فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

مقایسه هیوندای i۱۰، کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ به عنوان ‌هاچ‌بک‌های کوچک بازار؛ جدال بین کوچولوهای شرقی

عصر خودرو- در کشورهای خارجی انتخاب خودرو بر اساس نیازهای خریدار و با توجه به کلاس ایده‌آل برای انتظارات شخص صورت می‌گیرد. برای مثال کمتر جوانی به سراغ یک سدان خانوادگی مثل کیا اپتیما می‌رود و خودروهای‌ هاچ‌بک و به طور کلی محصولات کامپکت نیز به عنوان گزینه‌های مناسب برای استفاده روزمره شهری خریداری می‌شوند. اما در بازار کشور ما با توجه به محدودیت‌های موجود، این داستان کمی متفاوت بوده و تنها برخی کلاس‌ها مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد.

مقایسه هیوندای i۱۰، کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ به عنوان ‌هاچ‌بک‌های کوچک بازار؛ جدال بین کوچولوهای شرقی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، اما در چند سال اخیر در کنار سدان‌ها و کراس‌اوورهای پرفروش، خودروهای‌ هاچ‌بک کوچک نیز تا حد قابل‌قبولی  مرسوم شده‌اند و اصولا با هدف استفاده بی‌دردسر در داخل شهر (به ویژه در شهرهای بزرگ) خریداری می‌شوند. از این رو در مطلب پیش رو به سراغ مقایسه هیوندای i10، کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ به عنوان 3 نمونه از کوچک‌ترین محصولات ‌هاچ‌بک قابل خریداری در بازار زیر 100 میلیون تومان کشور خواهیم رفت تا ببینیم که هر یک از این گزینه‌های شرقی، چه پوئنی را به خریداران ارائه می‌کنند.

    هیوندای i10
    این روزها هیوندای کُره‌جنوبی را می‌توان محبوب‎‌ترین برند در بین خودروهای وارداتی به بازار کشورمان دانست که محصولات این برند پیش‌تر توسط آسان موتور و در حال حاضر توسط کرمانی‌ها به ایران عرضه می‌شوند. آسان موتور در پرونده خود عرضه 2 مدل ‌هاچ‌بک i20 و i30 را داشت اما i10 برای نخستین‌بار توسط کرمان‌خودرو، آن هم به صورت مونتاژ داخل عرضه شد. این خودرو که کوچک‌ترین محصول هیوندای در بازار جهانی محسوب می‌شود، برای نخستین‌بار در سال 2007‌ روی خط تولید این خودروساز قرار گرفت اما نمونه‌ای که توسط کرمان‌خودرو مونتاژ و فروخته می‌شود، نسل دوم این خودرو بوده که تقریبا از 3 سال پیش به بازار جهانی عرضه شده است. i10 مونتاژ ایران از قدرتمندترین پیشرانه قابل سفارش برای این خودرو یعنی نمونه 4 سیلندر 1.25 لیتری سری کاپا2 بهره می‌برد و کرمانی‌ها جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک را برای این خودرو در نظر گرفته‌اند. در ضمن، هرچند که این محصول امکانات رفاهی چندان گسترده‌ای به شما ارئه نمی‌کند، اما باید توجه داشته باشید که این خودرو یک‌ هاچ‌بک سایز کوچک 8 هزار یورویی بوده و کاربردی کاملا شهری دارد، پس نباید انتظار زرق و برق خودروهای لوکس را از آن داشت. اما با توجه به برخی قوانین و محدودیت‌های بازار کشور، این محصول بسیار ارزان‌قیمت با نرخی در حدود 72 میلیون تومان (صفر کیلومتر در بازار آزاد) فروخته می‌شود و هم‌اکنون این شرکت شرایط فروش جدیدی برای i10 اعلام نکرده است. این محصول کیفیت ساخت خوبی دارد و با توجه به مصرف سوخت شدیدا پایین و ابعاد بسیار کوچک (طول کمتر از 3.8 متر!)، یک گزینه ایده‌آل برای استفاده در شهرهای پرترافیک، به ویژه توسط بانوان (به دلیل سهولت رانندگی) است.

     

    کیا پیکانتو
    خواهر دوقلوی i10 یعنی کیا پیکانتو کمی زودتر از همزاد هیوندایش یعنی در سال 2012 میلادی توسط اطلس خودرو به بازار ایران وارد شد. این خودرو که از پلت‌فرمی مشترک با هیوندای i10 بهره می‌برد، به طور کلی قدمت بیشتری نسبت به خواهردوقلویش دارد و از سال 2004 میلادی‌ روی خط تولید این خودروساز قرار گرفته است. اما چیزی که از سال 2012 به بازار ایران وارد می‌شود، در واقع نسل دوم این خودرو است که تقریبا از تمام جهات فنی با هیوندای i10 عرضه شده توسط کرمان‌خودرو یکسان است. پیکانتو نیز با قدرتمندترین پیشرانه قابل سفارش برای این خودرو یعنی گزینه 4 سیلندر 16سوپاپ 1.25 لیتری کاپا2 به بازار ایران عرضه می‌شود و جعبه دنده اتوماتیک 4 سرعته برای آن در نظر گرفته شده که ترکیب مذکور با وجود باک سوخت 35لیتری، قابلیت پیمایش 625 کیلومتر مسیر در سیکل ترکیبی شهر و جاده را به شما ارائه می‌کند. در شرایط حال حاضر بازار پیکانتو 2017 (نمونه‌های وارداتی متفرقه) با برچسب قیمتی حدود 87 میلیون تومان به فروش می‌رسد که با این اوصاف این خودرو اختلاف قیمت فاحشی نسبت به خواهر دو‌قلویش دارد. اما توجه داشته باشید که پیکانتوی حدودا 87 میلیون تومانی نسخه فیس‌لیفت نسل دوم این خودرو (و عمدتا از نوع مجهز به پکیج Sporty که نمایشگاه‌دار‌ها، آن را پیکانتو بادی‌کیت معرفی می‌کنند) است که امکانات بالاتر و وارداتی بودنش می‌تواند دلیلی بر اختلاف قیمت این خودرو با i10 باشد. همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در طی چند سال عرضه پیکانتو به ایران، بازار این خودرو تا حد زیادی تثبیت شده است و جزء ‌هاچ‌بک‌های نسبتا خوش‌فروش موجود در کشور دسته‌بندی می‌شود. این خودرو طولی کمتر از i10 دارد و با توجه به این موضوع، طبیعتا برای استفاده روزمره در شهرهای شلوغ، حتی خوش‌دست‌تر از خواهر دوقلویش است.

     

    میتسوبیشی میراژ
    زمانی که میراژ به بازار ایران عرضه شد، شرکت واردکننده محصولات میتسوبیشی یعنی آرین موتور نام این خودرو را با عنوان کم‌مصرف‌ترین خودرو بازار ایران بر سر زبان‌ها انداخت. میراژ که کوچک‌ترین‌ هاچ‌بک این خودروساز ژاپنی محسوب می‌شود، در حال حاضر با فیس‌لیفت نسل ششم در بازار جهانی حضور دارد که البته نسل‌های نخست این خودرو که از دهه 70 میلادی در بازار جهانی حضور داشتند، خودروهای سدان و کوپه کامپکت بودند. میراژ‌ هاچ‌بک (در برخی بازارها نسخه سدان این خودرو نیز عرضه می‌شود) از نظر ابعاد کلی اندکی از دو گزینه دیگر بزرگ‌تر است و در مجموع فضای داخلی بیشتری نیز از پیکانتو و i10 دارد، اما ظاهر آن حتی پس از فیس‌لیفت نیز هنوز کمی سالخورده‌تر از دو رقیب کُره‌ای به نظر می‌رسد. میراژ در بخش فنی از پیشرانه 3 سیلندر خطی 12 سوپاپ 1.2 لیتری بهره می‌برد که با وجود یک سیلندر و 0.5 لیتر حجم کمتر نسبت به i10 و پیکانتو، حدودا 6 اسب بخار نیز از دو خودرو دیگر ضعیف‌تر است و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به کمتر از 5 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. اما اصلی‌ترین تفاوت بخش فنی میراژ با دوقلوهای کُره‌ای این است که میتسوبیشی برای کاهش مصرف سوخت هرچه بیشتر این خودرو از جعبه دنده ضریب متغیر (CVT) بهره گرفته است، ولی دو مورد دیگر جعبه‌دنده‌های اتوماتیک ضریب ثابت 4 دنده دارند، پس در نتیجه می‌توان اینطور گفت که i10 و پیکانتو قابلیت‌های دینامیکی بهتر و اسپرت‌تری نسبت به میراژ به شما ارائه می‌کنند. هرچند که وزن کمتر میراژ می‌تواند این ضعف قدرت و گشتاور را تا حد بسیار خوبی جبران کند. این خودرو در حال حاضر چیزی در حدود 83 میلیون تومان قیمت دارد و از نظر امکانات نیز در رده متوسط بین این گروه سه‌تایی قرار می‌گیرد.

     

    انتخاب کدام است!؟
    میراژ، پیکانتو و i10 سه خودرو کوچک با شرایطی کاملا شبیه به هم هستند که هر یک پوئن مثبتی منحصر به خودش دارد. اگر به دنبال امکانات و آپشن هستید و اخلاف قیمت پیکانتو نسبت به دو خودرو دیگر برایتان قابل هضم است، قاعدتا این خودرو گزینه ایده‌آلی برای شما خواهد بود. اگر کیفیت ساخت می‌خواهید و قصد دارید چند سال از خودروتان بدون کمترین دردسر کار بکشید و کشش ضعیف‌تر برایتان ملاک نیست، میراژ را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال خودروی با قیمت ایده‌آل و امکانات و ظاهر در حد متوسط هستید، i10 بهترین گزینه در بین این سه خودرو برای شما خواهد بود.

     

    نویسنده: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو