فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی هاچ‌بک اقتصادی «چانگان بنی»؛ آیا این چینی جایگزین پراید می‌شود؟

عصر خودرو- ۹ سال قبل شرکت بن‌رو (تاپکو – بنیان توسعه صنعت پارس) قصد داشت هاچ‌بکی کوچک با نام چانا بن‌بن(بنی) را برای شکستن حکومت ایران‌خودرو و سایپا در بازار خودرو‌های روی مرز ۱۰ میلیون‌تومان به تولید برساند اما با توقف فعالیت‌های این شرکت نه تنها‌ «چانا بنی» راهی به بازار ایران پیدا نکرد بلکه سرنوشت ۷ مدل فیات که بن‌رو بر پایه تولید آن‌ها بنا شده بود نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

بررسی هاچ‌بک اقتصادی «چانگان بنی»؛ آیا این چینی جایگزین پراید می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲:۰۰
  • آیا این چینی جایگزین پراید می‌شود؟
  • بررسی هاچ‌بک اقتصادی «چانگان بنی»؛ آیا این چینی جایگزین پراید می‌شود؟
  • آیا این چینی جایگزین پراید می‌شود؟
  • آیا این چینی جایگزین پراید می‌شود؟
  • آیا این چینی جایگزین پراید می‌شود؟
  • آیا این چینی جایگزین پراید می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، حال بعد از گذشت بیش از 9 سال، خریدار شرکت بن‌رو یعنی سایپا بار دیگر «بنی» را این بار با برند اصلی یعنی چانگان قرار است به بازار عرضه کند و برخی رسانه‌ها از آن با عنوان جانشین پراید یاد می‌کنند.

سایپا تا کنون در دو نمایشگاه، چانگان بنی جدید را به نمایش گذاشته است. این خودرو در فول‌ترین مدل مجهز به پیشرانه 1.4 لیتری با حداکثر توان 99 اسب بخار و حداکثر گشتاور 135 نیوتون‌متر مجهز است و برای انتقال قدرت به محور جلو از گیربکس IMT (Intelligence Manual Transmission) بهره می‌برد که عملکردی مشابه گیربکس‌های نیمه‌اتوماتیک AMT دارد و توسط کمپانی چانگان طراحی شده است. این هاچ‌بک 3.7 متر حدود 10 سانتیمتر طول کمتری در مقایسه با پژو 206 دارد اما وزن خالص 1020 کیلوگرمی آن مشابه این هاچ‌بک شناخته شده پژو است. از جمله مهم‌ترین تکنولوژی‌ها در چانگان بنی جدید می‌توان به فرمان برقی EPS ، ABS ، EBD و ترمز کمکی BA اشاره کرد.بنی توسط چانگان در 5 تیپ به بازار عرضه می‌شود که یکی از این تیپ‌ها با عنوان SUNROOF تنها مدل مجهز به سقف پانورامیک است و دیگر مدل‌ها از این آپشن محبوب ایرانیان بهره نمی‌برند و نخستین نمونه‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه‌های خودرو ایران نیز بدون آپشن سانروف بودند. پدل شیفتر برای تعویض دنده از جمله آپشن‌هایی است که در تیپ‌های فول این خودرو به چشم می‌خورد.علاوه بر این آپشن مواردی همچون سنسور پارک ، 4 شیشه برقی ، 2 کیسه هوا در جلو ، صندلی‌های عقب با قابلیت خواباندن به صورت 60/40 ، نمایشگر لمسی 7 اینچ ، سیستم صوتی با 4 یا 6 بلندگو ، چراغ مه‌شکن جلو و سیستم تهویه دستی نیز در کاتالوگ رسمی این خودرو به چشم می‌خورد اما مشخص نیست که سایپا در نسخه تولیدی بنی چه آپشن‌هایی را در نظر می‌گیرد.

چانگان یکی از مطرح‌ترین خودروسازان چین است که در صورت ورود بنی در سال 87 به بازار ایران پس از چری(ام‌وی‌ام) به عنوان دومین خودروساز مطرح چینی که به ایران وارد شده شناخته می شد اما با وجود گذشت بیش از 9 سال از نخستین تلاش این شرکت برای ورود به کشورمان به نظر می‌رسد مذاکرات این شرکت با سایپا به صورت جدی در حال پیشرفت است و بنا بر شنیده‌ها سایت تولیدی اختصاصی این برند چینی به زودی در ایران راه‌اندازی خواهد شد و احتمالا محصولاتی نظیر CS75 ، چانگان ایدو XT و چانگان بنی در این سایت به تولید خواهند رسید. بنی زمانی تحت برند چانا که زیرمجموعه کمپانی چانگان بود به تولید می‌رسید اما هم‌اکنون برند چانا تنها به تولید خودرو‌های تجاری مانند انواع ون می‌پردازد و بنی در 3 مدل با برند چانگان به تولید می‌رسد.این خودرو در مقایسه با نخستین نمونه‌هایی که قرار بود در تاپکو به تولید برسد پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و قطعا یک و سر و گردن بالاتر از هاچ‌بک مشابه چینی نظیر ام‌و‌ی‌ام 110 قرار می‌گیرد اما همه این مسائل بستگی به آپشن‌ها و مشخصات فنی نهایی دارد که سایپا و چانگان برای آن در نظر خواهند گرفت.بنی با قیمت پایه 47900 یوآن ( حدود 31 میلیون‌تومان) شانس زیادی برای مطرح شدن به عنوان جایگزین پراید(10 تا 24 میلیون تومان) را ندارد و در شرایط فعلی قیمت‌گذاری سایپا می‌توان قیمت حدود 35 تا 40 میلیون‌تومان را برای آن متصور شد که در آن صورت در گروه سایپا به رقیبی برای انواع مدل‌های تیبا و ساینا و مدل‌های جدید نظیر کوییک تبدیل خواهد شد. سایپا هنوز برنامه تولید این هاچ‌بک کوچک و استراتژیک که در صورت عرضه با قیمتی حدود 25 تا 30 میلیون‌تومان می‌تواند به خودرویی پیشرو در بازار تبدیل شود را عنوان نکرده است اما در صورت عرضه این خودرو با قیمتی فراتر از 35 میلیون‌تومان نمی‌توان سرنوشتی موفق‌تر از ام‌و‌ی‌ام 110S را برای چانگان بنی که 9 سال پشت دروازه‌های ایران مانده متصور شد. بنی 9 سال قبل قرار بود خط‌شکن بازار 10 میلیونی‌های ایران باشد اما این خودرو در بازار امروز ایران که تفاوت‌های زیادی با گذشته دارد تنها در یک صورت می‌تواند موفق باشد و آن تلاش برای جایگزینی پراید در بازه قیمتی 20 تا 25 میلیون‌تومان است.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو