فونیکسریمکسبهتام

وقتی ساده ترین اصول رانندگی رعایت نمی شود

عصر خودرو- سالانه بیش از ۱۵ هزار نفر از سرنشینان خودروها و موتورسیکلت ها جان خود را در جاده ها از دست می دهند که اغلب آنان بخاطر رعایت نکردن بدیهی ترین اصول مقررات راهنمایی و رانندگی به این سرنوشت دچار می شوند.

وقتی ساده ترین اصول رانندگی رعایت نمی شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، کشور ما در زمان حاضر هم از نظر تعداد تصادفات و هم از منظر شمار تلفات جاده ای در میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در ردیف کشورهای نخست قرار دارد؛ بیشترین علل این تصادفات نیز توجه نکردن به اصول اولیه راهنمایی و رانندگی است.
    همانطور که گفته شد، عامل بروز خیلی از تلفات جاده های کشور به خاطر رعایت نکردن ساده ترین اصول راهنمایی و رانندگی است که چنانچه به دقت این علل را مورد تعمق قرار دهیم، روشن می شود که برخی از رانندگان به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی چندان مقید نیستند و در نتیجه خود و دیگران را به کام مرگ می فرستند.
    سرهنگ نادر رحمانی رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی اخیرا گفته طبق آمار در شش ماه اول سال 96 توجه نداشتن رانندگان به جلو عامل ٣٤ درصد تصادف های برون شهری بوده و بیشترین تصادفات را رقم زده است.
    لزوم توجه به جلو هنگام رانندگی شاید در هیچ آموزشگاه رانندگی به طور واضح به شرکت کنندگان در کلاس توضیح داده نشود زیرا یک مساله بدیهی در رانندگی است. به عبارتی مساله چنان روشن است که هیچ کس چنین پرسشی را مطرح نمی کند که مثلا توجه نکردن به جلو چقدر در تصادفات رانندگی دخیل است؟ زیرا همه پاسخ این پرسش را می دانند که در هنگام رانندگی باید حواسمان به جلو باشد.
    یک مثال ساده؛ انسان در پیاده روی چنانچه به طور کامل به جلو توجه نکند قطعا به مانع و افراد دیگر برخورد خواهد کرد اما یک تفاوت اساسی بین پیاده روی انسان و حرکت با خودرو وجود دارد و آن این است که چنانچه وسیله نقلیه با مانعی برخورد کند خسارات آن چندین برابر خواهد بود که حتی می تواند به بهای جان انسان تمام شود.
    توجه به جلو یعنی با توجه به سرعت خودرو، فاصله خود را با وسیله حمل و نقلیه جلویی، تنظیم کنیم اما 34 درصدی که به گفته پلیس این قانون را رعایت نکردند خودرویشان تصادف کرده و در نتیجه با خسارات جانی و مالی روبرو شده اند.
    شوربختانه توجه نکردن به جلو و همچنین رعایت نکردن فاصله خودرو هم در جاده های برون شهری و هم درون شهری دیده می شود. در جاده های برون شهری اگر به این مورد بی توجهی شود، خسارات بسیار شدیدتر خواهد بود.
    البته اگر تخطی از سرعت مطمئنه، انحراف به چپ، رعایت نکردن حق تقدم ،خستگی و خواب آلودگی، تغییر مسیر ناگهانی را به این تخلفات بیافزایم، میزان خطرات رانندگی بسیار بالاتر خواهد رفت.
    دلیل دیگر تلفات جاده ای کشور، موتورسیکلت ها هستند که به گفته پلیس، عامل 38 درصد حوادث درون شهری را تشکیل می دهند. وضعیت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی توسط برخی از موتورسواران به مراتب بدتر از رانندگان خودروها است که آمارهای حاصله موید آن است.
    با بررسی آمار 6ماه اول امسال، مشخص می شود سواری ها ٥٤ درصد تصادفات درون شهری را رقم زده اند و موتور سیکلت ها با سهم ٣٨ درصدی در رتبه دوم هستند. در حالی موتورسواران رتبه دوم را کسب کرده اند که تعداد موتورسیکلت ها در خیابان ها بسیار کمتر از خودروها است.
    براساس آمار سازمان پزشکی قانونی، در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت هزار و 83 تن در اثر تصادفات جان باختند که عامل بیشتر این تصادفات خطای انسانی بوده است.
    دلایل وقوع تصادفات فارغ از توجه نکردن به جلو، همواره از رعایت نکردن مقررات، سهل انگاری و غفلت راننده نشات می گیرد زیرا اگر به مقررات راهنمایی و رانندگی عمل کنیم بخش زیادی از تصادفات امکان وقوع پیدا نمی کند.
    تصادفات رانندگی در ایران به دلیل رعایت نکردن همین اصول ساده، خیلی بیشتر از کشورهای توسعه یافته است در حالی که تعداد خودروهای آنان به مراتب بیشتر از کشور ما است.
    البته برای کاهش تلفات رانندگی باید جاده ها و خودروها نیز استاندارد شود هر چند همچنان در ایران عامل انسانی، بیشترین دلایل تصادفات رانندگی را تشکیل می دهد.
    در سال ها و دهه های اخیر با کمک دستگاه های مختلف از جمله پلیس، تحولات زیادی در کاهش تصادفات و تلفات رانندگی انجام شده اما هنوز آمار تلفات بالا است و در این راستا کشته شدن حتی یک نفر در جاده های کشور نیز زیاد است.
    جامعه ما همه امکانات را برای کاهش تلفات رانندگی در اختیار دارد به شرط آنکه در کنار استانداردسازی سامانه حمل و نقل، درست رانندگی کنیم و وقتی به خیابان وارد می شویم، برای عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی بیش از هر چیز دیگر اهمیت قائل شویم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط