فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی بازار قطعات و هزینه‌های نگهداری خودروهای لوکس در بازار کشور؛ مصائب لوکس‌سواری در ایران!

عصر خودرو- با توجه به قوانین بسیار خاص واردات خودرو در کشورمان، اتومبیل‌های خاص و گران‌قیمت از طریق کانال‌های ارتباطی خاصی به کشور وارد شده و در خیابان‌های کلانشهرهایی مانند تهران جولان می‌دهند؛ خودروهای بسیار گران‌قیمت و اشرافی که اغلب انگشت‌شمار هستند و یا می‌توان گفت گاهی اوقات به خاطر گران‌بودن خودرو، تنها یک عدد از آن در کشور وجود دارد و در هیچ نقطه‌ای از کشور نمی‌توانید مشابه آن را پیدا کنید.

بررسی بازار قطعات و هزینه‌های نگهداری خودروهای لوکس در بازار کشور؛ مصائب لوکس‌سواری در ایران!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، اما اینگونه خریدهای گران‌قیمت هم یقینا برای خود مصائب و مشکلاتی بزرگ را به همراه دارد. جاده‌های پر فراز و نشیب همراه با چاله‌های عمیق، کیفیت نامناسب بنزین و همچنین عدم فرهنگ مردم جامعه گاهی اوقات موجب می‌شوند این کشتی‌های گران‌قیمت به گِل بنشینند. در این مطلب سعی خواهیم کرد به صورت گذرا قیمت برخی از قطعات خودروهای معروف و گران‌قیمت را در اختیار شما بگذاریم و شما را از هزینه‌های سرویس آنها مطلع کنیم تا هر چه بیشتر با مصائب پولداری و همچنین خودروهای لوکس بیشتر آشنا شوید.

    تعویض روغن
    یکی از معضلات خودروهای گران‌قیمت، هزینه‌های سرویس و نگهداری خودرو است که تعویض روغن در این مقوله مهم‌ترین نقش را بازی می‌کند. به عبارت دیگر کیلومتر‌شمار خودرو برای هر تعویض روغن و سرویس‌های دوره‌ای لحظه‌شماری می‌کند. حتما شنیده‌اید که تنها لامبورگینی هوراکان ایران که در جزیره کیش مستقر است، به همین علت مدتی است که زمینگیر شده است. روغن موتور اینگونه خودروهای لوکس و گران‌قیمت به صورت مستقیم از امارات متحده عربی وارد کشور می‌شود و بدون هیچ الگوی قیمت‌گذاری با توجه به نایاب‌بودن خودرو شما قیمت‌گذاری می‌شود. اگر مالک انواع پورشه یا مرسدس بنز هستید قیمتی بین 2 تا 5 میلیون تومان را برای تعویض روغن پیشرانه اتومبیل خود کنار بگذارید. این هزینه برای مازراتی گرن توریسمو با دستمزد و همچنین تعویض فیلتر و ... حدودا به 4.3 میلیون تومان خواهد رسید. روغن مورد نیاز اینگونه خودروها برای هر لیتر در بازار بین 70 تا 110 هزار تومان فی می‌خورد که در حجم 7 تا 10 لیتر با اجرت تعویض و سایر قطعاتی همچون فیلتر روغن و ... قیمتی فضایی خواهد شد.

     

     

    لاستیک
    تایر خودرو یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که باید در زمان معین اقدام به تعویض آن کرد. خوشبختانه در این مورد بازار تایر در کشورمان وضعیت خوبی دارد و به‌راحتی می‌توان هر نوع تایر مناسب خودروتان را پیدا کنید، البته اگر خودرو شما بسیار خاص و نایاب نباشد. لاستیک‌های با کیفیت بالا و اغلب پهن و فاق کم از نشانه‌های تایرهای خودروهای گران‌قیمت است که با قیمت‌های بالا در بازار قابل خریداری هستند. این تایرها از کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه، بریتانیا و خصوصا دوبی به کشورمان وارد می‌شوند. تایرهای خودروهای لوکس با ضمانت کارکرد زیاد، ضمانتنامه کتبی و ... به فروش می‌رسند وکمتر در بازار دیده می‌شود که نمونه‌های تقلبی قابل خریداری باشند.  لاستیک‌های پهن این خودروهای گران‌قیمت کمتر قابل ترمیم هستند و اگر اهل تیک‌آف و سرعت بالا هستید، باید کمی هم به فکر قیمت‌های نجومی این تایرها باشید. قیمت یک جفت تایر نو و با کیفیت بالای پورشه کاین و پانامرا در حدود 6 تا 8 میلیون تومان است. ضمن آنکه بازاری‌ها قیمتی بالغ بر 11 میلیون تومان را برای مرسدس بنز S کلاس جدید عنوان می‌کنند. برای خرید تایر SUV‌های مطرح بازار نظیر لندکروز و پرادو نیز برای هر جفت باید به ترتیب 1.8 تا 1.2 میلیون تومان دست به جیب شوید.

    سرویس‌های دوره‌ای
    انجام سرویس‌های منظم و دوره‌ای آن هم برای خودروهای گران‌قیمت و خاص، بسیار ضروری بوده و باید بعد از هر کارکرد مشخصی که درون دفترچه خودرو ذکر شده است، انجام شود. اما این خودروها اکثرا در داخل ایران نمایندگی خدمات پس از فروش ندارند و مراکز تعمیرات تخصصی خودرو پایتخت، آن هم به صورت کاملا تجربی، سرویس‌های دوره‌ای را انجام می‌دهند. حتی بعضی از مالک‌های خودروهای لوکس ترجیح می‌دهند که خودرو مورد نظر را به هر شیوه‌ای شده به دوبی بارگیری کنند و پس از انجام سرویس‌های دوره‌ای دوباره به ایران بازگردانند. اما برخی از معدود نمایندگی‌های خودروهای لوکس درون کشور نیز ساده‌ترین خدمات ممکن را به قیمت‌های فضایی در اختیار مشتری می‌گذارند. به عنوان مثال، سرویس دوره‌ای برای آلفارومئو جولیتا در حدود 1.5 میلیون تومان برای شما آب می‌خورد، این در حالی است که سرویس‌های دوره‌ای پورشه کاین و پانامرا 8 سیلندر در حدود 2 تا 2.5 میلیون تومان است.

    قطعات یدکی و بدنه
    در مورد قطعات یدکی و همچنین بدنه، حرف‌های گفته و ناگفته زیاد است اما آنچه که بیشتر در این بازار آزار‌دهنده است، تفاوت برندهای خودروهایی است که در داخل ایران نمایندگی خدمات پس از فروش دارند و آن دسته از خودروهایی است که باید ریسک خرید از بازار آزاد را بپذیرند. یا به بیان ساده‌تر حتی در بین برندهای معروفی که خدمات پس از فروش در داخل کشور دارند، مراکزی که سطح پوشش‌دهی بیشتری داشته و در سطح کشور با فعالیت بیشتر در دسترس مردم هستند قیمت‌های بسیار پایین‌تری را از نمایندگی‌های پایتخت‌نشین دارند که شما مجبورید اگر اهل شهرستان هستید برای هر سرویس دوره‌ای به پایتخت و تنها نمایندگی انحصاری مراجعه کنید. برای فهم بیشتر مطلب می‌توان به مقایسه سطح خدمات دو برند BMW و مرسدس بنز در کشورمان پرداخت که اگر به مالکان این دو خودرو مراجعه کنید متوجه تفاوت بسیار زیاد این دو برند در ارائه خدمات متنوع در سرتاسر کشور خواهید شد.  از این موضوع بگذریم باید گفت مالکان خودروهایی که به بازار آزاد مراجعه می‌کنند باید خطرات بسیار بزرگی نظیر‌ عدم مهارت در نصب قطعه، تقلبی‌بودن قطعه، قیمت‌های غیر‌واقعی و‌... را بپذیرند. فارغ از قطعات فنی که با استهلاک زیاد نیاز به تعویض پیدا می‌کنند باید گفت قطعات بدنه‌ای همچون چراغ و سپر بیشترین فروش را در داخل کشور به خود اختصاص می‌دهند. برای نمونه بد نیست بدانید قیمت چراغ جلو مرسدس بنز C کلاس اتاق W204 فیس‌لیفت در بازار به 5.5 میلیون تومان می‌رسد، در حالی که بازاریان قیمت 10 میلیون تومانی را برای چراغ جلو پورشه پانامرا اعلام می‌کنند. قیمت کیت زنون مرسدس بنز S کلاس W221 نیز در حدود 3 میلیون تومان و چراغ عقب BMW سری 5 جدید نیز در حدود 5 میلیون در بازار فی می‌خورد. برای قطعات بدنه، کیت‌های AMG، M Power و... نیز در بازار مشتری‌های فراوانی دارند. مثلا قیمت کیت AMG برای مرسدس بنز E کلاس، برای نمونه‌های مشابه تایوانی در حدود 7 میلیون تومان است که این قیمت برای نمونه‌های اصلی تا 20 میلیون تومان بالا می‌رود.

    رینگ لکسس LX570 هر حلقه 3.3 میلیون تومان

    کیت بدنه E63 به رنگ مات

    خودروهای کانورتیبل
    یکی از جذابیت‌های خودروهای گران‌قیمت و البته لوکس باز‌شدن سقف آن است. اینگونه سقف‌ها یا از جنس پارچه هستند و یا فلزی. سقف‌های پارچه‌ای با توجه به نوع پارچه و دوخت سقف قیمت‌های مختلفی دارند که بعد از مدت‌ها و بیشتر‌شدن کارکرد خودرو، خورده یا اصطلاحا کوبیده می‌شوند یا طبق گفته یکی از مالکان اینگونه خودروها توسط عابران پیاده آسیب دیده و پاره می‌شوند. سقف‌های فلزی نیز بعد از مدتی اصطلاحا به سر و صدا افتاده و نیازمند سرویس‌های دوره‌ای خواهند بود. ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده سقف‌های پارچه‌ای کار هر کسی نیست و اگر شما با این مشکل روبه‌رو هستید تنها بازار پایتخت میزبان شما خواهد بود. این ترمیم با توجه به نوع آسیب‌دیدگی بین 300 تا 1 میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت، البته اگر مجبور به تعویض سقف 20 میلیون تومانی خودرو خود نشوید! برای نمونه بد نیست بدانید سقف استوک پارچه‌ای مرسدس بنز CLK قیمتی در حدود 15 میلیون دارد که این قیمت برای BMW سری 6 به 20 تا 25 میلیون تومان می‌رسد. گفتنی است هزینه سرویس دوره‌ای سقف فلزی مرسدس SL500 نیز به حدود 1.5 میلیون تومان می‌رسد، البته اگر قطعه خاصی از متعلقات سقف نیاز به تعویض نداشته باشد.

    جدا شدن سقف از گیره‌های نگه‌دارند

    اورهال اساسی سقف BMW Z4

     

    نگهداری از رنگ خودرو

    هرچند که رنگ‌های با کیفیت و ضدخش خودروهای گران‌قیمت زیاد نیاز به مراقبت و نگهداری ندارند، اما حفظ جلوه و کیفیت اولیه رنگ خودرو در دراز‌مدت آن هم برای خودروی لوکس و اشرافی کاری بسیار دشوار است. درثانی خودروهای لوکس و اشرافی مدل پایین که مدت‌هاست به علت قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالاتر از حجم پیشرانه 2500‌سی‌سی حالا به ستاره‌های خیابان‌های پایتخت تبدیل شده‌اند نیاز به نوعی بازسازی دارند. جدای از همه اینها تصادفات سنگین خودروهای گران‌قیمت از دیگر معضلاتی است که ثروتمندان لوکس‌سوار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند چرا که حتی در صورت مهیا بودن کامل قطعات یدکی و تعمیر مناسب و کاملا اصولی در نهایت این رنگ قسمت‌های آسیب‌دیده بدنه است که دوباره به خودرو مجروح جان دوباره می‌بخشد. هم‌اکنون در صورت مراجعه به بازار با مراکز تخصصی و حرفه‌ای رنگ خودرو مواجه می‌شوید که با تهیه مواد اولیه از خارج از کشور و مجهز‌بودن به کوره‌های رنگ گران‌قیمت و با‌کیفیت می‌توانند در نهایت به بهترین شکل ممکن خودرو شما را ترمیم کنند. این ترمیم ممکن است برای یک سپر و گلگیر در حدود 2 تا 5 میلیون تومان فی بخورد که اگر رنگ خودرو شما به غیر از مشکی و سفید باشد قیمت تمام شده بسیار بیشتر خواهد شد. در ضمن بد نیست مطلع باشید که قیمت یک دست پولیش و واکس کامل برای خودرویی مانند مرسدس CLS و یا پورشه پانامرا در حدود 5 میلیون تومان در ارزان‌ترین حالت تمام خواهد شد. البته اگر خواهان نهایت کیفیت و دقت به همراه بهترین پولیش دنیا هستید!

     

    نوشته: محمد مُلکی زاده

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو