فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

جَنگ امکانات در بازار کراس‌اوورهای خانوادگی

عصر خودرو- خودروهای کراس‌اوور در شرایط این روزهای بازار جایگاه با ثباتی را به دست آورده‌اند و با بررسی اجمالی لیست واردات خودرو خواهیم دید که این دسته از محصولات، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

جَنگ امکانات در بازار کراس‌اوورهای خانوادگی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما جالب اینجاست که در این یک دهه اخیر که واردات خودروهای خارجی به کشور جانی تازه گرفته و محبوبیت کراس‌اوورها نیز برای همگان اثبات شده است، در هر بازه زمانی یک کراس‌اوور خاص گل سرسبد این کلاس خودرویی در بازار کشور می‌شود که این موضوع به مسائلی مثل ظاهر، قیمت و البته بحث وسیع «امکانات» بستگی دارد. به همین خاطر، حال در شرایطی که سانتافه برای مدتی طولانی سوگولی بازار کراس‌اوورها باقی‌مانده و کولئوس هم رکورد فروش خوبی را ثبت کرده است، 5 کراس‌اوور خانوادگی را در کنار هم می‌گذاریم تا ببینیم کدام یک چه امکاناتی را به شما عرضه می‌کنند؟

     

    هیوندای سانتافه DM
    هیوندای سانتافه، کراس‌اوور سایز متوسط این خودروساز کُره‌ای برای نخستین‌بار در سال 2007 میلادی با نمونه نسل دوم (CM) به بازار کشور ما وارد شد که محصول مذکور تا زمان پایان عرضه‌اش در سال 2011، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی ایران محسوب می‌شد‌ اما نسل سوم این خودرو که با پسوند DM شناخته می‌شود، حتی از نسل دومش پرفروش‌تر و محبوب‌تر بود به طوری که در چند بازه زمانی رکورد‌دار میزان واردات به کشور بود! این خودرو که در حال حاضر با نسخه فیس‌لیفتش در بازار حضور دارد و از پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد، نمونه‌های فول‌آپشن سفارش عربستان، اروپا و... آن را می‌توانید در بازار پیدا کنید. البته در حال حاضر با توجه به بسته‌شدن موقتی واردات خودروهای خارجی، قیمت سانتافه DM فول آپشن تا حدود 270 میلیون تومان افزایش پیدا کرده ‌اما شرکت کرمان خودرو به عنوان نماینده جدید و رسمی این برند در ایران، نرخ 249.9 میلیون تومانی را برای خودروی مذکور در نظر گرفته که در این مطلب نیز همین نمونه را مد نظر قرار می‌دهیم.

     

    کیا سورنتو UM
    سورنتو نام برادر دو‌قلوی هیوندای سانتافه است که این خودرو نیز تقریبا از یک دهه پیش و در سال 2008 به بازار کشور ما رسید و در طی این یک دهه، 3 نسل BL ،‌XM و UM را در ایران گذراند. سورنتو UM که نسل سوم این خودرو محسوب می‌شود، در سال 2014 ‌روی خط تولید کیاموتورز قرار گرفت و تقریبا یک سال پس از بازار جهانی به بازار ایران عرضه شد. این خودرو از نظر ابعاد از نسل‌های قبلی بزرگ‌تر است و همچنین در حالی که در آن زمان سانتافه (به عنوان رقیب اصلی خودرو) با موتور 2.4 لیتری MPI (پاشش چند‌نقطه‌ای سوخت) به ایران وارد می‌شد، سورنتو UM از موتور 2.4 لیتری GDI (پاشش مستقیم سوخت) که از قدرت بالاتر و مصرف سوخت کمتری برخوردار است، بهره می‌برد. هرچند که در ‌حال حاضر سانتافه نیز با موتور GDI در کشور حضور دارد. در حال حاضر اطلس خودرو شرایط فروش نقد و اقساطی برای نمونه مدل 2016 این خودرو با قیمت 218 میلیون تومان در نظر گرفته است اما قیمت سورنتو 2017 جی‌تی لاین در بازار آزاد تا مرز 300 میلیون تومان پیش رفته است!

     

    میتسوبیشی اوتلندر تیپ5
    اوتلندر یک کراس‌اوور سایز متوسط است که از سال 2001 میلادی تا‌کنون ‌روی خط تولید میتسوبیشی قرار دارد و در حال حاضر نسخه فیس‌لیفت نسل سوم آن را در بازار جهانی و ایران داریم. نسخه پیش از فیس‌لیفت این خودرو برای نخستین بار در سال 2014 توسط شرکت آرین موتور وارد بازار کشورمان شد ولی به دلیل برخورداری از ظاهر نه‌چندان دلچسب در برابر کُره‌‌ای‌های پرزرق و برق، نتوانست آنطور که باید دل بازار را به دست بیاورد. اما نمونه فیس‌لیفت این خودرو که بیش از یک سال است در بازار حضور پیدا کرده، با توجه به ظاهر جذاب و مدرن‌تر، بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفت. همچنین این روزها که نسخه تیپ 5 این خودرو با سطح امکانات بیشتر و قابل رقابت با کُره‌ای‌های وسوسه‌انگیز در بازار حضور دارد، این خودرو بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. اوتلندر تیپ‌5 فول آپشن در حال حاضر با قیمت 233 میلیون و 400 هزار تومانی توسط شرکت آرین موتور به فروش می‌رسد و البته نمونه تیپ3 این خودرو نیز با اختلاف قیمت 10 میلیون تومانی در بازار آزاد قابل خریداری خواهد بود.

     

    رنو کولئوس
    زمانی که نسل اول رنو کولئوس به بازار کشور عرضه شد، این خودرو به دلیل سادگی بیش از حد در قیاس با کُره‌ای‌های محبوب و عدم بهره‌گیری از المان‌های مورد‌پسند خریداران ایرانی چندان محبوب واقع نشد و در نتیجه امروز حتی بازار دست دوم نسل نخست این خودرو نیز چندان دلچسب نیست. اما کولئوس نسل دوم که در نمایشگاه خودروی تهران سال گذشته برای عرضه به بازار داخلی رونمایی شد، خودرویی بود که توانست فروش بسیار خوبی را به ثبت برساند و همچون برادرش تلیسمان یک شروع طوفانی در بازار داشته باشد. البته هرچند که نمونه 2017 این خودرو (بدون سیستم پارک اتوماتیک) در ابتدا با قیمت کمتر از 200 میلیون تومانی به فروش رسید اما «نگین خودرو» به عنوان نماینده محصولات رنوی فرانسه در ایران در حال حاضر کولئوس 2018 (مجهز به اتوپارک) را با قیمت 235 میلیون تومانی به فروش می‌رساند که اختلاف فاحشی نسبت به قیمت 199 میلیون تومانی ابتدای عرضه دارد. این خودرو از حیث ظاهر بسیار دلچسب طراحی شده و مشخصات فنی و امکانات رفاهی خوبی را به شما ارائه می‌کند؛ اما بسیاری بر این عقیده هستند که کولئوس از سواری خشک‌تری نسبت به سانتافه و سورنتو بهره می‌برد و همچنین هندلینگ آن چیزی بین اوتلندر و دو برادر کُره‌ای است.

     

    نیسان ایکس تریل
    تا همین چند ماه پیش بازار ما از محصولات مدرن برند پرطرفدار نیسان خالی بود اما این روزها به لطف شرکت جهان نوین آریا، 2 محصول ایکس تریل و جوک را در بازار داریم و خبرها حاکی از این است که به زودی محصولات بیشتری مثل قشقایی جدید نیز از این برند وارد کشورمان خواهند شد. ایکس تریل نام کراس‌اوور کامپکت این خودروساز است که از نظر ابعاد و هیبت چیزی از کراس‌اوورهای سایز متوسط کم نمی‌آورد!  در حال حاضر نسخه 2017 این خودرو با قیمت 249.8 میلیون تومانی توسط شرکت جهان نوین آریا به فروش می‌رسد و البته این شرکت برای خریداران این خودرو دو هدیه بیمه بدنه رایگان و ضیافت مجلل برای 5 نفر (به این صورت که شما به همراه 4 تن از افراد خانواده یا دوستانتان در یکی از مجلل‌ترین رستوران‌های تهران میهمان نیسان خواهید بود) را در نظر گرفته است. ایکس تریلی که ما در بازار ایران داریم، نسل سوم این خودرو است که از سال 2013 ‌روی خط تولید نیسان قرار دارد و از پلت‌فرمی مشترک با رنو کولئوس بهره می‌برد به همین خاطر ‌روی هر دوی این خودروها یک موتور، گیربکس و سیستم انتقال قدرت نصب شده است.

     

    مشخصات فنی:

    نوشته : معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو