فونیکسریمکسبهتام

آغاز صدور پلاک برای خودروهای تاریخی

عصر خودرو- رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آغاز تحویل پلاک تاریخی به وسایل نقلیه تاریخی و عضویت نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کمیسیون‌های FIA خبر داد.

آغاز صدور پلاک برای خودروهای تاریخی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از  روابط‌ عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی‌اصغر مونسان گفت: صدور پلاک تاریخی برای وسیله‌های نقلیه تاریخی از سوی "دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی" آغاز شده و هم اکنون 700 دستگاه خودرو در انتظار کارشناسی پلیس راهور ناجا هستند.

    وی ادامه داد: با معرفی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به‌عنوان دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، در یک ماه گذشته برای 41 دستگاه وسیله نقلیه که دارای ارزش تاریخی هستند، پلاک صادر و به مالکان آن‌ها تحویل داده شده است. همچنین 47 خودرو برای دریافت پلاک به پلیس راهور معرفی شده‌اند.»

    مونسان ادامه داد: از میان حدود دو هزار خودرویی که تاکنون در سایت دبیرخانه به آدرس www.icvc.taci.ir ثبت‌نام کرده‌اند، بیش از 300 دستگاه خودرو، مورد کارشناسی اولیه قرار گرفته‌اند.

    او درباره فرآیند تصویب و پلاک‌گذاری خوردوهای تاریخی، اظهار کرد: در این زمینه چند گروه کارشناس با دبیرخانه همکاری می‌کنند، یک گروه کارشناسانی که خودروهای تاریخی را بررسی می‌کنند، کارشناسانی از ناجا و گروه دیگر کارشناسانی که در کارگروه وسیله‌های نقلیه تاریخی، اسناد را مورد بررسی قرار می‌دهند. بعد از اتمام کار، این اسناد در قالب صورتجلسه و تأییدیه همراه با شناسه میراث‌فرهنگی، از طریق سازمان متبوع، به پلیس راهور ارائه می‌شود. در پایان فرآیند، پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به صدور پلاک برای این خودروها اقدام می‌کند.

    رییس مجمع کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با اشاره به تسریع روند واگذاری پلاک‌های تاریخی، گفت: روند صدور پلاک تاریخی با کمیت و کیفیت در حال انجام بوده و از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشکلی وجود ندارد.

    وی درباره مزایای اجرای طرح صدور پلاک تاریخی برای خودروهای بالای 25 سال، بیان کرد: قرار بر این است که با صدور این پلاک‌ها، از خودروهای تاریخی به‌عنوان اشیایی ارزشمند صیانت و حفاظت شود و افزون بر حفاظت اصولی، از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و رالی‌های گردشگری، این خودروها به یکی از جاذبه‌های بصری و میراثی تبدیل شوند.

    رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یادآور شد: کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی بر اساس مصوبه هیأت وزیران در سال 1389،   تشکیل شد تا خودروهای ارزشمند و تاریخی پس از بررسی ازسوی کارشناسان دبیرخانه متشکل از اعضای سازمان میراث‌فرهنگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط‌زیست، وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی حفظ شوند. همچنین با توجه به اینکه مسؤولیت دبیرخانه این کارگروه بر عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است، مرجع رسمی انتشار اخبار این حوزه بر عهده سایت دبیرخانه، مستقر در کانون خواهد بود.

    او سپس از عضویت نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کمیسیون‌های بین‌المللی تاریخی FIA، معلولیت و قابلیت دسترسی FIA و شورای گمرکی اتحادیه بین‌المللی جهانگردی و فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA)، خبر داد و گفت: در کمیسیون بین‌المللی تاریخی (CHI)، نمایندگان کلوپ‌های اتومبیلرانی و جهانگردی از 24 کشور عضو FIA به همراه نماینده فدراسیون بین‌المللی خودروهای تاریخی (FIVA) حضور دارند. این کمیسیون مسؤولیت بررسی وضعیت خودروهای تاریخی در کشورها و ارائه پیشنهاد به منظور شناسایی، نگهداری و استفاده از این خودروها را برعهده دارد و نتایج کار آن مستقیماً به سنای FIA گزارش می‌شود.

    معاون رییس‌جمهور در ادامه درباره عضویت نماینده کانون در کمیسیون معلولیت و قابلیت دسترسی، توضیح داد: هدف این کمیسیون ارائه رهنمودها به رییس و شوراهای جهانی FIA درباره استراتژی‌هایی برای ترغیب و تسهیل مشارکت در ورزش‌های خودرویی برای معلولان و همچنین نظارت بر پیشرفت و اجرای استراتژی برای حرکت قابل دسترس از جمله تأثیر افزایش سن بر جامعه است.

    مونسان اظهار کرد: رویکرد شورای گمرکی اتحادیه بین‌المللی جهانگردی و فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) نیز شامل هدایت شبکه گمرکی FIA-AIT برای دستیابی به اهداف مورد نظر، ارایه پیشنهادات به کمیته برنامه‌ها (Programmes Committee) یا شورای جهانی اتومبیلرانی و جهانگردی (WCAMT) در خصوص تمام مسائل گمرکی مرتبط و حمایت از مدیریت FIA در موارد حضور آن‌ها در نهادهای بین‌المللی مربوطه ازجمله سازمان ملل متحد است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو