فونیکسریمکسبهتام

یک فعال صنفی حمل و نقل جاده ای؛

برخی شرکت های باربری ۸۰ درصد هزینه حمل را کمیسیون می‌گیرند

عصر خودرو- رئیس یک تشکل صنفی رانندگان و کامیونداران گفت: به دلیل عدم نظارت سازمان راهداری بر شرکت های باربری، این شرکت ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد هزینه حمل را به عنوان کمیسیون خود برمی‌دارند.

برخی شرکت های باربری ۸۰ درصد هزینه حمل را کمیسیون می‌گیرند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، عباس خاکبازان رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان یخچالدار بین المللی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تشکل صنفی 22 استان عضو این انجمن هستند، گفت: مهمترین مشکل حال حاضر رانندگان و کامیونداران در انجمن های صنفی کارگری وضع نامناسب درآمدی و اقتصادی کامیونداران است که در طی چند سال اخیر به زیر صفر رسیده و درآمدی ندارند.

    وی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز نظارتی به شرکت های حمل و نقل و باربری ندارد، افزود: برخی از این شرکت ها کمیسیون های بالا از رانندگان می گیرند ولی سازمان راهداری در این زمینه دخالتی ندارد این در حالی است که در یک سال اخیر چندین بار قطعات یدکی و لاستیک ماشین های باری سنگین گران شده است.

    خاکبازان با اشاره به وجود یک کانون سراسری حوزه رانندگان و کامیونداران افزود: این تشکل صنفی به عنوان کانون بالادستی و اصلی حوزه حمل و نقل و رانندگان است که تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی فعالیت دارد اما مدیران این کانون قانون را رعایت نمی کنند و رئیس فعلی آن که بر اساس قانون نباید بازنشسته باشد، یک راننده بازنشسته بوده که علیرغم نص صریح قانون برکنار نمی شود ضمن اینکه این تشکل مشکلات صنفی رانندگان و کامیونداران را به سازمانهای مربوطه منتقل نمی کند.

    رئیس یک تشکل صنفی رانندگان و کامیونداران با بیان اینکه باید برای بررسی مشکلات رانندگان چند جلسه کارشناسی با حضور رانندگان و مسئولان نهادهای ذیربط برگزار شود، ادامه داد: قانون می گوید کمیسیون دریافتی شرکت های باربری از راننده خودروهای باری سنگین حداکثر 13 درصد است اما در حال حاضر بارنامه هایی که صادر می شود در روی آن رقم 4 میلیون و 500 هزار تومان به عنوان هزینه حمل درج می شود در حالی که نهایت به راننده 2 میلیون و 500 هزار تومان دستمزد داده و مابقی را شرکت های باربری به عنوان حق کمیسیون بر می دارند.

    وی گفت: حتی برخی شرکت های باربری به دلیل تعدد خودروی سنگین در مراکز اصلی توزیع بار مانند بنادر از یک طرف و کمبود بار از طرف دیگر، گاهی حتی تا 80 درصد را نیز به عنوان حق کمیسیون می گیرند ولی سازمان راهداری هیچ نظارت و دخالتی به این موارد ندارد.

    خاکبازان درباره افزایش هزینه سوخت (گازوئیل) تصریح کرد: اگر قیمت سوخت خودروهای سنگین افزایش یابد با توجه به اینکه کمبود بار و انباشت خودرو سنگین داریم و از سوی دیگر خودروهای فرسوده از رده خارج نمی شوند احتمال عدم افزایش هزینه حمل و نقل وجود دارد و در نتیجه وضع کاری رانندگان و درآمدی آنها بدتر می شود.

    رئیس این تشکل صنفی رانندگان و کامیونداران افزود: اگر هزینه سوخت بدون افزایش کرایه حمل زیادتر شود رانندگان متضرر خواهند شد. با این حال به نظر نمی رسد افزایش اعلام شده در نرخ سود تاثیر چندانی در قیمت تمام شده کالا داشته باشد.

    این فعال صنفی حمل و نقل جاده ای گفت: یکی دیگر از مشکلات کامیونداران حذف تعرفه حمل و نقل از سوی شورای اقتصاد به اسم رقابتی کردن است درحالی که قبلا تعرفه حمل و نقل وجود داشت و صاحب بار نمی توانست کمتر از آن پیشنهاد بدهد اما الان قیمت حمل کالا میان صاحب بار و کامیونداران توافقی شده و با توجه به زیاد بودن تعداد خودروهای باری با هر قیمتی که بخواهند می توانند  سفارش حمل بار بدهند.

    وی در خصوص علت عدم استقبال از طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: این طرح برای سرمایه دار طراحی شده و هیچ حقی برای رانندگان خرده مالک در نظر نگرفته اند. به نظر من باید به فردی که در نظر دارد کامیون فرسوده را از رده خارج کند، با توجه به اینکه قبلا در 40 سال پیش یک بار عوارض گمرکی پرداخت کرده اجازه دهند بار دیگر به صورت معاف از عوارض گمرک خودروی باری سنگین نو وارد کنند.

    خاکبازان در پایان تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی متاسفانه همان مبلغ مصوب کمیسیون شرکت های حمل و نقلی را کنترل نکرده و سازمان راهداری در سالن های توزیع بار و نوبت دهی نظارتی ندارد. در حال حاضر بار به صورت یکسان و برابر میان کامیونداران توزیع نمی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو