فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۳۶۱»

غفلت از علوم اجتماعی و مسائل فرهنگی، نقص برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا است

عصر خودرو- یک استاد دانشگاه شهید بهشتی با یادآوری۲۰ سال فعالیت خود در حوزه بهبود کیفیت هوا گفت: به رغم آنکه در حال حاضر در حوزه مقابله با آلودگی هوا، قوانین و آئین نامه‌ها و برنامه‌های خوب و جامعی وجود دارد اما غفلت از علوم اجتماعی و مسائل فرهنگی، نقص برنامه های مقابله با آلودگی هوا است.

غفلت از علوم اجتماعی و مسائل فرهنگی، نقص برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، یوسف رشیدی در دومین روز نشست توسعه همکاری‌های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با اشاره به دو پروژه مشترک اجرا شده با سوئد و ژاپن برای سنجش وضعیت آلایندگی و کاهش آلایندگی ناشی از خودروها مربوط به 20 سال قبل، گفت: تقریبا سه سال پس از آن پژوهش‌ها، برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران تدوین شد.

    رشیدی ادامه داد: در گام نخست این برنامه و در سال 2000، اقداماتی برای استانداردسازی در حوزه‌های مرتبط صورت گرفت و به طور نمونه موفق به حذف سرب از سوخت شدیم. پس از آن در سال 2014 و به منظور افزایش کیفیت اجرای طرح‌های بهبود کیفیت هوا، مطالعه‌ای در خصوص ویژگی، منبع و منشاء ذرات آلاینده انجام دادیم و برنامه‌های جدیدی را در این حوزه تدوین کردیم.

    معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست به برخی از چالش‌های برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا هم اشاره کرد و گفت: عدم رعایت استانداردهای تعیین شده یا عدم پایبندی به نصب  DPF(فیلتر جاذب ذرات معلق) از سوی خودروسازان نمونه ای از همین چالش‌ها است.

    این استاد دانشگاه اشاره‌ای هم به پیشرفت‌ها و دستاوردهای اجرای برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا کرد و گفت:: کاهش گوگرد موجود در گازوئیل از 7 هزار  ppm به 50 ppm از جمله دستاوردهای خوب اجرای برنامه های مقابله با آلودگی هوا است.

    رشیدی ضمن تاکید بر ضرورت تمرکز بر سیستم حمل و نقل به منظور کاهش آلودگی هوا در تهران و بسیاری از کلانشهرها و شهرهای کشور تصریح کرد: کاهش سفرهای درون شهری از طریق توسعه دولت الکترونیک، بهبود زیرساخت‌ها و توسعه حمل و نقل عمومی، الزام به نصب DPF (فیلتر جاذب ذرات معلق) در خودروها، اجرای ضوابط سختگیرانه برای تردد خودروهای فرسوده و برنامه‌ریزی جدی و دقیق برای خروج و اسقاط خودروهای فرسوده از چرخه تردد، ارتقای کیفیت سوخت، اجرای استانداردهای سختگیرانه برای خودروهای تولیدی و وارداتی برخی از برنامه‌های ضروری در این حوزه است.

    وی با یادآوری این موضوع که امروز آلودگی صوتی نیز همچون آلودگی هوا فراگیر و وسیع شده است، خاطرنشان کرد: تنها با تدوین و تصویب قوانین و برنامه‌ها نمی توان با آلودگی مقابله کرد.

    رشیدی در پایان گفت: به رغم آنکه در حال حاضر در حوزه مقابله با آلودگی هوا، قوانین و آئین‌نامه‌ها و برنامه‌های خوب و جامعی وجود دارد اما نادیده گرفتن علوم اجتماعی و مسائل فرهنگی و غفلت از این حوزه ها، نقص برنامه های مقابله با آلودگی هوا است و برای برداشتن گام عملی با استفاده از قوانین باید از دانش متخصصان حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی بهره بگیریم.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، نشست شش روزه توسعه همکاری های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با موضوعات آلودگی هوا، آب و محیط زیست دریایی و اقتصاد چرخشی با محوریت پسماند از صبح دیروز (30 آبان ماه) در برج میلاد تهران آغاز به کار کرد و تا یکشنبه (5 آذرماه) ادامه دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو