فونیکسریمکسبهتام

خودروهای فرسوده خطری بالقوه درجاده ها و خیابان های گلستان

عصر خودرو- حرکت تاکسی ها و مینی بوس های فرسوده در خیابان ها و جاده های استان گلستان و استمرار خدمت رسانی آنها، خطری بالقوه در حوزه ترافیک شهری بوده که هر آن سلامت مسافران و محیط زیست را تهدید می کند.

خودروهای فرسوده خطری بالقوه درجاده ها و خیابان های گلستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،هم اینک تنها در خیابان های گرگان مرکز استان گلستان بیش از یکهزار تاکسی فرسوده تردد دارند که علاوه بر آلوده سازی محیط با توجه به مشکلات فنی این گونه خودروها ،سلامت مسافران نیز درخطر است.
    از سوی دیگر به گفته دست اندرکاران حمل و نقل و پایانه ها در جاده های شهری و روستایی گلستان 636 مینی بوس فرسوده در حال خدمت رسانی هستند که جایگزینی آن با خودروهای نو باعث توسعه درآمدزایی برای رانندگان و تامین سلامت مسافران خواهد بود.
    به گزارش ایرنا در حوزه شهری هم اینک در مجموع سه هزار و 142 تاکسی در سطح مرکز استان گلستان به مسافران خدمت رسانی می کنند که به گفته رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان عمر برخی از آنها افزون بر 10 سال است.
    احمد سالاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد که از تاکسی های فرسوده و سن بالای شهر تاکنون 300دستگاه نوسازی شده و 50 دستگاه نیز بدون جایگزین به حوزه حمل و نقل شهری گرگان افزوده شده است.
    وی افزود که حدود 300 دستگاه تاکسی فرسوده شهر نیز در انتظار دریافت کد رهگیری برای نوسازی هستند.
    به گزارش ایرنا تاکسی های شهر گرگان در 30 خط و در قالب 250 ایستگاه به مسافران خدمت رسانی می کنند.
    مهندس سالاری در توضیح نوع تاکسی ها گفت که در این شهر 826 دستگاه پراید، 538 دستگاه پژو، 627 دستگاه روآ، 808 دستگاه پیکان، 274 دستگاه سمند و 69 دستگاه انواع ون در امر جابجایی مسافران شهری فعالیت دارند.
    به گفته وی؛ همچنین تعداد 16 شرکت با 838 دستگاه خودرو، جابجایی دانش آموزان مدارس استان را برعهده دارند؛ در این پیوند 119 آژانس تاکسی تلفنی با یکهزار و 79 دستگاه خودرو نیز در سطح شهر فعال هستند.
    رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان افزود: این سازمان با 108 دستگاه خودرو عمومی شامل 99 اتوبوس، 4 دستگاه مدیل باس و پنج مینی بوس در سطح شهر خدمت رسانی دارد که از این مجموع 20 دستگاه فرسوده و از رده خارج است که در مرحله فروش از طریق مزایده قرار دارد.
    وی؛ میانگین عمر ناوگان اتوبوس های این سازمان را افزون بر 11 سال اعلام کرد و یادآور شد که روزانه 40 هزار مسافر با این خودروها در 36 خط و به طول 318 کیلومتر جابجا می شوند.
    به گزارش ایرنا برنامه ریزی حمل و نقل شهری به عنوان مؤثرترین ابزار هدایت توسعه شهر و شکل دهی به محیط و ارتقـای کیفیت زندگی بوده و ضعف دسترسی و ساختار نامناسـب این شبکه و نارسایی آن درحوزه تردد عابران و خودروها و وسایل نقلیه نامناسب و فرسوده مشکلات و گره های بسیاری در ترافیک شهرها ایجاد کرده و آلوده سازی محیط زیست را درپی دارد.
    از همین رو از سال 87 با تصویب هیات دولت اولین برنامه اِسقاط خودروهای فرسوده در ایران شکل گرفت، یکی از چالش های اصلی در این بخش تامین منابع مالی بود و با توجه به وارد نشدن خودروسازان به این حوزه و محدود بودن منابع مالی دولتی این طرح به کندی اجرایی شد.
    رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان در خصوص مشکلات فرسودگی خودروها گفت: روزانه گزارش های مردمی در خصوص خطرات و مشکلات فرسودگی خودروها دریافت می کنیم.
    مهندس سالاری افزود: این فرسودگی ضمن افزایش مصرف سوخت باعث آلوده سازی محیط زیست و به خطر افتادن سلامت شهروندان است.
    وی عنوان کرد: همچنین خرابی و فرسودگی خودروها باعث مشکلات ترافیکی در سطح شهر می شود.
    به گفته وی؛ در حمل و نقل درون شهری کمبود اتوبوس، میانگین عمر بالای خودروهای در حال خدمت رسانی و درخواست سرویس دهی رایگان ادارات و ارگان های مختلف، لحاظ نکردن خطوط ویژه حرکت اتوبوس ها در خیابان های شهر، بالا بودن نرخ لوازم و قطعات یدکی اتوبوس، پرداخت نشدن یارانه سهم وزارت کشور و افزایش چند برابری قیمت اتوبوس از مشکلات درحوزه تعویض این خودروها ی فرسوده است.
    وی در خصوص مشکلات بخش تاکسیرانی گفت: نداشتن سهمیه سوخت یارانه ای، یکسان بودن نرخ کرایه تاکسی و سواری های شخصی، نظارت نشدن بر فعالیت شخصی ها، نبود تسهیلات با سود کم جهت نوسازی ناوگان، گران بودن بیمه تاکسی از مشکلات این بخش است که انگیزه رانندگان را به تعویض خودروهای فرسوده کاهش می دهد.
    مدیرکل راهداری و حمل و نقل پایانه های گلستان نیز در این پیوند با اشاره به فعالیت کارگروهی در جهت نظارت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اظهار کرد: در حوزه بین شهری استان بیشترین فرسودگی مربوط به مینی بوس ها با 636دستگاه و معادل 81 درصد مجموع این خودروهای فعال در جاده های گلستان است.
    مهدی میقانی به خبرنگار ایرنا گفت که در استان 7224 دستگاه کامیون، 779 مینی بوس، 225 اتوبوس، 545 دستگاه سواری و 918 دستگاه وانت فعال در سامانه این اداره کل ثبت شده اند.
    وی ادامه داد: سن فرسودگی کامیون، مینی بوس، اتوبوس، سواری و وانت به ترتیب 25، 15، 15، 10 و 10سال است.
    به گفته وی؛ هم اینک 22 درصد کامیون های فعال در جاده های استان نیز فرسوده بوده که این مشکل درحوزه اتوبوس و دیگر خودروهای عمومی کمتر است.
    میقانی گفت: براساس سیاست های ابلاغی، اولویت در طرح جایگزین با کامیون های از رده خارج است درحالی که مشکلاتی از قبیل افزایش سن فرسودگی از 25 سال به 35 سال، ارائه وام با نرخ سود بالا و داشتن چندین ضامن از چالش ها در تعویض این خودروها به شمار می رود.
    مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان افزود: در راستای توسعه ناوگان جابجایی بار در استان 111 دستگاه کامیون نو وارد چرخه حمل و نقل شد و در بخش مسافری نیز 7 اتوبوس و 9 دستگاه سواری به این حوزه افزوده شده است.
    وی با اشاره به اینکه در نوسازی ناوگان باربری 80 درصد قیمت تمام شده وسیله نقلیه به صورت وام 9 درصد کارمزد با بازگشت 84 ماهه است، تصریح کرد: در راستای کمک به افزایش نوسازی ناوگان باید سود تسهیلات ارائه شده کاهش یابد.
    میقانی در خصوص آسیب های استفاده از خودروهای فرسوده گفت: آلودگی هوا بویژه در کلان شهرها، پائین آمدن ضریب ایمنی و خطرات استفاده و حرکت این خودروها در جاده ها برای مسافران و دیگر خودروها از جمله آسیب ها است.
    وی تاکید کرد: در مسیر نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده ما هم خواهان، متقاضی و هم مطالبه گرهستیم، اما آنچه مهم بوده اینکه بانک (ارائه دهنده وام)، خودروساز و متقاضی راضی باشند.
    استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد. این استان بین دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد واقع است.
    مردم گلستان در 30 شهر و یکهزار و 75 روستا زندگی می کنند، طول جاده های این استان افزون بر 5 هزار کیلومتر شامل اصلی ، فرعی و روستایی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو