فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی ایویکو استرالیس NP؛ پاک‌‌مردایتالیایی

عصر خودرو- کاهش میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودرو‌های سنگین یکی از مهم‌ترین اهدافی است که در استاندارد‌های آلایندگی لحاظ می‌شود چرا‌که خودرو‌های تجاری سهم بسیار بالایی در حمل‌و‌نقل محصولات تولیدی صنعتی و غیر‌صنعتی داشته و هنوز هم بازیگری بسیار مهم و کاری در جابه‌جایی کالا‌ها در داخل کشورها و مسیرهای بین‌شهری به شمار می‌آیند.

بررسی ایویکو استرالیس NP؛ پاک‌‌مردایتالیایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲:۰۰
  • بررسی ایویکو استرالیس NP؛ گاز‌سوزی برای مسافت‌های دور
  • بررسی ایویکو استرالیس NP؛ پاک‌‌مردایتالیایی
  • بررسی ایویکو استرالیس NP؛ گاز‌سوزی برای مسافت‌های دور
  • بررسی ایویکو استرالیس NP؛ گاز‌سوزی برای مسافت‌های دور
  • بررسی ایویکو استرالیس NP؛ گاز‌سوزی برای مسافت‌های دور
  • بررسی ایویکو استرالیس NP؛ گاز‌سوزی برای مسافت‌های دور
  • بررسی ایویکو استرالیس NP؛ گاز‌سوزی برای مسافت‌های دور

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، تا امروز برای خودرو‌های سنگین، نسخه‌های متعددی پیچیده شده است تا بتوان از میزان آلاینده‌های آنها کاست‌. امروزه و در حالی که موضوع حضور سیستم‌های‌ هایبرید و تمام برقی در این خودروها، خودروسازان زیادی را به خود مشغول کرده است، برخی ‌خودروسازان نیز استفاده از گاز طبیعی را برگزیده‌اند که از این تکنولوژی می‌توان به عنوان یک ایستگاه میانی تا رسیدن به پاک‌ترین پیشرانه‌ها با استفاده از نیروی الکتریسیته نام برد. در مطلب پیش رو به بررسی یکی از مهم‌ترین این کشنده‌های گازسوز یعنی ایویکو استرالیس NP می‌پردازیم‌.

مرد مسافت‌های بلند
استرالیس گاز‌سوز که با کد NP شناخته شده و در میانه‌های سال 2016 میلادی معرفی شده است، حاصل تلاش این شرکت از سال 1991 در راستای ساخت خودروهای سبک‌وزن تا سنگین‌وزن گازسوز است که امروزه تعداد زیادی از آنها در سراسر اروپا در حال تردد هستند. بزرگ‌ترین امتیاز کشنده جدید این شرکت که آن را از دیگر رقیبانش متمایز می‌کند، قابلیت تردد آن در مسیر‌های بلند و بین‌المللی است که آن را در رده کشنده‌های دور‌برد یا همان long haul‌ها قرار می‌دهد. استرالیس اولین کشنده غیر‌آزمایشی و تولید انبوه گازسوز دور بُرد است که با گاز طبیعی مایع و حتی CNG نیز قابلیت کارکرد دارد. پیشرانه این کشنده، یک نمونه 8.7 لیتری دارای حداکثر توان 400 اسب بخاری به همراه بالاترین گشتاور به میزان 1700 نیوتن‌متر است که در ترکیب با اتاق بزرگ و
Hi-way این خودرو، برای یک کشنده دور‌برد تا حد زیادی کافی و منطقی به نظر می‌رسد‌. البته بد نیست بدانیم که این پیشرانه، از سری کرسر9 ایویکو بوده که در حالت گازسوز نیز دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 است و توان تولیدی آن در مقایسه با نمونه دیزلش تفاوتی ندارد.
این پیشرانه در مقایسه با نزدیک‌ترین رقیبانش، در حدود 17 درصد بازدهی و قدرت بالاتری دارد و برای افزایش هر‌چه بیشتر توانایی‌های آن، به یک گیربکس 12 سرعته اتوماتیک یوروترونیک متصل شده است تا از این بابت نیز نهایت راحتی را برای راننده خود به همراه داشته باشد.
از این نظر نیز استرالیس NP اولین کشنده گازسوز با گیربکس 12 سرعته اتوماتیک است که این ترکیب باعث کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت در آن نیز می‌شود به نحوی که فقط در حالت کار با گاز مایع LNG می‌تواند با یک بار سوختگیری تا 1500 کیلومتر مسیر را طی کند که در نهایت باعث می‌شود که استرالیس NP در مقایسه با نمونه دیزلش، برای پیمودن یک مسیر مشابه، در حدود 3 درصد هزینه‌های سوخت کمتری برای مالک خود به همراه داشته باشد.

پیشرانه‌ای مدرن با کارایی بالا ‌
همان‌طور که گفته شد، هدف از حرکت ایویکو به سمت موتور‌های گاز‌سوز، کاهش آلاینده‌های خروجی از اگزوز است و پیشرانه 400 اسب بخاری کشنده استرالیس NP نیز در راستای همین حرکت طراحی و ساخته شده است. این پیشرانه، حاصل 25 سال تحقیق و طراحی ایویکو در راستای موتور‌های گازسوز به شمار می‌رود و نتیجه به دست آمده از این موتور، 17 درصد قدرت تولیدی بیشتر و 6 درصد گشتاور بالاتر نسبت به نزدیک‌ترین رقیبان آن است که به این کشنده کمک می‌کند تا به بهترین نسبت قدرت به وزن در بین همه کامیون‌ها و کشنده‌های هم‌کلاسش برسد‌. این در حالی است که پیشرانه مذکور با کاهش 95 درصدی در تولید دی اکسید کربن   (CO2) نسبت به موتورهای دیزل همرده خودش، کاملا پاک‌تر عمل کرده و این کاهش آلایندگی را در زمینه آلودگی صوتی نیز دارد.
یکی از فاکتور‌هایی که در تعریف خودرو‌های تجاری مد نظر قرار گرفته و خریداران به آن توجه ویژه‌ای دارند، مجموع هزینه‌های جاری و هزینه‌های اولیه برای به کارگیری محصول است که در اصطلاح به TCO که مخفف عبارت Total Cost Ownership است، شناخته می‌شود. استرالیس NP از اتاقی مشابه با بالاترین رده از محصولات ایویکو یعنی استرالیس XP برخوردار بوده و از نظر محورها و سیستم انتقال نیرو نیز تفاوتی با آن ندارد که همه اینها نشان از کشنده‌ای دارد که برای مسافت‌های بلند طراحی شده است و اصلا قرار نیست در حاشیه بماند. از نظر کابین نیز استرالیس NP با داشتن اتاقی سقف بلند با فضای داخلی به ارتفاع حدود 2 متر و بیش از 10 مترمکعب حجم، باز هم در مقایسه با رقیبانش دارای برترین کابین از نظر فضای داخلی است. همچنین این خودرو به پیشرانه‌ای مجهز است که در آن نه از سیستم SCR و مایع ادبلو استفاده می‌شود و نه از EGR و فیلتر دوده در آن خبری است که همین عامل باعث کاهش هزینه‌های جاری و عملیاتی آن خواهد شد. این در حالی است که این خودرو هیچ کمبودی در زمینه‌های فنی، ایمنی، رفاهی و ... نداشته و اساسا یک استرالیس XP با موتوری گازسوز و قدرت تولیدی پایین‌تر است و بر همان ساختاری سوار است که در سال 2013 باعث شد استرالیس به عنوان کامیون سال قاره اروپا برگزیده شود.

 

نویسنده: علیرضا داوودی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط