فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

آشنایی با کلوپ کافه‌‌ریسر ایران و مجموعه آرتوس‌‌گاراژ؛ شخصی‌‌سـازی از ایده تا عمل!

عصر خودرو- کافه‌‌ریسر، عبارتی که امروزه با کمی جست‌وجو در شبکه‌‌های اجتماعی و اینترنت شما را به سبکی خاص از موتورسیکلت‌‌های جذاب و منحصربه‌فرد معرفی خواهد کرد.

آشنایی با کلوپ کافه‌‌ریسر ایران و مجموعه آرتوس‌‌گاراژ؛ شخصی‌‌سـازی از ایده تا عمل!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  طراحی و خلق این دسته از موتورسیکلت‌‌ها توسط علاقه‌‌مندان، کارگاه‌‌های کوچک و شرکت‌‌های معتبر جهانی، چندین سالی است که پس از وقفه‌‌ای طولانی جانی دوباره ‌گرفته و در ایران نیز به لطف آقایان احسان داروگین، از مجموعه‌‌داران و پیشکسوتان اتومبیلرانی کشور و علیرضا حقی از علاقه‌‌مندان این عرصه، با تاسیس کلوپ کافه‌‌ریسر ایران و مجموعه آرتوس‌‌گاراژ به منظور ساخت موتورسیکلت‌‌های کافه‌‌ریسر در داخل کشور، زمینه برای توسعه این صنعت روبه‌‌رشد و جمع‌‌کردن مالکان این موتورسیکلت‌‌ها در کلوپی دوستانه فراهم شده است. در ادامه به فلسفه پیدایش کافه‌‌ریسرها و معرفی فعالیت‌‌های مجموعه آرتوس‌‌گاراژ خواهیم پرداخت.

    پیدایش
    همه‌چیز از سال‌‌های ابتدایی دهه 1950 میلادی آغاز شد، شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم، دسترسی عده زیادی از مردم به اتومبیل را غیرممکن ساخته بود. همین امر موتورسیکلت‌‌ها را به وسیله نقلیه اصلی مورد استفاده توسط مردم و بالطبع طیف وسیعی از جوانان و علاقه‌‌مندان به سرعت تبدیل کرد. کافه‌‌ریسر همانطور که از نامش می‌‌توان حدس زد، تلاش عده‌‌ای از جوانان برای سبک‌‌سازی و تقویت موتورسیکلت‌‌های کوچکشان به منظور رقابت با نمونه‌‌های گران‌‌قیمت‌‌تر بود. این افراد که بیشتر وقت خود را در کافه ACE لندن می‌‌گذراندند، روزی یکی از آنها پس از اعمال تغییراتی در بدنه و پیشرانه موتورسیکلت خود، افراد حاضر در کافه را به مسابقه فرا خواند و با وجود تمسخر دیگران توانست به قهرمانی برسد. جرقه شخصی‌‌سازی موتورسیکلت‌‌ها و استفاده تفریحی از آنها به مرور زمان حالتی جدی‌‌تر به خود گرفت، همین مسئله زمینه‌‌ساز به وجود آمدن مسابقات رسمی کافه‌‌ریسر شد. در این رقابت‌‌های استقامتی که معمولا در فواصل حداکثر 100 مایلی برگزار می‌‌شدند، شرکت‌‌کنندگان موظف به طی مسافت بین 2 شهر که معمولا از کافه‌‌ای در شهر اول آغاز  و به کافه‌‌ای در شهر دوم ختم می‌‌شد، بودند. با آغاز دهه 1960 آوازه موتورسیکلت‌‌های عجیب انگلیسی به تدریج در جای‌‌جای جهان پیچید و طولی نکشید که در بسیاری از کشورها، هر فرد علاقه‌‌مند یا کارگاه کوچکی اقدام به خلق کافه‌‌ریسرهای منحصربه‌فرد خود کردند. در اوایل سال 2009 میلادی بود که تب ساخت کافه‌‌ریسرها دوباره بالا گرفت و دنیا شاهد معرفی کانسپت‌‌هایی از سازندگان مشهور و ساخت نمونه‌‌هایی بسیار خاص در کارگاه‌‌های اروپا و آمریکا که بعضا تا چندصد هزار دلار نیز قیمت دارند، بوده است.

    کافه‌‌ریسر در ایران!
    حدودا 2 سال است که از تاسیس کلوپ رسمی مالکان کافه‌‌ریسر ایران یا به اختصار ICR توسط آقایان داروگین و حقی می‌‌گذرد. این کلوپ که امروزه اولین قدم‌‌های خود در معرفی سبک کافه‌‌ریسر به علاقه‌‌مندان ایرانی را برداشته است، مجموعه کوچک ولی تاثیرگذار دیگری با نام آرتوس‌‌گاراژ را نیز شامل می‌‌شود. داروگین و حقی در این گاراژ که در تهران قرار دارد، نسبت به بازسازی انواع موتورسیکلت‌‌های کلاسیک و ساخت انواع کافه‌‌ریسرها بر اساس موتورسیکلت‌‌های مختلف به سفارش مستقیم مشتری اقدام می‌‌کنند. احسان داروگین توضیح می‌‌دهد: در پروسه ساخت موتورهای کافه‌‌ریسر در قدم اول، تمامی بخش‌‌های ظاهری و فنی موتورسیکلت موردنظر از آن باز می‌‌شود تا جایی که تنها شاسی و پیشرانه باقی بماند. در این مرحله بیش از 98درصد قطعات کافه‌‌ریسر جدید توسط دست‌‌اندرکاران و متخصصان آرتوس‌‌گاراژ با صرف مدت‌‌زمان طولانی و به صورت کاملا دست‌‌ساز ساخته می‌‌شود. به عنوان مثال، پروسه ساخت یک باک بنزین کوچک که تماما با دست و چکش فرم گرفته و قالب‌‌گیری می‌‌شود بعضا ممکن است تا یک ماه نیز به طول بینجامد. حاصل نهایی کار محصولی کاملا منحصربه‌فرد در جهان خواهد بود که تمامی ویژگی‌‌های ظاهری، فنی و حس سواری با آن با موتورسیکلت اولیه تفاوت دارد.

    اصول و قواعد!
    وی ادامه می‌‌دهد: در یک کافه‌‌ریسر اصولی و حرفه‌‌ای فضای مثلث‌‌مانند زیر زین که معمولا محل قرارگرفتن اجزایی مانند باتری است، باید خالی بماند! این خالی بودن گرچه یک مورد زیبایی‌‌شناسی محسوب می‌‌شود ولی از اصل‌‌های بسیار ضروری ساخت یک کافه‌‌ریسر است. دشواری کار در این است که سازنده باید تمامی اجزایی که در این محیط قرار دارند را به نحوی ماهرانه در نقطه دیگری از بدنه موتورسیکلت مخفی کند. با کمی دقت در طراحی یک کافه‌‌ریسر، متوجه وجود یک دمی یا برآمدگی فلزی در قسمت انتهایی زین خواهید شد، این قطعه نیز به نوعی هویت و امضای یک کافه‌‌ریسر بااصالت محسوب می‌‌شود. در صورت حذف این دمی، موتورسیکلت موردنظر در دسته‌‌بندی Brat جای می‌‌گیرد که از سبک‌‌های مشابه کافه‌‌ریسر است. علاوه بر مشخصات ظاهری موتورسیکلت، راکب یک کافه‌‌ریسر نیز خصوصیات متمایز به خود مانند شلوار جین، کاپشن چرمی، کفش ویژه موتورسواری و کلاه کاسکت نیمه با عینک را دارد که مکمل شمایل کلاسیک موتور خواهد بود.

    تولید سفارشی!
    علیرضا حقی در مورد روند تولید محصولات سفارشی آرتوس‌‌گاراژ می‌‌گوید: ما در اینجا محصولات خود را در دو لاین جداگانه ICR که شامل ساخت موتورسیکلت انتخابی مالک از لحاظ برند، مدل، حجم و مشخصات ظاهری که هزینه‌‌های ساخت آن ممکن است تا بیش از 100 میلیون تومان نیز برسد و ICR Plus که لاین مخصوص موتورسیکلت‌‌های 250سی‌‌سی با پلاک ملی و تولید محدود 20عددی می‌‌شود به تولید می‌‌رسانیم.
    احسان داروگین ادامه می‌‌دهد: محصولات سری ICR می‌‌توانند تقریبا ‌ روی هر موتورسیکلتی که مالک درخواست داشته باشد ساخته شوند، ولی بهترین کار استفاده از گزینه‌‌های موجود در کشور است که در این بین محصولات سری R شرکت BMW و سری CB ساخت هوندا مناسب‌‌ترین گزینه‌‌ها به شمار می‌‌روند. آرتوس‌‌گاراژ در صورت تمایل مشتری می‌‌تواند خود نسبت به خریداری موتورسیکلت موردنظر نیز اقدام کند. یک موتورسیکلت کافه‌‌ریسر همانطور که پیش‌‌تر نیز اشاره شد، در سرتاسر جهان منحصربه‌فرد است و از این‌‌رو آینه‌‌ای از علایق و تمایلات مالک آن نیز به شمار می‌‌آید. ما در اولین مرحله ساخت سعی در ایجاد فضایی صمیمی با مالکان موتورها و کسب درکی عمیق از علایق شخصی آنان و اعمال این عناصر در بخش‌‌های مختلف کافه‌‌ریسرها داریم. به عنوان مثال یکی از محصولات تولیدی سری ICR، با توجه به علاقه مالک به سبک و سیاق موتورسیکلت‌‌های جنگی ساخته شده است. در طول تمامی مراحل ساخت کافه‌‌ریسر، تیم آرتوس‌‌گاراژ با ارسال عکس‌‌ و فیلم، از نظرات و سلیقه مالک در تولید محصول بهره می‌‌جویند تا پروسه به دقیق‌‌ترین صورت ممکن به اتمام برسد. برخی از مشتریان ما پس از مشاهده حاصل نهایی کار، نمی‌‌توانند باور کنند که این کافه‌‌ریسر بر اساس موتورسیکلت دیگری ساخته شده است. وی در خصوص شرایط تردد محصولات ICR نیز می‌‌گوید: با پیگیری‌‌های انجام‌‌شده، مالکان این موتورها می‌‌توانند همانند دیگر موتورسیکلت‌‌های با حجم بیش از 250سی‌‌سی، در روزها و مسیرهای مشخصی در طول هفته بدون هیچ‌گونه مشکلی تردد کنند، با این‌‌حال اکثر افراد کافه‌‌ریسرهای خود را یک اثر هنری دانسته و از آن برای دکور منزل یا محیط کار خود استفاده می‌‌کنند. آرتوس‌‌گاراژ همراه هر کافه‌‌ریسر ICR جعبه‌‌ای نفیس شامل سوئیچ مخصوص، پلاک فلزی با مشخصات موتورسیکلت و یک دستبند ساخته‌‌شده از طلا یا نقره و متریال‌‌های استفاده‌‌شده در موتورسیکلت موردنظر به مالک هدیه می‌‌کند؛ موردی ظریف که کمتر سازنده‌‌ای در سطح جهانی آن را در نظر گرفته است. در مرحله پایانی کار، نام کامل مالک بر روی قسمت‌‌هایی از بدنه مانند درب باک و یک پلیت فلزی مخصوص درج خواهد شد. کارخانه‌‌های مشهور جهانی امروزه محصولات مختلف و بسیار باکیفیتی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌‌دهند، ولی تفاوت اصلی آرتوس‌‌گاراژ و دیگر تولیدکنندگان کافه‌‌ریسر عدم تحمیل محصول به مشتری است. شما در اینجا با هیچ محدودیتی مواجه نخواهید بود و تیم ما قادر به اجرای هر ایده‌‌ای که مشتری در ذهن خود داشته باشد، هستند. سری ICR Plus که در فاز اولیه تولید محدود 20عددی قرار دارد، بر اساس موتورسیکلت تریل کویر رادیسون T2 ساخته می‌‌شود. هزینه اولیه خرید یک کویر رادیسون مبلغی نزدیک به 7 میلیون تومان است و قیمت کلی محصول نیز به 16 میلیون تومان می‌‌رسد. ویژگی‌‌های ظاهری موتورهای سری Plus نیز کاملا مطابق میل مشتری خلق خواهد شد. این موتورسیکلت‌‌ها قابلیت تردد روزمره در تمامی معابر شهری را دارا هستند که آنها را از محصولات سری ICR کاربردی‌‌تر کرده و به موجب قیمت بسیار مناسب طیف وسیع‌‌تری از مشتریان را پوشش خواهند داد. آرتوس‌‌گاراژ در زمینه خدمات پس از فروش و تعمیرات نیز تمامی نیازهای مشتریان خود که حتی شامل جابه‌جایی موتورسیکلت با وانت مخصوص نیز می‌‌شود را پوشش خواهد داد.

    صنعتی رو به توسعه!
    تیم آرتوس‌‌گاراژ اولین تولیدکننده حرفه‌‌ای کافه‌‌ریسر در ایران هستند و به گفته آنان به‌تازگی برخی علاقه‌‌مندان نیز در مجموعه‌‌های کوچک‌‌تری اقدام به پیاده‌‌کردن ایده‌‌های خود و تولید محصولاتی می‌کنند که شاید با اصول و قواعد جهانی کافه‌‌ریسرها همخوانی نداشته باشد، ولی تلاشی تحسین‌‌برانگیز و نشان‌‌دهنده پتانسیل پیشرفت این سبک در ایران است. داروگین می‌‌گوید: این علاقه‌‌مندان در سرتاسر کشور به هیچ‌‌عنوان رقیبی برای آرتوس‌‌گاراژ محسوب نمی‌‌شوند، زیرا شما علاوه بر سرمایه و علم موردنیاز باید دارای کارنامه بلندبالایی در این زمینه باشید تا اعتماد مشتری برای صرف هزینه و زمان به منظور ساخت موتورسیکلت‌‌هایی با هزینه بیش از 100 میلیون تومان را به دست آورید. از همین‌‌رو ما سعی کرده‌‌ایم که تا جای ممکن به سوالات این علاقه‌‌مندان در مورد تولید کافه‌‌ریسر پاسخ داده و به نوعی در هموار کردن مسیر آنها به سوی موفقیت نقشی کوچک ایفا کرده باشیم. ممکن است بسیاری از دوستداران موتورسیکلت در ایران اطلاعی از فعالیت‌‌های آرتوس‌‌گاراژ یا راه‌‌های ارتباطی با تیم این مجموعه را نداشته باشند. علاقه‌‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با سبک و سیاق کافه‌‌ریسرها می‌‌توانند با آدرس صفحات Artoos-garage و iran-caferacer در اینستاگرام در ارتباط باشند. از آقایان احسان داروگین، علیرضا حقی و اشکان آثار به موجب همکاری صمیمانه سپاسگذاریم.

    سومین محصول از سری ICR نیز زندگی خود را به عنوان یک BMW R80 شروع کرده است و به نسبت دیگر نمونه‌‌ها ظاهر ساده‌‌تری دارد.

     

    چهارمین کافه‌‌ریسر سری ICR نیز بر اساس هوندا CBX750 بنا شده است و در طراحی و ساخت آن از المان‌‌های مربوط به سلاح روسی کلاشینکف مانند استفاده از پوکه‌‌های گلوله برای تزیین نقاطی مانند جک و درب باک بنزین استفاده شده است.

     

     

    کافه‌‌ریسر ICR #1 به عنوان اولین محصول آرتوس‌‌گاراژ در سال 94 بر اساس موتورسیکلت هوندا CBX750 مدل‌1997  4سیلندر با بدنه آلومینیومی و سیستم سوخت‌‌رسانی شامل
    4 کاربراتور تولید شد. این نمونه در حال حاضر توسط مالک آن، جناب داروگین به رنگ سفید با خطوط زرشکی درآمده است.

    نویسنده: امیرحسین شکوهی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط