فونیکسریمکسبهتام

شگرد تازه‌ کلاهبرداری از متقاضیان طرح ترافیک

عصر خودرو- محمدصادق خسروی‌علیا:سال‌هاست که طرح ترافیک با هدف کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط‌زیست در پایتخت در حال اجراست اما از همان روزهای ابتدایی که طرح ترافیک اجرایی شد تا به حال عده‌ای برای دور زدن این قانون خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا با هر روش غیرقانونی وارد طرح شوند.

شگرد تازه‌ کلاهبرداری از متقاضیان طرح ترافیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین, در این بین روش‌های محیرالعقولی برای کور کردن دوربین‌های ثبت تخلف تا به امروز به‌کار رفته ؛ از گل‌مالی کردن پلاک خودرو و بالا دادن صندوق عقب گرفته تا پارچه انداختن روی پلاک و استتار توسط اشخاص و موتور‌سواران و استفاده از انواع اسپری‌های پیشنهادی از قبیل برف شادی و... که هر روز در سطح شهر نمونه‌های زیادی از آن را می‌بینیم.

    در آخرین روش عده‌ای نیز با پیشرفت تکنولوژی همگام شده و ترفندهای جدید برای ورود غیرقانونی به محدوده طرح به‌کار می‌گیرند مانند استفاده از قاب‌های پلاک که با فشردن یک دکمه پلاک را مخفی می‌کند. اما گزارش میدانی همشهری حاکی است به تازگی سودجویانی هم پیدا شده‌اند که برای شهروندان قانونمدار (آنهایی که با خرید طرح روزانه به‌دنبال ورود به طرح هستند) کیسه دوخته‌اند. افرادی که از روش فروش طرح‌های قلابی با شگرد استفاده از سامانه پیامک جعلی استفاده می‌کنند.

    جوانی لاغر اندام ایستاده سر تقاطع مطهری - سهروردی و بنری (شعار نوشته) با این محتوا «فروش طرح ترافیک» به‌دست دارد. او درست زیر تابلویی که ورود به محدوده طرح ترافیک را هشدار می‌دهد، چنبره زده است. سواری مزدا جلوی پایش ترمز می‌زند.

    تقاطع شلوغ است. مرد جوان سرش را از شیشه می‌برد داخل تا مشتری‌اش راهنمایی‌اش را خوب بشنود. 2دقیقه بعد سرش را بیرون می‌آورد و گوشی موبایلش را به‌دست می‌گیرد. درحالی‌که مشغول صحبت با تلفن است، چند قدم برمی‌دارد و می‌رود جلوی خودروی مزدا می‌ایستد، شماره پلاک را برای آن فردی که پشت خط است می‌خواند. بازمی‌گردد و دوباره سرش را داخل ماشین می‌کند. چند ثانیه بعد از خودرو فاصله می‌گیرد و اسکناس‌ها را با دقت می‌شمارد.

    دستش را به نشانه تأیید بالا می‌برد و با راننده خداحافظی می‌کند. راننده مزدا هیچ آرم و پرینتی از فروشنده طرح دریافت نمی‌کند. با این حال او وارد خیابان سهروردی جنوبی و محدوده طرح ترافیک می‌شود. فروشنده طرح که در ابتدا تصور می‌کند با یک مشتری در حال صحبت است در مورد این روش معمایی فروش طرح ترافیک اینطور توضیح می‌دهد: «اینترنتی طرح ترافیک می‌خریم. من تنها نیستم. چند نفر از همکارانم که تلفنی با آنها در تماس هستم، پای اینترنت نشسته‌اند. وقتی طرح را خریداری می‌کنیم بلافاصله برای راننده خودرو پیامک ارسال می‌شود؛ به همین راحتی.»

    یکی از همین فروشنده‌های طرح با لهجه‌ای خاص می‌پرسد: «طرح می‌خوای!؟ کجاست ماشینت!؟» وقتی متوجه می‌شود مخاطبش روزنامه نگار است و در مورد خرید طرح اطلاعات کافی دارد و می‌داند هیچ طرح ترافیکی در کار نیست؛ در مورد راز طرح‌های قلابی می‌گوید: «به خدا من یه کارگرم. روزمزد کار می‌کنم. روزی 50 هزار تومان به من می‌دهند که اینجا بایستم و طرح‌های قلابی بفروشم. شماره پلاک خودروها و شماره تلفن راننده‌ها را برای رئیسم ارسال می‌کنم. او هم با حقه‌ای پیامک برای آنها ارسال می‌کند و اعتمادشان جلب می‌شود تا به من پول بدهند. به خدا من بی‌گناهم.»

    او در ادامه می‌گوید: «شهروند گرامی، خرید طرح ترافیک روزانه شما با موفقیت انجام شد.» این متن پیامی است که از طریق سامانه ارسال پیامک - پنل ارسال پیامک - برای راننده‌ها از طرف رئیسم ارسال می‌شود. مردم هم تصور می‌کنند طرح خریداری کرده‌اند و وارد محدوده می‌شوند.»

    در واقع این کلاهبرداران با خرید یک سامانه پیامکی و سوءاستفاده از آن سعی می‌کنند متقاضیان خرید طرح ترافیک را گمراه کنند. متقاضیان نیز تا پیامکی از سوی این سامانه که به نهاد‌های رسمی و قانونی هیچ‌گونه ارتباطی ندارد و سودجویان تنها برای اجرایی کردن نقشه پلیدشان آن‌را به‌صورت شخصی خریداری کرده‌اند، دریافت می‌کنند، بدون آنکه به شماره سامانه و عدم‌مطابقت آن با سامانه پیامکی شهرداری تهران (13700000) توجه کنند فریب کلاهبرداران را می‌خورند.

    این روزها کلاهبرداری با این شگرد در مقابل ورودی‌های محدوده طرح ترافیک باب شده است تا آنجا که بسیاری از کاسبان و صاحبان فروشگاه‌هایی که در اطراف محدوده‌های طرح ترافیک فعالیت می‌کنند از ریشه دواندن و رشد این ترفند تازه سخن می‌گویند. آقای کریمی که مغازه‌اش پایین‌تر از تقاطع سهروردی - مطهری است به همشهری می‌گوید: «هر روز چند نفر می‌آیند و با این روش ظرف 2ساعت جیب مردم را خالی می‌کنند و یکدفعه غیب‌شان می‌زند. بارها به کلانتری و شهرداری اطلاع داده‌ایم. یک‌بار مأمور کلانتری آمد و یکی از آنها را دستگیر کرد اما چون شاکی خصوصی نداشت رهایش کردند. می‌گویند مردم نباید فریب این افراد را بخورند. همه‌‌چیز مشخص است، با تلفن همراه هم می‌شود طرح ترافیک خریداری کرد، اطلاع‌رسانی هم شده و... آخر این شد جواب!؟»

    آقای خمسه نیز یکی از کاسبان تقاطع مطهری - مفتح است. او نیز در مورد کلاهبرداری‌های صورت گرفته و فروش طرح‌های ترافیک قلابی می‌گوید: «وقتی شهروندان از این کلاهبردار‌ها، طرح ترافیک خریداری می‌کنند از یک سامانه پیامکی شخصی برای آنها پیامک می‌آید و خرید طرح ترافیک را تأیید می‌کند و خریداران از همه‌جا بی‌خبر هم تصور می‌کنند واقعا برایشان طرح خریداری شده و اعتماد می‌کنند. مالباخته‌ها، هم مبلغ طرح را به این کلاهبرداران می‌دهند و هم به هوای اینکه طرح ترافیک دارند وارد محدوده‌ای می‌شوند که دوربین‌ها شماره پلاک آنها را به‌عنوان متخلف ثبت می‌کنند. ما شاهد هستیم که روزانه سر خیلی‌ها کلاه می‌رود.»

    دور زدن طرح ترافیک با یک نیش گاز
    راننده پراید نیش ترمز می‌زند. شیشه را یک کم می‌دهد پایین و گوشه اسکناس 5 هزارتومانی را نشان می‌دهد. مرد جوانی در چند قدمی او روی موتورسیکلتش نشسته است. موتورسوار همین که چشمش به اسکناس می‌افتد تا زاویه 45درجه خم می‌شود، دست دراز می‌کند، اسکناس را که به چنگ می‌آورد بلافاصله هندل می‌زند. هیچ دیالوگی بین‌شان رد و بدل نمی‌شود حتی برای ایما و اشاره هم خساست به خرج می‌دهند. این تعامل مرموزانه با سکوت طرفین ادامه دارد. راننده پراید حرکت می‌کند، موتورسوارهم به‌دنبالش طوری که از سایه هم به آن نزدیک‌تر باشد.

    فاصله سپر عقب پراید تا گلگیر موتورسیکلت کمتر از 50سانتی متر است. این اسکورت مرموز تا 200متر ادامه دارد. دقیقا از تقاطع خیابان مطهری- خیابان مفتح به سمت خیابان مفتح جنوبی. درست از همان نقطه چهارراه که آن بالا روی یک تابلوی نارنجی رنگ بزرگ نوشته شده «کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک».

    رفتار عادی و برخورد بدون چک و چانه موتورسوار و راننده خودروی سواری به این معناست که اتفاقی که امروز رخ داد، بار اول نیست و بی‌شک موتورسواری که اسکناس 5هزارتومانی را در هوا قاپید، بارها سپر بلای پراید در مقابل این دوربین ثبت تخلف در محدوده طرح ترافیک شده است.

    200متر پایین‌تر ماموریت موتورسوار تمام می‌شود. دور می‌زند. خیابان یکطرفه را خلاف می‌آید بالا. ساعت8:30 صبح است. شاید دشت اولش باشد، اسکناس را می‌گذارد داخل جیب مخفی کاپشن‌اش. کمتر از 10دقیقه می‌گذرد. این‌بار یک سمند می‌آید، اسکناس 5هزارتومانی، زحمت یه زاویه 45درجه خم شدن، هندل، اسکورت، دورزدن و خلاف آمدن. این‌بار موتورسیکلت را هنوز خاموش نکرده که اسکناس 5هزار تومانی ازلابه لای شیشه پژو206 به او لبخند می‌زند، مرد موتورسوار راننده خانم را نیز بدون هیچ مکالمه و چک و چانه‌ای اسکورت می‌کند.

    بهرام موتورسواری 32ساله است که اغلب کاسبان خیابان مفتح جنوبی و همچنین قانون گریزانی که روزانه از این مسیر قصد دور زدن قانون طرح ترافیک را دارند او را می‌شناسند. به سختی در مورد خودش حرف می‌زند. می‌گوید تا به حال 4بار توسط مأموران راهور دستگیر شده و حسابی کتک خورده است.« چندبار توبه کردم اما باز مجبور شدم بایستم سر این چهارراه.»

    پاچه شلوارش را بالا می‌زند. رد زخم‌های عمیق روی هر دو ساق پایش آشکار می‌شود: «می‌بینی! اولش پیک موتوری بودم. 3بار تصادف کردم. زیرم گرفتند و بعدش هم فرار کردند. هر بار نزدیک به 8‌ماه خانه نشین شدم. من زن و بچه دارم، عیالوارم به خدا. با این همه پلاتینی که در استخوان هایم پیچ شده چه کار می‌توانم بکنم؟ مجبورم.»

    بهرام مشتری‌های ثابت دارد. از همه آنها در عوض سپر بلا شدن، 5هزار تومان می‌گیرد اما نرخ غریبه‌ها فرق می‌کند: «بستگی دارد از 2هزار تومان تا 20هزار تومان.» با این حال این موتورسوار ادعا می‌کند روزانه بین 70 تا 100هزار تومان کاسب می‌شود. «این کار ریسکش بالاست. هم باید با رقیبان، منظورم آن موتورسوارانی است که می‌خواهند پاتوقت را به چنگ بیاورند، بجنگی و هم باید مراقب باشی که مأموران پلیس دستگیرت نکنند.»

    چگونه طرح ترافیک روزانه بخرید؟
    به 2 روش می‌توان برای خرید طرح ترافیک روزانه اقدام کرد. روش اول استفاده از کد دستوری #137* از طریق تلفن همراه است. این روش، ساده‌ترین راه برای خرید طرح ترافیک است که با به‌کار‌گیری آن حتی می‌توان از دستگاه تلفن همراه غیرهوشمند نیز طرح ترافیک خریداری کرد. چند مرحله ساده دارد که با توجه به درخواست متقاضی، گزینه‌ها باید انتخاب شود. روش دوم خرید از طریق آدرس اینترنتی http://trafficlabel.tehran.ir است. در هر دو روش چنانچه عملیات با موفقیت انجام شود، کد پیگیری خرید طرح ترافیک روزانه نمایش داده شده و همچنین یک پیام کوتاه از سرشماره 13700000 به شماره تلفن همراه متقاضی ارسال می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو