فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

هیوندای اکسنت صفر کیلومتر کرمان‌خودرو در برابر تویوتا کرولا کارکرده ؛ آقای محبوب در برابر فرزند جدید کرمانی‌ها

عصر خودرو- هیوندای اکسنت به عنوان کوچک‌ترین سدان هیوندای، مدتی توسط شرکت آسان موتور به صورت کاملا وارداتی به بازار کشورمان عرضه می‌شد که البته با توجه به محبوبیت النترا در ایران، توانست به موفقیتی نسبی دست پیدا کند.

هیوندای اکسنت صفر کیلومتر کرمان‌خودرو در برابر تویوتا کرولا کارکرده ؛ آقای محبوب در برابر فرزند جدید کرمانی‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو اما این روزها که مسئولیت برند هیوندای کُره جنوبی به طور تمام و کمال و رسمی به کرمانی‌ها واگذار شده و نسل جدید اکسنت به بازار جهانی عرضه می‌شود، پس از i10 و i20، نوبت به نسل پیشین اکسنت رسیده تا ‌روی خط تولید کرمان خودرو قرار بگیرد و برای ورود به بازار داخلی آماده شود. اما با توجه به اینکه این محصول جدید قرار است در حدود 95 میلیون تومان قیمت‌گذاری شود، با این بودجه می‌توان تویوتا کرولا E140 دست دوم را نیز خریداری کرد. پس در این نوشتار خواهیم دید که هر کدام از این دو خودرو چه امتیازاتی را به شما ارائه می‌کنند؟

    معرفی گزینه‌ها
    تویوتا کرولا یکی از محبوب‌ترین خودروهای اقتصادی بازار جهانی است که طبق آمار، پرفروش‌ترین نام در تاریخ خودروسازی به شمار می‌رود. این محصول کامپکت که از اواسط دهه 60 میلادی تا‌کنون بدون کوچک‌ترین وقفه ‌روی خط تولید تویوتا در سایت‌های تولید مختلف این برند ژاپنی قرار دارد، تا‌کنون 11 نسل کاملا مختلف داشته، ولی خودرو مورد بحث ما نسل دهم کرولاست که از سال 2008 توسط شرکت ایرتویا و عمدتا با تیپ‌های GLI و XLI به بازار ایران عرضه می‌شد.
    پیشینه حضور اکسنت در بازار ایران به اوایل دهه 80 میلادی و تولید نسخه فیس‌لیفت نسل دوم این خودرو تحت عنوان «ورنا» توسط کرمانی‌ها بازمی‌گردد. اما این روزها نسل چهارم (RB) این خودرو پس چند سال وقفه به خط تولید کرمان‌موتور بازگشته و قرار است با تیپی کاملا مشابه چیزی که توسط اطلس خودرو عرضه می‌شد (به جز یکی دو مورد احتمالی)، زیر نظر هیوندای در ایران مونتاژ شود. البته هنوز اطلاعی از زمان عرضه نسل پنجم اکسنت به ایران در دسترس نیست، اما احتمالا نسل جدیدتر این خودرو به صورت وارداتی به بازار کشور عرضه می‌شود.
    جدال ظاهری
    به طور کلی اکسنت چه از نظر کلاس‌بندی و چه از نظر ابعاد کلی، مقداری از کرولا کوچک‌تر است و از نظر سایز بدنه کرولا در برابر هیوندای النترا قرار می‌گیرد. اما در شرایط این روزهای بازار یک دستگاه تویوتا کرولا GLI تمیز مدل 2008 از 75 الی 85 میلیون تومان قیمت می‌خورد و تیپ XLI این خودرو که بعضا تا سال 2012 نیز به بازار عرضه شد، از حدود 70 (برای مدل 2008) تا بیش از 100 میلیون تومان (برای مدل‌های 2010 به بالا) قیمت‌گذاری می‌شود. بدین ترتیب شما با بودجه 95 میلیون تومانی هیوندای اکسنت، قادر به خریداری انواع مختلفی از تویوتا کرولا خواهید بود و دست‌تان برای انتخاب یک نمونه مناسب باز خواهد بود. به طور کلی چهره قدیمی‌تر کرولا به خاطر اختلاف سن 4 ساله طراحی این دو محصول است، اما این بدان معنا نیست که کرولا چهره‌ای کاملا دِمُده و قدیمی دارد. همچنین نسخه XLI مدل 2008 آن بعضا فاقد رینگ آلومینیومی بوده ولی اگر تیپ فول آپشن GLI آن را انتخاب کنید، رینگ آلومینیومی خواهید داشت.

    امکانات
    با توجه به اختلاف سن این دو خودرو و کابین مدرن‌تر اکسنت، از مبحث طراحی داخلی که بگذریم، به بحث فضای سرنشینان و امکانات می‌رسید. کرولا با وجود ابعاد بزرگ‌تر و 3 سانتی‌متر فاصله بین دو محور بلندتر، فضای داخلی مهندسی‌شده‌تری داشته و مبلمان راحت‌تری نیز دارد. در فول‌ترین نمونه این محصول تویوتا امکاناتی ازجمله روکش چرمی صندلی‌ها به همراه غربیلک فرمان، شیشه‌های ضد‌اشعه UV، بالابربرقی هر چهار شیشه به همراه عملکرد بازگشت اتوماتیک سمت راننده، کروز کنترل، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی، سنسور پارک عقب، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و 6 بلندگو، 2 عدد کیسه هوای ایمنی، آیینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن و قابلیت تاشوی دستی و ... به چشم می‌خورد که لیست چندان گسترده‌ای نیست اما در مقابل هیوندای اکسنتی که قرار است توسط کرمان خودرو به بازار ارائه شود، تقریبا از تمامی امکانات رفاهی قابل انتخاب برای این خودرو بهره می‌برد. کیسه‌های ایمنی هوا برای سرنشیان جلو، جانبی دو طرف و پرده‌ای طرفین، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور نور، کامپیوتر سفری، سوئیچ هوشمند و استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کمک فرمان برقی، آیینه‌های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع، دوربین دنده عقب، سنسور پارک، صفحه نمایشگر 7 اینچی، سیستم صوتی به همراه 4 بلندگو و 2 تیوتر (با قابلیت اتصال بلوتوث، ورودی‌های
    ‌USB ،‌AUX ،‌CD) و غیره از جمله امکانات رفاهی این خودرو هستند که می‌توان گفت سطح گسترده‌تری را نسبت به کرولا پوشش می‌دهد.

    رویارویی فنی
    این نسل از تویوتا کرولا با موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ 1.8 لیتری به بازار ایران وارد شد که از نظر ساختار کلی تقریبا مشابه موتور نصب شده ‌روی کرولا نسل نهم است. بیشینه توان این پیشرانه 130 اسب بخار بوده و همچنین حداکثر گشتاوری معادل 170 نیوتن‌متر از موتور 1794‌سی‌سی این خودرو تولید می‌شود. هرچند که عمده کرولاهای موجود در ایران از جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک بهره می‌برند اما بعضا دیده شده که نمونه‌های دنده‌ای آن نیز توسط برخی از اشخاص به کشور راه پیدا کرده و با قیمت نازل‌تری در بازار قابل خریداری هستند. مجموعه مذکور با توجه به وزن 1.2 تنی این خودرو، شتاب صفر تا صد 11.1 ثانیه (اعلامی کارخانه) را برای کرولا فراهم می‌سازد و همچنین مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی چیزی در حدود 7 لیتر برای 100 کیلومتر اعلام شده است. همچنین تویوتا برای ترمز این خودرو از دو سیستم ABS و EBD استفاده کرده و هیچ سامانه‌ اضافه‌ای برای کنترل پایداری در کرولا دیده نمی‌شود.
    اما در مقابل، اکسنت صفر کیلومتر با بهره‌گیری از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها (VVT)، بیشینه توان و گشتاوری کمتر از کرولا دارد. این موتور با یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک کوپل شده و قدرت تولیدی به چرخ‌های جلو وارد می‌شود. در نهایت اکسنت با وجود قدرت 122 اسب بخار و بیشینه گشتاور 156 نیوتن‌متری، شتاب صفر تا صد 11.4 ثانیه‌ای را فراهم می‌کند. اما در مقام مقایسه باید گفت، دیده شده که این موتور کرولا تا بیش از 300 هزار کیلومتر نیز بدون هیچ دردسری کار می‌کند و البته مالکان اکسنت وارداتی نیز با بیش از 100 هزار کیلومتر کارکرد، مشکل خاصی نداشته‌اند. اما برای خرید یکی از این دو خودرو باید مسئله کیفیت سواری را در نظر گرفت. اینکه کرولای دست‌دوم مرتب و بی‌دردسری که سواری مشابه نمونه صفر کیلومتر به شما ارائه دهد را پیدا کنید، کمی دشوار است. اما در عوض اکسنت صفر‌کیلومتر در صورت مونتاژ کاملا استاندارد، سواری نسبتا خوبی دارد؛ هرچند که به طور کلی کرولا خودرو راحت‌تری بوده ولی اکسنت کم‌مصرف‌تر و بهینه‌تر است.

    هیوندای اکسنت

     

    تویوتا کرولا

     

    نویسنده: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو