو وارداتی، مونتاژی و ساخت داخل داریم. لذا در خانواده پژو و پراید که تولید داخل است تفاوت قیمت به شکلی که اتفاق افتاده است، جای سؤال دارد.

    در حال حاضر ساندرو و برخی خودروها که دچار حاشیه بازار شده‌اند خارج از قیمت‌گذاری شورای رقابت هستند و عملاً ما نظارتی بر قیمت‌گذاری آن نداریم. خودروساز موظف است با هماهنگ کردن بین عرضه و تقاضا بازار را کنترل کند.ما فقط در مورد خودروهای زیر 45میلیون تومان اجازه ورود داریم. شیوا در ادامه گفت: اگر خودرو برای ارائه داشته باشیم تقاضا افزایش نمی‌یابد، در کشور ما هر وقت عرضه کم می‌شود تقاضا افزایش پیدا می‌کند.

    در علم اقتصاد وقتی عرضه و تقاضا برابر نباشد نرخ منطقی هم به وجود نمی‌آید. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که با کاهش واردات خودروهای خاص هر کس پولی دارد دلش می‌خواهد اقدام به خرید کند تا با رقم بالاتری بفروشد.

    خودروساز عامل گرانی خودرو است

    محمود رنجبرفر کارشناس بازار خودرو توپ گرانی خودرو را در جاده‌مخصوص انداخت و گفت: قیمت اکثر خودروهای تولید داخل در بازار ارزان‌تر است. اما در مورد خودروهایی مانند ساندرو، دنا پلاس، پژو 207 و... به‌علت عرضه محدود خودروساز، تقاضا افزایش پیدا کرده است و مردم مجبور هستند پول بیشتری را برای خرید این خودروها پرداخت کنند.

    وی ادامه داد: پیش فروش خودروها یکی از موارد بازدارنده افزایش قیمت خودرو است اما هنگامی که سایت خودروسازها فعال می‌شود مردم امکان ثبت‌نام پیدا نمی‌کنند و معلوم نیست چه کسانی این خودروها را خریداری می‌کنند. وی تأکید کرد: دولت باید نظارت کافی بر عملکرد ثبت‌نام‌ها داشته باشد تا مردم بتوانند خرید خودرو را انجام دهند. وی با بیان اینکه فعالان بازار مشکلات متعددی چون مالیات و رکود بازار دارند، تصریح کرد: به غیر از حاشیه بازار که در مورد برخی خودروها اتفاق افتاده است، خودروسازان طی چند وقت اخیر قیمت محصولات خود را گران کردند. وقتی بازار کشش قیمت‌های فعلی را ندارد چرا باید دوباره قیمت‌ها بالا برود.

    حاشیه بازار به علت مشکلات اقتصادی است

    احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان هم حاشیه بازار را به اوضاع اقتصادی کشور گره زد و  گفت:وقتی نرخ سود بانکی پایین آمده و فعالیت‌های اقتصادی کشور با رکود مواجه است برخی افراد برای کسب سود و حتی درآمد سراغ بازار خودرو می‌آیند. طی چند وقت اخیر هم 8 تا 10 خودرو گرفتار حاشیه بازار شدند. وی با بیان اینکه خودروسازان طبق برنامه تولید خود حرکت می‌کنند و هیچ کاهش عرضه‌ای صورت نگرفته است، افزود: برخی‌ها به‌دنبال متهم کردن خودروسازان برای ایجاد حاشیه بازار هستند ولی خودروساز هم نمی‌خواهد چنین وضعی رخ دهد چرا که سود این موضوع تنها به جیب دلالان می‌رود.وی ادامه داد: خودروسازان با پیش فروش خودروهایی که تقاضای زیادی دارد می‌خواهند جلوی حاشیه بازار را بگیرند اما خیلی از مشکلات بازار به خودروساز مربوط نمی‌شود و باید برخی چالش‌ها را در وضعیت اقتصادی کشور رصد کرد.

    پایش در صنعت خودرو وجود ندارد

    امیر حسن کاکایی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت هم سه‌شنبه شب در گفت‌و‌گوی ویژه خبری درباره ایجاد حاشیه بازار خودرو گفت: متأسفانه در کشور ما مکانیسم تحقیق و توسعه و پایش دقیق وجود ندارد بنابراین بازخورد مناسبی هم دستگیر کارشناسان صنعت خودرو نشده است. صنعت خودرو ما یک موضوع چندوجهی است، در این صنعت چشم بسته‌ای وجود ندارد، از خودروساز تا دلالان حاشیه بازار با چشمان باز اقدام به کار می‌کنند.

    وی با بیان اینکه حاشیه بازار نباید این گونه تفسیر شود که ما نیاز به صنعت خودرو نداریم و باید به واردات بسنده کنیم، افزود: با توجه به اینکه 40سال تحریم را در کارنامه سال‌های قبل داریم در حال حاضر باید به سمت تولید کالاهای استراتژیک برویم حتی اگر ضرر بدهیم زیرا این ضرر مقطعی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو