فونیکسریمکسبهتام

در گردهمایی رانندگان و انجمن‌های صنفی کامیونی مطرح شد

حمل و نقل کامیونی در آستانه نابودی و فروپاشی

عصر خودرو- انتقاد از نبود حمایت دولت از رانندگان و کامیون‌داران، نبود نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل، عدم نوسازی ناوگان و انتقاد از عملکرد رؤسای کانون‌های انجمن صنفی رانندگان حمل کالا مواردی بود که از سوی رانندگان در روز حمل و نقل مطرح شد.

حمل و نقل کامیونی در آستانه نابودی و فروپاشی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، گردهمایی انجمن‌های صنفی رانندگان و کامیون‌داران همسوی سراسر کشور امروز به مناسبت 26 آذرماه و هفته حمل و نقل برگزار شد.

    در این مراسم، یکی از فعالان حوزه حمل و نقل اظهار داشت: در دو دهه گذشته به علت نداشتن تشکیلات صنفی در مضیقه بودیم، اما در اجرای ماده 131 قانون کار، طبق قانون اجازه داده شد که انجمن‌های صنفی و تشکل‌ها در استان‌ها تشکیل شود.

    عباس خاکبازان اظهار داشت: ضرورت دارد از وضعیت این گونه تشکل‌ها برای رسیدن به اهداف صنف استفاده شود.

    وی افزود: کانون‌های استانی و سراسری، بالادست این  انجمن‌های حمل و نقلی قرار گرفتند و ما کانون سراسری را تشکیل داده‌ایم، اما اختلاف‌نظرهایی در این باره وجود داشت و برخی غیرحرفه‌ای‌ها به این تشکل‌ ورود کردند.

    وی ادامه داد: متأسفانه رانندگان مشکلاتی دارند که به آنها رسیدگی نمی‌شود و کسی گوش نمی‌کند، در همین بندرعباس فقط 30 درصد بار برای کامیون‌های غیراستانی است و 70 درصد بار را به محلی‌ها می‌دهند و ما درخواست داریم که سیستم اعلام بار نوبتی شود.

    رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان بین‌المللی استان تهران افزود: حمل و نقل در کشور ما در حال نابودی است و مسئولان هیچ توجهی ندارند و قطعاً با این شرایط، فروپاشی حمل و نقل عمومی جاده‌ای را به زودی شاهدیم.

    وی افزود: زیرساخت حمل و نقل ما قوی بود و زمانی همین کشور ترکیه از ما بسیار عقب‌تر بود، اما امروز احساس خطر می‌کنیم و بدانید که خطر در کمین بخش حمل و نقل ما است.

    خاکبازان اظهار داشت:‌ در روز حمل و نقل و راننده، دل همه ما خون است و کاش مسئولان می‌آمدند و حرف‌های ما را حداقل در این روز می‌شنیدند.

    وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در شعارهای انتخابی خود با کلیدی به ما کارگران وعده داد، اما امروز راننده در خرج روزانه خود مانده است و باید پرسید آن کلید حل مشکلات کجاست؟

    رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان بین‌المللی استان تهران از فعالیت های برخی از رؤسا در کانون‌های حمل و نقل کامیونی گله کرد و افزود: متأسفانه ما با این کانون‌ها خصوصاً رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور مشکل داریم و باید مشکل ما را دولت و وزارتخانه‌های راه و تعاون کار برطرف کنند.

    خاکبازان با بیان اینکه در این گردهمایی از انجمن‌های حمل و نقل کامیونی 22 استان حضور دارند، گفت: وضع درآمد و اقتصاد کامیون‌داران خراب است و دولت و سازمان راهداری در این حوزه نظارتی ندارد.

    وی از نرخ‌های گران کمیسیون‌های شرکت‌های حمل و نقل گله کرد و گفت: متأسفانه برخی شرکت‌های حمل و نقل از راننده‌ها بین 50 تا 90 درصد هم کمیسیون می‌گیرند، در حالی که رقم قانونی آن 13 درصد است.

    وی افزود: بارنامه‌ای داریم که در آن رقم بارنامه 4.5 میلیون تومان درنظر گرفته شده است، اما به راننده 2.5 میلیون تومان می‌دهند و این وظیفه سازمان راهداری است که نظارتی دقیق داشته باشد.

    وی افزود:‌ از سوی دیگر رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور بازنشسته شده است، اما قانون بازنشستگی برای آنها ظاهراً اجرا نمی‌شود و ما هم کانونی نداریم که مدافع ما باشید.

    رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان بین‌المللی استان تهران افزود: ظاهراً نرخ سوخت هم قرار است افزایش یابد و این در مخارج و هزینه‌های رانندگان اثر مستقیم دارد، وقتی جاده ها اشباع از کامیون‌ها است و نوسازی ناوگان هم انجام نشده است، ضمن آنکه لاستیک و گازوئیل گران است، بنابراین درآمدی برای راننده نمی‌ماند، از سوی دیگر توجیهی برای نوسازی ناوگان وجود ندارد.

    وی اظهار داشت: متأسفانه با این نرخ‌های کرایه، رانندگان قادر به نوسازی کامیون‌های خود نیستند. یک راننده پس از 40 سال فعالیت روی یک کامیون، دیگر سرمایه‌ای ندارد که بخواهد آن را به قیمت 20 تا 30 میلیون تومان بخرد و کامیونی با قیمت 500 تا 600 میلیون تومان خریداری کند.

    خاکبازان پیشنهاد داد: حداقل در راستای نوسازی ناوگان کامیونی و کاهش سوانح رانندگی ضرورت دارد، به رانندگان ناوگان فرسوده یک دستگاه کامیون معاف از پرداخت گمرکی ارائه دهند.

    وی از نبود نظارت در شرکت‌های حمل و نقلی گله کرد و گفت: متأسفانه سازمان راهداری بر سالن‌های اعلام بار نظارت نمی‌کند و کالا به صورت عادلانه بین کامیون‌داران بابت جابه جایی، توزیع نمی‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو