فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده ؛ وقتی درجات‌ دروغ می‌گویند

عصر خودرو- شاید تصور کنیم رانندگی با اتومبیل بدون دسترسی به اطلاعات سرعت، دمای پیشرانه، سطح سوخت و علائم هشداری کار ساده‌ای باشد‌ اما در حقیقت بدون دسترسی به مقادیر صحیح این اطلاعات، رانندگی می‌تواند تجربه‌ای کاملا ناخوشایند باشد.

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده ؛ وقتی درجات‌ دروغ می‌گویند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این قسمت از عیب‌یابی خودرو به زبان ساده نیز به بررسی مسائل و مشکلات متداول پنل کیلومتر‌شمار خواهیم پرداخت.

    این عقربه‌های لرزان
    عقربه دور‌شمار درجات نامربوط نمایش می‌دهد
    این اتفاق به‌ندرت بروز می‌کند، اما در صورت مشاهده باید علائم آن را دقیق بررسی کرد. اگر به همراه بروز این معضل، کارکرد پیشرانه نیز دچار اختلال می‌شود، باید به سلامت سنسور دور‌شمار شک کرد. به عنوان مثال، پیشرانه بد استارت خورده و یا در دوری خاص خاموش می‌شود یا قادر به حفظ دور مشخصی نیست یا حتی بی‌دلیل تا دوری بالا گاز می‌خورد. در این حالت باید سلامت سنسور دورشمار را بررسی کرد. ثبت خطای سنسور دور‌شمار راه تشخیص عدم سلامت آن است که می‌تواند به معنی به هم خوردن تنظیم فاصله هوایی سنسور با فلایویل، کثیفی نوک آن، خرابی سوکت و یا خرابی خود سنسور باشد. در صورت نمایش اعداد بی‌ربط توسط دور‌شمار و نبود مشکل در کارکرد پیشرانه، به احتمال زیاد موتور عقربه از کالیبره خارج شده و یا خراب شده است که توسط کیلومترساز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

    یکی از عقربه‌ها گیر کرده است
    اگر عقربه در نقطه‌ای مشخص گیر کند یا حرکت آن به صورت پله‌پله‌ای باشد، به احتمال زیاد در جای خود زیادی سفت شده است. معمولا بعد از یک نوبت باز‌کردن صفحه کیلومتر، هنگام سوار‌کردن مجدد عقربه ممکن است فشاری بیش از حد به آن اعمال شود و عقربه گیر کند. برای رفع این مشکل بهتر است اندکی عقربه را بیرون بکشید. عمق قرارگیری عقربه باید درحدی باشد که‌ هنگام روشن‌شدن نور زمینه، ‌هاله‌ ضعیف نور دور محور عقربه شکل بگیرد.

    عقربه کلا گیج است
    در قسمت پیشین، حالت شلاق زدن عقربه را توصیف کردیم. گاهی ممکن است مشکل عقربه از حالت شلاق زدن فراتر رفته و کلا درجه گیج شود. به عنوان مثال در حین حرکت عقربه دچار نوسان‌های بزرگی شده و در هر لحظه سرعت متفاوتی را نشان دهد و برقصد. این ایراد بیشتر برای کیلومتر‌شمارهای مکانیکی رخ می‌دهد و علت آن عموما ناشی از خرابی قاب مغناطیسی کیلومتر است. تابیدگی آهنربا یا قاب، شکستن یا ضعیف‌شدن آهنربا، هرز‌شدن محور ورودی و یا در رفتن فنر عقربه می‌تواند موجب گیجی و رقصیدن عقربه شود.

    پیکسل‌های نمایشگر کیلومتر ناقص روشن می‌شود
    نمایشگر کیلومتر عموم خودروها از نوع دیجیتالی 7‌تکه است. این صفحه کوچک ‌روی قاب داخلی کیلومتر سوار شده و پایه‌های آن بدون آنکه لحیم شده باشد، صرفا با ترمینال‌های برد الکترونیکی کیلومتر در تماس است. اشتباه در بستن قاب کیلومتر، شل بستن مجموعه، کثیفی ترمینال‌ها و یا جا‌به‌جا‌شدن خود نمایشگر موجب برقراری ارتباط ناقص و روشن‌شدن نصفه اعداد می‌شود که ممکن است با تغییرات دمایی شرایط نمایش اعداد نیز تغییر کند.

    یکی از چراغ‌های هشدار با نور ضعیف پیوسته روشن است
    کثیفی کنتاکت‌ها، وجود براده در اجزائی نظیر میکروسوئیچ‌ها، اتصالی‌کردن رشته سیم‌ها و نفوذ آب از جمله اصلی‌ترین دلایل بروز این مسئله هستند.

    استوانه کیلومترشمار گیر می‌کند
    در کیلومترشمارهای مکانیکی، گاهی ممکن است استوانه کیلومترشمار گیر کرده و دیگر مسافت درحال پیمایش را شمارش نکند. این اتفاق مخصوصا می‌تواند در هنگام تغییر اعداد بزرگ (نظیر 9999 به 10 هزار) که تعداد زیادی استوانه باید همزمان تغییر وضعیت دهند رخ دهد. علت اصلی بروز این اشکال، شل بودن محور استوانه‌ها در جای خود است. وقتی محور استوانه‌ها شل باشد، ارتباط آنها به صورت دقیق با چرخ‌دنده و حلزونی برقرار نمی‌شود. درنتیجه هنگام تغییرات بزرگ، دنده رد کرده و دیگر استوانه نمی‌چرخد. این ایراد می‌تواند از کچلی دنده استوانه، کچلی دنده ورودی یا خرابی خود مارپیچ رخ دهد. در چنین شرایطی باید کیلومتر‌شمار یک‌بار باز شده و سرویس شود.

    سرعت‌سنج، سرعت را بسیار زیاد یا بسیار کم نمایش می‌دهد
    در اکثر موارد این ایراد ناشی از کالیبره‌نبودن موتور عقربه است. گاهی ممکن است سیم سیگنال کیلومتر در نقطه‌ای دچار اتصالی شده و با نویز اضافی دریافت شوند. در خودروهای مالتی پلکس، چنین مسئله‌ای نرم‌افزاری است و در سرعت‌سنج‌های مکانیکی، ناشی از سفتی زیاد عقربه و یا ضعیفی فنر عقربه یا آهنربا.

    درجه سوخت خطای متغیر دارد
    کالیبره‌نبودن عقربه، کثیفی رئوستای شناور، ایراد نرم‌افزاری خود صفحه کیلومتر و شل‌بودن اتصال بدنه‌های موجود در مسیر دسته سیم این ایراد را به وجود می‌آورند. در برخی خودروها این خطا ذاتی است.

    شل بودن محورها و یا کچلی دنده‌ها موجب کار نکردن استوانه کیلومتر می‌شود

     

    کثیفی و تنظیم نبودن سنسور دورشمار موجب خطا در عملکرد می‌شود

     

    شل بستن قاب کیلومتر موجب عملکرد نادرست نمایشگر و عقربه‌ها می‌شود

     

    نمایش ناقص پیکسل اعداد کیلومتر ناشی از ارتباط ناقص ترمینال‌هاست

     

    عقربه‌ها باید در حدی با صفحه فاصله داشته باشند که دور آنها‌هاله نور ایجاد شود

     

    عارف منظری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو