فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۴۳۷»

حل مشکل آلودگی هوا در گروی عزم دستگاه‌ها

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر درباره مساله آلودگی هوا و راهکارهای آن به اجماع برسیم برای حل این مشکل باید یک اراده سیاسی وجود داشته باشد.

حل مشکل آلودگی هوا در گروی عزم دستگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مسعود تجریشی-معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست- در یک میزگرد تلویزیونی که شب گذشته با حضور امیرحسین قناتی – مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت – برگزار شد، اظهار کرد: قرار است تا پنج ماه آینده با دستگاه‌های ذیربط به اجماعی در زمینه‌ مسئله و راهکار کاهش آلودگی هوا برسیم به گونه‌ای که چه راه‌هایی را باید در پیش بگیریم تا با کمترین هزینه در زمینه کاهش هزینه‌های آلودگی هوا اقدامات اثربخشی را انجام دهیم. امیدواریم که بتوانیم نتایج به دست آمده را در سال آینده اجرایی کنیم.
    به تأمین بودجه آلودگی هوا توجه شود

    وی تاکید کرد: لازم است در زمینه‌های مختلفی مانند تامین بودجه به موضوع آلودگی هوا توجه کافی شود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که در حال حاضر مشکل آلودگی هوای کلانشهرها ذرات معلق هستند، تصریح کرد: از نظر آلاینده‌هایی مانند مونوکسیدکربن و گازکربنیک مشکلی نداریم، بلکه معضل اصلی ذرات 2.5 میکرون است که وارد خون می‌شوند. این ذرات در زمستان‌ها در کلانشهرها باعث ناسالم شدن هوا می‌شود.
    سهم‌بندی منابع متحرک در آلودگی هوای تهران

    وی با بیان این‌که چهار میلیون خودرو در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، اظهار کرد: از این تعداد سه میلیون و 370 هزار خودرو شخصی هستند که سهم آنها در تولید ذرات معلق سه درصد است. 760 هزار تا یک میلیون موتورسیکلت در سطح پایتخت تردد می‌کنند و 12 درصد از ذرات معلق هوای تهران به علت سوخت ناقص موتورسیکلت‌ها، 100 هزار کامیون و اتوبوس در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که 85 درصد از ذرات معلق را تولید می‌کنند. این خودروها از ساعت 22 تا 5 بامداد در سطح تهران رفت و آمد می‌کنند و باعث افزایش میزان ذرات معلق می‌شوند.

    تجریشی با اشاره به عمر مینی‌بوس‌هایی که در شهر تهران تردد می‌کنند، گفت: 30 درصد از این خودروها بالای 30 سال و 60 درصد از مینی‌بوس‌ها بیش از 20 سال عمر دارند.
    آخرین وضعیت قانون هوای پاک

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لایحه هوای پاک اظهار کرد: آیین‌نامه‌های این لایحه در حال تنظیم شدن است. در لایحه هوای پاک بسیاری از مشکلاتی که در گذشته داشتیم، دیده شده است و اجرای آن می‌تواند وضعیت موجود را بهتر کند. البته تحقق این امر نیازمند تکنولوژی و منابع کافی است. در لایحه بودجه سال آینده نیز به این مساله توجه شده است با این حال اتخاذ سیاست‌های متفاوت و تامین منابع مالی از چالش‌هاست.

    وی با اشاره به نقش سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه‌ تولید موتورسیکلت‌ها، اظهار کرد: این سازمان در تولید موتورسیکلت‌ها نقش دارد. بدین معنا که تعدادی از آنها را به صورت تصادفی انتخاب و بررسی می‌کند و در صورت نبود مشکل، مجوز شماره‌گذاری و پلاک‌گذاری به آنها می‌دهند. البته پس از آنکه این موتورها وارد چرخه مصرف شد، طبق قانون باید دستگاه‌های دیگری آنها را بررسی کنند. به عنوان نمونه آیا این موتورها معاینه فنی دریافت کرده‌اند یا نه.

    تجریشی درباره قانون منع شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهرماه سال 1395، ادامه داد: پس از تصویب این قانون تبصره‌ای به آن اضافه شد، چرا که تولیدکنندگان اظهار کردند که سفارش گرفتند و 430 هزار موتورسیکلت وارد کشور شد.

    به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، 90 درصد از مقدار ذرات معلق تولید شده در موتورهای انژکتوری نسبت به موتورسیکلت‌های کاربراتوری کمتر است.
    مشکل اصلی آلودگی هوای تهران خودروهای فرسوده است

    به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد تلویزیونی امیرحسین قناتی –مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت– اظهار کرد: تقریبا از سال 1379 موضوع استانداردسازی خودروها شروع شد و تا امروز چهار سطح استاندارد در سطوح تولید خودرو را به مرحله اجرا گذاشته‌ایم و از سال 1393 خودروهای سبک سواری با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند. در حال حاضر طبق مصوبه دولت اگر خودروها شرایط محیط زیستی را رعایت نکنند پلاک‌گذاری نمی‌شوند.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای تولید شده مشکل آلایندگی هوای تهران نیستند بلکه خودروهای فرسوده موجب بروز این مسئله شده‌اند.

    مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که مشکل اصلی آلودگی هوای تهران در حال حاضر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است، گفت: بیش از 85 درصد از ذرات معلق ناشی از احتراق ناقص خودروهای فرسوده است.

    قناتی با اشاره به توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری، اظهار کرد: از سال گذشته هیچ موتورسیکلت کاربراتوری تولید نشده است. امسال تا آبان‌ماه 100 هزار موتورسیکلت انژکتوری تولید شده است.

    وی با اشاره به تاثیر منابع مالی در خرید اتوبوس‌های داخلی از سوی دستگاه‌های مختلف، اظهار کرد: کاهش توان مالی دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها موجب کمتر شدن میزان خرید اتوبوس‌ها از سوی این دستگاه‌ها شده است.

    مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: برای کاهش آلودگی هوا لازم است زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری فراهم شود و دستورالعمل‌ها تنها روی کاغذ باقی نماند.

    به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این میزگرد محمد مجابی – دبیر کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام – گفت: مشکلات زیست محیطی دفعتا ایجاد و رفع نمی‌شود، بلکه لازم است سیاست‌گذاری‌های درستی انجام دهیم. براساس اصل 110 قانون اساسی سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود. در همین جهت سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی ایشان در 15 ماده ابلاغ شد.

    وی افزود: در این سیاست‌ها به حوزه‌های مختلفی اشاره شده است به عنوان نمونه جرم‌انگاری در زمینه‌ی آلودگی هوا و پایش مستمر و کنترل منابع آلاینده در این سیاست‌ها ذکر شده است.

    دبیر کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست‌های کلی پس از ابلاغ باید تبدیل به قانون شود، خاطر نشان کرد: لایحه‌ای با عنوان لایحه هوای پاک از سوی دولت به مجلس تقدیم و تصویب شد. در این لایحه به همه منابع آلاینده و استاندارد سوخت و خودرو پرداخته شده است. آیین‌نامه‌های این قانون نیز باید به تصویب برسد و اجرایی شدن آن ضروری است. در بودجه سال 1397 نیز باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام شود. البته در لایحه بودجه سال آینده رقم‌های مناسبی برای محیط زیست در نظر گرفته شده است.

    به گزارش ایسنا، قناتی افزود: در لایحه بودجه 97، دو میلیارد دلار در اختیار محیط زیست به منظور انجام اقداماتی در حوزه‌هایی مانند مدیریت پسماند در نظر گرفته شده است که ما باید این کار را اجرایی کنیم و درآمدهای حاصل از آن لازم است به خزانه واریز شود و در زمینه‌هایی مانند کاهش آلودگی هوا به کار گرفته شود.

    به گزارش ایسنا، دکتر اصغر محمدی فاضل استاد دانشگاه اظهار کرد: باید به مجموع تولیداتی که تحویل مردم می‌دهیم و با شرایط اقساطی آنها را مجبور به خرید می‌کنیم توجه کنیم.

    به گفته وی، در دعواهای سیاسی در همه دولت‌ها مردم هزینه پرداخت می‌کنند، بنابراین چه طور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت هوا اینگونه نباشد. در حال حاضر شهرسازی‌های ما خودرومحور است که این کار موجب حذف دوچرخه‌ها از سطح شهر شده است.

    محمدی فاضل افزود: ورودی غرب تهران را به بهانه‌های مختلف مسدود کرده‌ایم از سویی دیگر متاسفانه به بهانه اقتصاد مقاومتی موضوعاتی را مطرح می‌کنیم، اما به فرمایشات صریح و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به اندازه کافی توجه نمی‌کنیم.
    بودجه سازمان محیط زیست کمتر از بودجه یک خانه بهداشت است

    این استاد دانشگاه با اشاره به بودجه سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: این سازمان به اندازه یک خانه بهداشت بودجه ندارد و فاقد مرکز آمورش و پژوهشی درست و حسابی است، بنابراین چگونه می‌توانیم از این سازمان انتظار حل مشکلات را داشته باشیم.

    فاضل در ادامه اظهار کرد:به منظور حل مشکل آلودگی هوا لازم است مدیران دولتی هم پیمان شوند و یک برنامه درست و علمی را اجرا کنند.
    وی با بیان اینکه مشکل منابع در کشور نداریم، گفت: سالانه بودجه‌های زیادی را صرف درمان بیماران می‌کنیم اما لازم است ابتدا برای پیشگیری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا تلاش کنیم.

    وی در پایان تاکید کرد: برای حل مشکل آلودگی هوا به صداقت مدیریتی نیاز داریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو